Elektromobil vs. spaľovák: Známy automobilový novinár má vo voľbe jasno. Toto sú pre a proti
- Zima nie je prekážkou, elektrické taxíky jazdia aj na polárnom kruhu
- Rastislav Chvála nám predstavil svojich favoritov, ale aj najspoľahlivejšie autá
- Zima nie je prekážkou, elektrické taxíky jazdia aj na polárnom kruhu
- Rastislav Chvála nám predstavil svojich favoritov, ale aj najspoľahlivejšie autá
Rozhodovanie medzi elektrickým a spaľovacím autom nebolo nikdy také náročné ako dnes. Obe kategórie ponúkajú špičkové technológie, vysoký komfort a množstvo výhod. Ako sa však v tejto spleti možností zorientovať a vybrať si to správne auto? O radu sme požiadali známeho automobilového novinára Rastislava Chválu.
Základné rozdiely medzi elektromobilom a spaľovákom
Kým spaľovacie autá ponúkajú overenú technológiu, väčší dojazd a rýchle tankovanie, elektromobily prinášajú nižšie prevádzkové náklady, tichšiu jazdu a nulovú lokálnu emisiu. „Elektromobilita obracia naruby kalkulácie, na ktoré sme boli zvyknutí. Učí nás každú situáciu prehodnotiť zvlášť. Je to úplne iný prístup ku kalkulácii mobility,“ vysvetľuje Rastislav Chvála.
Pri elektromobiloch veľmi záleží na tom, kde a za koľko nabíjate. „Na rýchlonabíjačke môžete platiť aj 60 centov za kilowatthodinu, doma z wallboxu aj 15 – 20 centov. Čiže to je trojnásobok, a teda v závislosti od toho, kde nabijem, môžem prejsť 100 kilometrov s takými nákladmi, ako má bežné benzínové auto, alebo budem trojnásobne lacnejší a dám 100 km aj za 2 – 3 eurá,“ vysvetľuje Chvála.
Ešte zaujímavejšia je situácia pri nabíjaní z vlastnej fotovoltiky. „Buď sa na to pozrieme tak, že máme elektriku zadarmo, lebo svieti slnko, alebo započítame nákup technológie. Jedno je však isté – elektromobil premieňa energiu na pohyb výrazne efektívnejšie ako spaľovacie auto,“ dodáva.
Infraštruktúra na Slovensku
Hoci máme relatívne slušné pokrytie rýchlonabíjacími stanicami na hlavných ťahoch, stále existujú „hluché miesta“. „Regióny Gemera a Horehronia sú na tom slabo. Ak cestujete z Banskej Bystrice Horehroním smer Rožňava alebo Poprad, je to veľká bieda,“ upozorňuje Chvála.
Problémom je aj nedostatok nabíjacích možností v obytných zónach. „Elektromobilita je pre ‚činžiakových‘ ľudí často nepoužiteľná. Je zložité, ak bývate v bytovom dome a chcete si dať wallbox k svojmu parkovaciemu miestu,“ vysvetľuje.
Riešením by podľa experta mohla byť lepšia príprava na budúcnosť: „Nemusíme prerábať sídliská, stačí pri novej výstavbe na to myslieť. Z môjho pohľadu máme celkom fajn sieť rýchlonabíjacích staníc, ktoré slúžia na premostenie dlhších vzdialeností, akurát je táto sieť nerovnomerne rozložená a máme regióny, ktoré sú čiernou dierou. Výrazné rezervy AC nabíjania sú však v biznis centrách a obytných domoch, ale to zrejme súvisí aj s vnímaním elektromobility.“
Dojazd a zimná prevádzka
Pre odomknutie obsahu zadaj svoj e-mail
Registrácia a platba bude dokončená po zadaní e-mailu.
Staň sa členom Startitup PREMIUM
a získaj neobmedzený prístup.
Predplatné môžeš zrušiť kedykoľvek.
V článku sa po odomknutí dozvieš
- Ako je možné, že na polárnom kruhu jazdia elektrické taxíky?
- Čo všetko treba zvážiť pred kúpou elektromobilu?
- Komu Rastislav Chvála elektromobil neodporúča?
- Je pravdou, že elektromobily majú nižšie servisné náklady?
- Čo odporúča expert na rok 2025?
Po odomknutí tiež získaš
- Články bez reklám
- Neobmedzený prístup k viac ako 75 000 článkom
- Exkluzívne benefity
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy