Straty až 400 %. Len 4 automobilky zarábajú na elektromobiloch, ukazuje nová štúdia
- Nová štúdia ukázala, kto na elektromobilite skutočne zarába
- Podľa štúdie na nich zarábajú len 4 spoločnosti

- Nová štúdia ukázala, kto na elektromobilite skutočne zarába
- Podľa štúdie na nich zarábajú len 4 spoločnosti
Elektromobily sú síce údajne prospešné pre životné prostredie, no ako ukazuje nová štúdia, skutočne na nich zarábajú len štyri automobilky, informuje portál Autoforum.cz. Dodali, že nebyť Číny, bola by len jedna automobilka, ktorá by na elektromobiloch skutočne zarábala.
Bežný Slovák si však kúpu elektromobilu môže rozmyslieť práve pre počiatočné náklady. Kúpiť ojazdené auto vyjde finančne lepšie, ako kúpiť nový elektromobil.
Výhody elektromobilu
Elektromobil je šetrnejší voči životnému prostrediu a navyše je udržateľnejší, čo väčšinou motivuje vodičov k jeho kúpe. Auto poháňa batéria dobíjaná externým zdrojom elektrickej energie.
Ako sme ťa už informovali, vlastniť elektromobil na Slovensku sa finančne môže oplatiť. Nabíjanie je u nás totiž výrazne lacnejšie. S rozvíjajúcou sa infraštruktúrou nabíjacích staníc a neustále lepšími technológiami batérií sa elektromobilita stáva čoraz dostupnejšou pre širšiu verejnosť, píše web Topspeed.
Ak si sa rozhodol pre kúpu elektrického vozidla, je dobré zvážiť niekoľko faktorov. Určite ťa bude zaujímať rýchlosť a dostupnosť nabíjania, celkové náklady na prevádzku, ale aj praktické vybavenie auta a jeho funkcie. Presvedč sa aj o skutočnom dojazde v rôznych jazdných podmienkach a skontroluj záručné podmienky.
Keďže by si chcel svoje elektrické auto využívať čo najčastejšie, nezabudni sa presvedčiť o nabíjacej infraštruktúre v tvojom okolí a jej dostupnosti.
Existujú aj plug-in-hybridy, ktoré využívajú technológiu elektrického aj spaľovacieho motora. Tieto autá sú energeticky efektívne a vyžadujú nižšiu údržbu, ako samotný elektromobil, píše portál Energysage.
Ziskové automobilky sú len štyri
Minulý rok sa podľa portálu Autoforum predalo 17 miliónov elektromobilov. Drvivá väčšina z nich bola však predaná v Číne. Štúdia spoločnosti Rho Motion ukázala, kto na elektromobilite skutočne zarába. Podľa počiatočných plánov to mala byť každá automobilka, no opak je pravdou.
Na čele stojí Tesla so ziskom 7,2 percent, nasleduje čínsky BYD s 6,4 percentami. V pluse majú byť ešte dve čínske spoločnosti – Li Auto a Seres. Zoznam sa tu z hľadiska zisku končí.
Druhý koniec rebríčka zastáva čínska značka Nio so stratou takmer -400 percent a mimo Číny je ešte značka Rivian s -374 percentami. Cesta za ziskom bude pre väčšinu automobiliek behom na dlhé trate. Experti pred takýmto záverom varovali.
Celosvetovo sa elektromobilom až tak nedarí, no predaj elektrických áut v Európe zaznamenáva rekordné čísla. Napríklad v roku 2023 sa ich predalo o 37 percent viac ako v predchádzajúcom roku. V oficiálnej správe Európskeho združenia výrobcov automobilov sa dokonca píše, že každé siedme novo-registrované auto bolo čisto elektrické. Elektromobily tak tvoria takmer štvrtinu všetkých predaných vozidiel.
Raj pre elektromobily
Väčšina automobiliek na svojich výrobkoch síce stráca, no Slovensko chce vytvoriť raj pre elektromobily. Ako sme ťa informovali, štátna spoločnosť MH Invest, s.r.o., bude realizovať ambiciózny projekt – vybudujú viac ako 220 ultrarýchlonabíjacích staníc na slovenských diaľniciach a rýchlostných cestách.
Takýto projekt bude finančne nákladnejší, no prostriedky budú zabezpečené z Plánu obnovy a odolnosti SR. Vláda už aj schválila MH Inves ako prijímateľa týchto prostriedkov. Projekt by sa mal uskutočniť v dvoch fázach.
Prvou je vybudovanie potrebnej elektrickej kapacity distribučnými spoločnosťami, vrátane vysokonapäťových sietí a trafostaníc na vybraných odpočívadlách pozdĺž koridorov transeurópskej dopravnej siete.
V ďalšej etape už prichádza na scénu MH Invest, ktorý má zabezpečiť výstavbu a prevádzku ultrarýchlonabíjacích bodov prostredníctvom koncesionárov. Súčasťou prípravných prác bude zabezpečenie prenájmu pozemkov od Národnej diaľničnej spoločnosti a realizácia verejného obstarávania koncesie, vyjadrila sa hovorkyňa ministerstva hospodárstva Mária Pavlusik.
Čítajte viac z kategórie: Auto
Zdroje: Autoforum.cz, Archív Startitup, Topspeed, Energysage, TS/ACEA