Elektromobilita na Slovensku naberá na obrátkach: Vyvolení vodiči môžu získať novú podporu

  • Dosah novej pomoci pre elektromobily bude obmedzený
  • Zisti, kto dostane novú podporu
Žena nabíja elektromobil a peniaze.
Ilustračné foto Freepik/@freepik, Freepik/@freepic.diller
  • Dosah novej pomoci pre elektromobily bude obmedzený
  • Zisti, kto dostane novú podporu

Slovenský trh s elektromobilmi dostáva nový impulz, hoci jeho dosah zostáva obmedzený. Ako informuje portál Topspeed.sk, pomoc sa totiž týka iba firemných vozidiel. Ak zamestnávateľ poskytne elektrické auto na súkromné účely, môže to priniesť úspory na daniach a odvodoch pre zamestnanca aj zamestnávateľa.

Tento krok predstavuje príležitosť na zvýšenie atraktivity elektromobilov v čase, keď ich predaj klesá, a to aj na silných trhoch ako Nemecko, kde sa spočiatku tešili veľkej popularite.

O takmer 50 eur menej

Na Slovensku sa objavujú nové legislatívne opatrenia, ktoré majú podporiť elektromobilitu. Od 1. januára 2025 sa zníži zdanenie nepeňažného príjmu spojeného s používaním služobných elektrických vozidiel a plug-in hybridov. Sadzba klesne z 1 % na 0,5 % z obstarávacej ceny vozidla mesačne, pričom to bude platiť aj pre súkromné použitie.

Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA) považuje tento krok za pozitívny. Opatrenie zníži náklady zamestnávateľov a zvýši čisté príjmy zamestnancov, čím sa zlepší celkové vlastníctvo elektromobilov v porovnaní so spaľovacími vozidlami.

Tento krok prinesie reálne úspory pre zamestnancov aj zamestnávateľov. „Napríklad pri služobnom elektromobile s obstarávacou cenou 40 000 € vrátane DPH a jeho používaní aj na súkromné účely klesne počas jeho typického štvorročného obdobia vo firme mesačný nepeňažný príjem zamestnanca z 325 € na 162,5 €,“ ozrejmil daňový expert SEVA Juraj Ďuratný zo spoločnosti D-Tax pre portál.

„Pre zamestnávateľa to znamená úsporu na odvodoch, ktoré sa znížia v priemere zo 117,65 € na 58,83 € mesačne, čo za štyri roky firme ušetrí až 2 823,60 € len na odvodoch. Spolu s nižšími prevádzkovými nákladmi sa tak prevádzka elektromobilov stáva ešte atraktívnejšou,“ doplnil Ďuratný.

Podľa Ďuratného z toho budú mať prospech aj zamestnanci. „V našom modelovom príklade zaplatí v priemere o 48,50 € mesačne menej na daniach a odvodoch, čo počas štyroch rokov predstavuje úsporu až 2 329 €. Znamená to, že dosiahne vyšší čistý príjem bez navýšenia hrubej mzdy.“

Prispôsobovanie sa vyspelým európskym štátom

Patrik Križanský, riaditeľ Slovenskej asociácie pre elektromobilitu, vyjadruje svoje nadšenie pre novú legislatívu. Túto zmenu podporovali a hodnotia ju pozitívne.

Avšak Križanský dodáva, že Slovensko sa len prispôsobuje vyspelým európskym štátom. Rovnako tak ako Česká republika, ktorá už podobné opatrenia zaviedla.

Slovenská asociácia verí, že tento krok môže oživiť stagnujúci trh s elektromobilmi. Dúfajú, že to prinesie väčší záujem o elektrické vozidlá a prispieva k ich predaju.

Batériový pas pre elektromobily

Ako sme ťa už informovali, Európska únia neustále zavádza nové regulácie. Tieto zmeny zasahujú do rôznych sektorov, pričom elektromobilita sa momentálne teší zvláštnej pozornosti. Od roku 2035 EÚ plánuje zakázať predaj nových áut so spaľovacími motormi. Budúce vozidlá musia byť bezemisné, čo v praxi znamená, že ide najmä o elektromobily.

Na snímke sú elektromobily
zdroj: Canva/Sorapong's Images

Elektromobily však čakajú ďalšie prekážky. Musia vyhovieť mnohým požiadavkám, aby mohli jazdiť na cestách. Nedávno agentúra Reuters informovala o nových kritériách, ktoré pridávajú ďalšie podmienky pre elektrické vozidlá.

A práve Volvo prišlo s veľkou novinkou. Táto švédska automobilka sa stáva prvým výrobcom áut na svete, ktorý bude zavádzať tzv. batériový pas pre svoje elektromobily. Tento dokument ti prezradí všetko o batérii v aute – od pôvodu surovín až po obsah recyklovaných materiálov a uhlíkovú stopu.

Čo sa týka modelov, prvým autom s batériovým pasom bude SUV EX90. Volvo tvrdí, že výroba tohto modelu začne už čoskoro. Takže ak máš záujem o nové Volvo, môžeš očakávať, že ti poskytne všetky podrobné informácie.

Batériový pas nevznikol len tak sám od seba. Volvo ho vyvinulo spolu s britským startupom Circulor. Tento startup používa technológiu blockchain na sledovanie dodávateľských reťazcov. Vytvárali ho viac ako päť rokov, aby bol čo najdokonalejší.

Zdroje: Topspeed.sk, SEVA, Archív SIU

Najnovšie videá

Trendové videá