Elon Musk vedel jedno: Ak vytvorím skvelý produkt, oni prídu
- Automobilka Tesla dokázala so svojim Modelom 3 niečo šialené. Odhadovaný počet predobjednávok v prvom roku bol prekonaný za menej ako 24 hodín! Takto fantasticky znel nadpis článku, ktorý Tesla uverejnila tesne po predstavení svojho nového počinu. No je to ešte o čosi šialenejšie.
- Automobilka Tesla dokázala so svojim Modelom 3 niečo šialené. Odhadovaný počet predobjednávok v prvom roku bol prekonaný za menej ako 24 hodín! Takto fantasticky znel nadpis článku, ktorý Tesla uverejnila tesne po predstavení svojho nového počinu. No je to ešte o čosi šialenejšie.
V čase, keď bol článok napísaný, bolo predobjednávok 232-tisíc. No posledné číslo, ktoré spoločnosť zverejnila je až 325-tisíc. To znamená, že vyše 300-tisíc ľudí sa rozhodlo zaplatiť tisíc dolárov za auto, ktoré bude, pri najoptimistickejších odhadoch, k dispozícii až koncom roku 2017.
Pre lepšiu predstavu – Tesla len pred pár dňami oznámila, že za posledný štvrťrok sa jej podarilo predať 15-tisíc áut z jej momentálnej ponuky (Model S a Model X). To znamená, že sa spoločnosti vďaka Modelu 3 podarilo predať skoro 22 štvrťrokov áut len za pár dní. Súčasné tempo predaja oboch modelov by teda muselo zostať nezmenené po dobu 5 a pol roka.
foto: cdn2.autoexpress.co.uk
A čo tak toto? Od uvedenia originálneho Roadsteru predala Tesla celkovo 122-tisíc automobilov. Len predobjednávky Modelu 3 toto číslo čoskoro strojnásobia, teda ak sa tak už nestalo. Ak sa všetky predobjednávky premenia v skutočný predaj, tak Tesla sa môže tešiť na približne 14-miliárd dolárov. Vieme, že depozit za predobjednávku je tisíc dolárov. To znamená, že len z nich získala Tesla vyše 325-miliónov dolárov. Neskutočné.
Generálny riaditeľ Fordu Mark Fields sa takto vyjadril o Tesle: „Tesla dokázala zvýšiť pozornosť ľudí ohľadom elektrifikovaných automobilov. To robia veľmi dobre. Oslovujú náročného spotrebiteľa s jediným modelom, u ktorého však nebude Tesla jeho jediné auto. Bude jeho druhé, tretie alebo dokonca štvrté. Náš prístup je taký, že ponúkame zákazníkovi možnosť voľby – nech sa sám rozhodne čím bude jeho auto poháňané, či to bude hybrid alebo bude plne elektrifikované.“
Fields sa vyjadrul tak trochu hybridne. Na jednej strane chváli spoločnosť Tesla za to, že sa im darí oslovovať náročného spotrebiteľa, no na druhej strane naznačuje, že možno nevie, čo robí – hlavne v prípade masového trhu.
foto: inovaccitias.com
Automobilky sa predbiehajú v tom, kto prvý praskne bublinu okolo obrovského úspechu Tesly. Hovorca General Motors povedal: „Pred Teslou máme jednu veľkú výhodu, a to načasovanie produkcie. V tomto sme o minimálne rok dopredu.“
Možno to je pravda, možno nie, ale prečo sa to vôbec obťažujú hovoriť? V najlepšom prípade sa bude Chevrolet Bolt skutočne predávať tak skvele, no čo v prípade, že sa mu nepodarí dosiahnuť čísla, aké má v predobjednávkach Model 3? V najhoršom prípade – čo ak bude jeho výroba pozastavená? Čo ak Bolt úplne pohorí? Čo ak sa mu predsa len bude dariť, no stále bude kvôli nemu General Motors v histórii zapísané ako príklad spoločnosti, ktorá tak veľmi podceňovala Teslu? Spomínaná „veľká výhoda“ by teda mala byť skutočne veľkou, inak to, čo povedali bola jedna veľká hlúposť.
foto: static.businessinsider.com
Teraz si ešte trošku posvietime na vyjadrenie Marka Fieldsa z Fordu. Ten ako by ani nemal tušenia o ambíciách Tesly. Tá totiž nechce získať len trh s náročnými spotrebiteľmi, chce ho získať kompletne celý! Ako to viem? Všetci by to mali vedieť, pretože Elon Musk to dal najavo hneď v úvode činnosti spoločnosti.
Musk napísal: „Ako už všetci viete, prvým produktom Tesla Motors je vysokovýkonné elektrické športové vozidlo Tesla Roadster. Nie všetci sú si však vedomí toho, že našim cieľom je vybudovanie širokej základne modelov, medzi ktoré budú patriť aj rodinné autá, ktoré si aj bežní ľudia budú môcť dovoliť. Teslu financujem preto, lebo dlhodobým cieľom a zmyslom našej spoločnosti je dostať svet z dnešnej uhľovo-ropnej ekonomiky do budúcnosti poháňanej solárnou energiou, ktorá bude hlavným, no nie jediným, udržateľným pohonným prostriedkom.“
Toto dokazuje Musk predstavením práve Modelu 3, ktorý si už môže dovoliť oveľa viac ľudí. Jeho plán a plán celej spoločnosti, zdá sa, funguje ako má. Tesla a Elon Musk presne vedeli, čo musia urobiť a čo postaviť – elektrický automobil pre masy. Vedeli, že tak ich prinútia prísť. A oni prišli.
Zdroj: 500ish.com, zdroj titulnej fotografie: teslamotors.com
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy