Elon Musk má v pláne „jadrovú žalobu“. Odmieta tvrdenia o antisemitizme na platforme X
- Reklamy veľkých firiem sa na platforme X z neznámeho dôvodu ocitali vedľa antisemitských príspekov
- Elon Musk odmieta tvrdenia o podporovaní nenávisti
- Reklamy veľkých firiem sa na platforme X z neznámeho dôvodu ocitali vedľa antisemitských príspekov
- Elon Musk odmieta tvrdenia o podporovaní nenávisti
Veľké firmy ako Apple, Disney a IBM sa rozhodli, že pozastavia svoje reklamy na sociálnej mediálnej platforme X. Dôvod je ten, že na tejto platforme vypukla kontroverzia týkajúca sa antisemitizmu, informuje BBC.
Situácia sa stala vážnejšou potom, čo majiteľ platformy, Elon Musk, zverejnil niečo, čo mnohí vnímajú ako antisemitský prejav. To vzbudilo obavy ohľadom toho, či sa platforma naozaj snaží bojovať proti nenávistným prejavom a extrémistickému obsahu. Z antisemitizmu obvinil Muska aj Biely dom.
Elon Musk chystá „jadrovú žalobu“
Toto rozhodnutie o zastavení reklám prišlo po vyšetrovaní americkej skupiny Media Matters for America, ktorá upozornila na to, že reklamy sa zobrazovali vedľa príspevkov, ktoré podporujú nacistov. Elon Musk tvrdí, že jeho príspevok nebol antisemitský a dokonca kvôli tomuto vyšetrovaniu chystá žalobu.
Skupina Media Matters for America zistila, že niektoré známe firmy mali svoje reklamy vedľa príspevkov obsahujúcich citáty od Hitlera, vyjadrení o oslave nacistov a popieraní holokaustu. Hovorca platformy X však tvrdí, že spoločnosť neumiestňuje značky vedľa takéhoto obsahu zámerne a snaží sa proti antisemitizmu bojovať.
Elon Musk však zaujal veľmi agresívny postoj a vyhlásil, že platforma X podá „jadrovú žalobu“ proti organizácii Media Matters. Obviňuje ju z toho, že klamala a snažila sa obmedziť slobodu prejavu a zavádzať spoločnosti, ktoré na platforme umiestňujú svoje reklamy.
Situácia eskalovala
Situácia sa ešte zhoršila, keď Musk reagoval na príspevok, ktorý zdieľal antisemitskú konšpiračnú teóriu, a označil ju za „skutočnú pravdu“. To vyvolalo iba ďalšie pohoršenie a vlnu kritiky na jeho osobu. Biely dom sa pridal k odsúdeniu Muska a jeho podpory antisemitizmu a nenávistným prejavom.
IBM sa stala prvou veľkou spoločnosťou, ktorá stiahla svoje reklamy z platformy X po vyšetrovaní organizácie Media Matters. Spoločnosť vyjadrila svoj dôrazný nesúhlas s tým, že jej reklamy boli umiestnené vedľa obsahu propagujúceho nacistov, čo označila za „absolútne neprijateľné“.
Ďalšie veľké subjekty, vrátane Európskej komisie, Comcast, televíznej siete Paramount a filmového štúdia Lionsgate, nasledovali IBM a odstránili svoje reklamy z platformy X.
Platforma údajne proti nenávisti bojuje vo veľkom
Anti-Defamation League (ADL), organizácia, ktorá v minulosti kritizovala moderovanie obsahu na platforme X, prekvapujúco ocenila kroky Muska na boj proti nenávisti na platforme.
Musk oznámil, že účty užívateľov, ktorí používajú určité frázy, ako napríklad „od rieky po more“, ktoré ADL považuje za zakódovanú výzvu k zničeniu Izraela, by mohli z platformy odstrániť.
Výkonná riaditeľka platformy X, Linda Yaccarino, posilnila záväzok platformy v boji proti antisemitizmu a diskriminácii. Zdôraznila, že na svete nie je miesto pre takýto obsah a obhajovala kontrolu značky X a úsilie o redukciu nenávistných prejavov a extrémizmu.
Musk čelí problému s financovaním platformy
Ide o otázku reklamných príjmov. Prechod platformy X na súkromnú spoločnosť a zastavenie štvrťročných správ komplikujú určenie presného podielu reklám na jej príjmoch. Avšak pred nástupom Muska reklamy predstavovali približne 90 % príjmov platformy Twitter.
Musk sa pokúsil diverzifikovať príjmy platformy tým, že zaviedol platené členstvo. To umožňuje používateľom platiť mesačný poplatok za výhody, ako je modrá verifikačná značka a zvýšenie obsahu. Avšak v porovnaní s reklamami ide stále o malý podiel príjmov.
Reklamné príjmy platformy X klesli v lete o 50 %. Udržať rovnováhu medzi obavami reklamodarcov, ktorí majú obavy o nedostatočné moderovanie obsahu, a záväzkom Muska voči slobode slova predstavuje veľkú výzvu pre platformu X. Investori aj reklamodarci majú obavy z tolerancie platformy voči obsahu propagujúcemu nacistov a jeho potenciálny vplyv na povesť značiek.
Zdroje: Reuters, BBC