Elon Musk mal údajne vedieť, že autopilot je nebezpečný a ignoroval to. Tesla má na krku žaloby za smrteľné nehody

  • Autopilot môže byť podľa odborníkov nebezpečný. Navádza ľudí na to, aby sa nevenovali naplno šoférovaniu
  • Vyšetrovanie New York Times ukazuje, že Musk mal podceniť bezpečnosť systému a zavádzať verejnosť
  • Konkurencia aj odborníci mali Teslu viackrát varovať, aby sa vyhýbala frázam, ktoré naznačovali, že auto dokáže riadiť samo
  • Problematické sú aj výroky Elona Muska ohľadom bezpečnosti systému
Elon Musk Tesla
Tesla Tasr/AP Photo/Kiichiro Sato, File, Unsplash/Austin Distel
  • Autopilot môže byť podľa odborníkov nebezpečný. Navádza ľudí na to, aby sa nevenovali naplno šoférovaniu
  • Vyšetrovanie New York Times ukazuje, že Musk mal podceniť bezpečnosť systému a zavádzať verejnosť
  • Konkurencia aj odborníci mali Teslu viackrát varovať, aby sa vyhýbala frázam, ktoré naznačovali, že auto dokáže riadiť samo
  • Problematické sú aj výroky Elona Muska ohľadom bezpečnosti systému

Autopilot mal byť jedným z dôvodov, ktorým lákala spoločnosť Tesla na kúpu áut. Služba mala zabezpečiť, že auto nehavaruje kvôli ľudskej chybe.

Systém autopilot, ktorý mal dokázať sám ovládať, spomaliť a zrýchliť auto, čelí už niekoľko rokov kritike zo strany bezpečnostných expertov, pretože láka šoférov, aby sa nevenovali naplno jazde a zložili ruky z volantu na dlhší čas, než je zo zákona povolené.

O problémoch s bezpečnosťou mal vedieť 

Podľa nedávneho vyšetrovania The New York Times však mal Elon Musk podceniť obavy o bezpečnosť a verejnosť mal viackrát zavádzať o schopnostiach autopilota. Vyšetrovanie denníka sa zakladá na výpovedi bývalých a súčasných zamestnancov spoločnosti Tesla.

V článku sa uvádza, že Musk zamietol obavy inžinierov Tesly o používaní iba kamier autopilota namiesto kombinácie kamier, radaru a radarovej technológie lidar. Musk mal tiež tvrdiť, že Autopilot má byť schopný operovať len s dvomi kamerami. 

Tiež čelí obvineniu, že zavádzal zákazníkov i verejnosť o schopnostiach autopilota. Program sa spočiatku nazýval ako „pokročilá asistencia vodiča“, Musk však trval na mene Autopilot, zatiaľ čo inžinieri chceli meno spolupilot.

Teraz ponúka aj balíček, s názvom „Plná schopnosť samoriadenia“. Pritom Tesla zároveň drobným písmom vodičov upozorňuje, že by mali držať ruky na volante a byť pripravení kedykoľvek prevziať riadenie.

Konkurenčné firmy aj odborníci mali Teslu varovať, aby nepoužívali slogany ako samoriadenie, pretože tým zavádzajú zákazníkov a ohrozujú ich spoločnosť. Musk tieto varovania ignoroval. 

zdroj: TASR/AP Photo/Jeff Chiu

Amnon Shashua, výkonný riaditeľ spoločnosti Mobileye, ktorá v minulosti dodávala Tesle, uviedol, že Musk zveličuje schopnosti autopilota a nik by ho nemal brať vážne.

„Človek by nemal visieť na tom, čo Tesla hovorí,“ povedal  Shashua pre New York Times. „Pravda nie je nevyhnutne ich konečným cieľom. Konečným cieľom je vybudovať firmu.“

Navyše, Musk zrušil aj vývoj programu, ktorý by monitoroval chyby autopilota, namiesto toho sa zameria na jeho funkcie.  

Muskovi nepomáha ani to, že o dokonalom autopilotovi rozpráva už dlho. Niekoľkokrát vyhlásil, že autonómne riadenie je takmer na dosah a že táto funkcia bude vodičom sprístupnená v ďalšej aktualizácii. Nič také sa však nestalo. 

Aktuálne ho kvôli autopilotovi vyšetruje aj Národný úrad pre bezpečnosť cestnej premávky. Dôvodom je najmenej 12 nehôd, pri ktorých Tesla nabúrala niekoľko hasičských áut, policajných áut, zabila sa pritom 1 osoba a ďalších 17 zranilo. 

Hry počas šoférovania

Spoločnosť si s vyšetrovaním nerobí ťažkú hlavu a v najnovšej aktualizácii pridala možnosť hrať hry aj pre vodiča a spolujazdca a to aj v prípade, že sa auto pohybuje, píše portál Auto. Sám Musk ani právnici spoločnosti sa nevyjadrili k otázkam zahraničných médií, ktoré ich konfrontovali v súvislosti s týmito prípadmi. 

„Zdá sa mi to nebezpečné,“ uviedol jeden z vlastníkov auta, ktorý si hru Solitér vyskúšal na prázdnom parkovisku. 

Rodiny žalujú Teslu za smrteľné nehody a zákazníci spoločnosť žalujú za klamstvá o autopilotovi. Proti Tesle sú aj štátne zákony, ktoré nepovoľujú úplnú autonómiu vozidla. 

„Všetky vozidlá Tesla opúšťajúce továreň majú všetok hardvér potrebný na autonómiu úrovne 5,“ vyhlásil Musk v roku 2016. Úroveň 5 znamená, že vozidlo je natoľko autonómne, že nepotrebuje žiadneho šoféra. 

Regulačné orgány upozorňujú, že Musk vo svojich vyhláseniach preháňa a navádza tak niektorých vodičov, aby sa úplne spoľahli iba na autopilota. 

„Znepokojuje ma jazyk, ktorý sa používa na opis schopností vozidla,“ povedala Jennifer Homendyová, predsedníčka Národnej rady pre bezpečnosť dopravy. Kritizovala aj dizajn systému, podľa nej môže byť veľmi nebezpečný. 

Sám Musk po niekoľkých neúspešných testoch na Twitteri priznal, že výsledky testov autopilota nie sú také dokonalé. 

Čítajte viac z kategórie: Zahraničie

Zdroje: The New York Times, Auto.com, Twitter

Najnovšie videá

Trendové videá