Elon Musk a jeho Tesla predstavili „nesmrteľnú“ batériu. Menia tým celý svet pred tvojimi očami
- Tesla 22. septembra predstavila svoju novú technológiu batérií
- Šéf výskumného oddelenia spoločnosti Tesla, profesor Jeff Dahn po dvoch rokoch testovania tvrdí, že tieto batérie pri správnom používaní takmer vôbec nedegradujú
- Uviedol štyri spôsoby využitia, ktoré spôsobia revolúciu nie len v energetike
- Najprv však Tesla musí vyprodukovať dostatočné množstvo batérií
- Tesla 22. septembra predstavila svoju novú technológiu batérií
- Šéf výskumného oddelenia spoločnosti Tesla, profesor Jeff Dahn po dvoch rokoch testovania tvrdí, že tieto batérie pri správnom používaní takmer vôbec nedegradujú
- Uviedol štyri spôsoby využitia, ktoré spôsobia revolúciu nie len v energetike
- Najprv však Tesla musí vyprodukovať dostatočné množstvo batérií
Elektrické autá od Tesly majú oproti tým klasickým mnoho výhod. Jednou z nich je aj samotná batéria, ktorá pri správnom používaní otvára nevídané možnosti. Šéf výskumného oddelenia Tesly Jeff Dahm po dvoch rokoch testovania novej generácie batérií prišiel so zaujímavými zisteniami a navrhol štyri spôsoby, ako by mohli zmeniť svet.
Degradácia batérií sa vďaka Tesle stáva minulosťou
Nová generácia batérií má podľa Jeffa ohromnú životnosť, ktorá ďaleko prekračuje životnosť samotných elektrických áut. Zatiaľ čo bežná Tesla by mala zvládnuť milión míľ (1,6 milióna kilometrov), nové batérie zdegradujú o 10 % po 15 000 nabíjacích cykloch. Vydržia teda trikrát dlhšie, než akákoľvek Tesla.
V týchto grafoch si môžeš pozrieť degradáciu batérií od Tesly po 15 000 cykloch v závislosti na hĺbke vybitia:
Ak si majiteľ elektrického vozidla dá pozor a nebude bežne nabíjať nad 50 % a vybíjať pod 25 %, batéria vydrží aj státisíce cyklov bez výraznejšej degradácie. Inými slovami, pri ideálnom používaní tieto baterky vydržia prakticky neobmedzene dlho.
Nové batérie od Tesly majú potenciál spôsobiť revolúciu hneď štyrmi spôsobmi:
- Vehicle to Grid (V2D)
- Veľké polia batérií
- Recyklácia a znovupoužívanie batérií
- Ideálne prípady využitia batérií
Vehicle to Grid
Koncept Vehicle to Grid (V2G) spočíva v tom, že majiteľ Tesly svoje auto nabije v nočných hodinách, keď je sieť minimálne zaťažená. Aj keď započítame straty spôsobené nabíjaním a vybíjaním, majiteľ elektrického auta bude v zisku.
Skladovanie energie v sieti
A teraz si predstavt, ako by takýto biznis mohol fungovať vo veľkom. Bežné auto má k dispozícii 70-100 kWh batériu. Tesla však svoje riešenia ponúka aj veľkým spoločnostiam. V Austrálii postavila pole batérií, ktoré pomáha vyvažovať sieť. V čase prebytku sa batérie nabíjajú, pri zvýšenej spotrebe ju zase dávajú späť.
V súčasnosti tieto riešenia vlastnia producenti elektrickej energie, ktorí sa tak snažia predchádzať blackoutom či vzniku prepätia v sieti. V budúcnosti však podobné polia batérií bude môcť vlastniť ktokoľvek a za malý poplatok ich prenajímať. Zisk z toho bude enormný.
Recyklovanie batérií
Povedzme, že tvojmu elektrickému vozidlu už vypršala životnosť. Neustále sa kazí a ledva sa dokotúľa na šrotovisko. Jediné, čo na ňom ešte má hodnotu, je samotná batéria. Tá bude fungovať ešte roky. Svoje miesto si nájde v ďalšom vozidle, v poli batérií alebo niekde inde.
Takmer žiadna degradácia
To, že nové batérie od Tesly pri správnom používaní nedegradujú, umožňuje ich efektívne využitie. Jeff Dahm hovorí napríklad o parníkoch, ktoré robia krátke jazdy, napríklad cez rieku či medzi ostrovmi. Vždy, keď naberajú ľudí či iný náklad, by sa mohli nabíjať a neustále tak udržiavať batérie na ideálnych hodnotách. Taký parník by mohol jazdiť celé desaťročia a jeho batérie by boli ako nové, prakticky bez akejkoľvek degradácie.
Elektrický parník je navyše ekologickejší, tichší a lacnejší, než parník s naftovým motorom.
Tesla teraz musí zvýšiť produkciu batérií
Spoločnosť Tesla 22. septembra predstavila technológie, ktoré budú mať obrovský vplyv na fungovanie sveta. Aby však naplnila ich potenciál, musí dokázať nemožné a stonásobne zvýšiť produkciu batérií.
Tím Elona Muska preto tvrdo pracuje na dizajne Gigafactory, ktorá ročne vyrobí batérie s kapacitou 150 GWh. V budúcnosti sa toto číslo prehupne cez 1 TWh (Terafactory). Podľa Elona Muska na uspokojenie celosvetového dopytu po batériách stačí postaviť sto Gigafactory.
Zdroje: lectricautonomy.com, DRES Dailyhouse, Casgains Academy