Eseje od ChatGPT sú úplná katastrofa, vravia učitelia. Umelej inteligencie sme sa na to spýtali
- ChatGPT píše eseje či seminárne práce
- Sú však strašné, nedávajú zmysel, hovoria pedagógovia
- Spýtali sme sa ChatGPT, čo si o tom myslí a prečo robí chyby
- ChatGPT píše eseje či seminárne práce
- Sú však strašné, nedávajú zmysel, hovoria pedagógovia
- Spýtali sme sa ChatGPT, čo si o tom myslí a prečo robí chyby
ChatGPT je od jeho spustenia jednou z hlavných tém. Vyvolal nadšenie, ale aj obavy. Dokonca i spoluzakladateľ Microsoftu Bill Gates uviedol, že tento chatbot využívajúci umelú inteligenciu (AI) je podľa neho rovnako významný ako vynález internetu. Ide o systém, ktorý dokáže prekvapivo ľudsky odpovedať na otázky používateľov.
Spoločnosť OpenAI, ktorá stojí za ChatGPT, je podporovaná práve Microsoftom a Gates tvrdí, že tento vynález prinesie revolúciu.
„Až doteraz vedela umelá inteligencia čítať a písať, ale nerozumela obsahu. Nové programy ako ChatGPT zefektívnia mnohé kancelárske práce tým, že pomôžu písať faktúry alebo listy. Toto zmení náš svet,“ uviedol Gates, informovali sme.
Ukazuje sa však, že – aspoň zatiaľ – rozhodne nejde o 100-percentne dôveryhodný zdroj informácií, ktorému môže napríklad ktorýkoľvek študent veriť pri písaní eseje alebo seminárnej práce. Portál Vice totiž informuje, že učitelia sa ani nemusia snažiť, aby zistili, že skutočne ide o prácu od umelej inteligencie.
Počiatočný chaos
Vysokorýchlostné rozprávanie chatbota o Jane Austenovej či bezchybné vysvetlenia citrátového cyklu spočiatku v pedagógoch vyvolávali pochybnosti ohľadom spôsobov hodnotení písomných prác.
Samotní profesori začali upozorňovať na tento problém. Univerzity teraz vynovujú testy, aby študentom zabránili používať chatboty. Navyše, Elon Musk vyhlásil, že domáce úlohy sú nástupom umelej inteligencie mŕtve.
Esej vhodná do koša
Dnes sa však ukazuje, že netrvalo dlho, kým si univerzitní profesori uvedomili, ako môžu práce napísané cez ChatGPT odhaliť. Jednoducho povedané, práce od tejto umelej inteligencie sú strašné.
„Prvým indikátorom toho, že som mal do činenia s AI, bolo to, že napriek syntaktickej súvislosti eseje ten text nedával zmysel,“ píše odborný asistent filozofie Darren Hicks v príspevku na Facebooku.
Nezmyselnosť esejí od AI podporil aj ďalší profesor. Anonym totiž tvrdí, že esej na tému „práca kritickej teoretičky Judith Butlerovej“ bola otrasná a nesprávna. Pedagóg tvrdí, že text v eseji bol jednoducho „nezmyselný“.
Zdalo sa, že chatbot pospájal rôzne zdroje, ktoré „sa týkali Butlerovej, sexuality, pohlaví alebo čohokoľvek iného… bola to séria viet, ktoré jednotlivo dávali svoj vlastný zmysel, ale spolu takmer žiadny“.
Zvyčajne, keď študent podvádza nepozná učebný materiál a nemá čas dokončiť svoje zadanie. „Keďže ide o prácu na poslednú chvíľu, vo väčšine prípadov sú ich výsledné eseje hrozné,“ hovorí Hicks.
Keď sa však pozrieme na eseje od AI, ide o úplne iný problém. V prípade Hickovej eseje od ChatGPT „bol text síce nesprávny, ale sebavedomý a jasne napísaný“. „Keby som ten materiál nepoznal lepšie, esej by vyzerala dobre,“ uviedol profesor s tým, že niečo také ešte predtým nikdy nevidel.
Spýtali sme sa na to priamo umelej inteligencie
Rozhodli sme sa teda, že sa ChatGPT opýtame, čo si o týchto tvrdeniach profesorov myslí.
„Od spustenia ChatGPT si mnohí z nás mysleli, že skoncuješ s ľudským písaním školských prác a článkov. Ale teraz už učitelia a odborníci tvrdia, že si v tom hrozný. Hovoria, že prácu napísanú umelou inteligenciou dokážu okamžite rozpoznať. Čo na to hovoríš?“ spýtal som sa chatbota.
Chatbot tvrdí, že jeho hlavným cieľom je „pomáhať používateľom“ tým, že vytvorí akoby ľudský text „na základe pokynov“, ktoré dostal.
„Aj keď dokážem vytvárať vysokokvalitný obsah v mnohých rôznych oblastiach vrátane esejí, nenahrádzam kritické myslenie, výskum alebo písacie zručnosti potrebné na produkciu vysokokvalitnej akademickej práce,“ priznal ChatGPT, s ktorým som kvôli vyššej presnosti komunikoval v angličtine.
Chatbot od OpenAI taktiež priznáva, že jeho schopnosti obmedzuje aj kvalita údajov, ktorými ho vývojári školili. Taktiež ho môžu zbrzdiť konkrétne pokyny od používateľov.
„Aj keď mám prístup k obrovskému množstvu informácií, môžem použiť len to, čo som sa naučil,“ napísal ChatGPT s tým, že jeho odpovede odrážajú aj kvalitu dát či pokynov, ktoré dostáva.
ChatGPT sa neustále vzdeláva a každým dňom sa vyvíja. „Snažím sa zlepšovať svoje schopnosti,“ odpísal.
„Nie som dokonalý, ale môžem byť cenným nástrojom pre študentov a výskumníkov, keď sa používam primerane. V konečnom dôsledku je na používateľoch, aby uplatnili svoj úsudok a použili môj výstup ako východiskový bod pre svoj vlastný výskum a písanie,“ podotkol ChatGPT.
Zdroje: Vice, Startitup, archív SIU