Ešte nezmaturovali a už vedú 2 úspešné startupy, zabojovať idú o 500 000 eur: Náš produkt sa predáva sám
- Študenti strednej školy založili už dva úspešné startupy
- Začiatky neboli ľahké
- Svoje vedomosti využívajú na podnikanie
- Študenti strednej školy založili už dva úspešné startupy
- Začiatky neboli ľahké
- Svoje vedomosti využívajú na podnikanie
Študenti elektrotechnickej SPŠ v Bratislave už získali viacero ocenení a budú svoj startup prezentovať aj na Web Summite v Portugalsku, kde vybrali 10 % najlepších startupov sveta. Hlavnou cenou samitu pritom je pol milióna eur. Ich úspech dokazuje, že aj mladí ľudia môžu dosiahnuť veľké veci, ak majú dobré nápady a silnú pracovnú morálku.
Ich prvý startup sa volá „Benly“ a pracujú na ňom už tri roky. Ide o bezkontaktné vizitky budúcnosti.
Hoci ich prvý projekt začínal ako študentská firma, postupne sa pretransformoval na plnohodnotný startup. Tento projekt získal viaceré ocenenia, najmä za marketing a udržateľnosť, a priniesol im príležitosť prezentovať sa aj na medzinárodnej úrovni.
Druhý startup, ktorý ich priviedol k víťazstvu na Slovensku, je ekologická aplikácia zameraná na zber odpadu. V rámci študentského projektu mali deväť mesiacov na vytvorenie produktu, pričom každý študent mal pridelenú konkrétnu rolu. Vytvorili aplikáciu, ktorá umožňuje užívateľom fotiť odpad a označiť jeho polohu na interaktívnej mape. Tento startup získal ocenenie Unicredit Bank za udržateľnosť a organizáciu ľudí do tímov.
Na začiatku v mínuse
Ich cesta začala ako súčasť vzdelávacieho programu. Tento program ich naučil základné princípy podnikania, od založenia firmy až po predaj akcií a vedenie účtovníctva. Finančné prostriedky získavali prostredníctvom predaja akcií a organizovaním rôznych školských akcií, ako sú bufety alebo výlety do kina.
Škola im tiež poskytla priestory a vybavenie, aby mohli pracovať na svojich projektoch ako skutoční podnikatelia. Museli si zriadiť zakladaciu listinu, viesť valné zhromaždenia a predávať akcie. Týmto spôsobom sa učili nielen teoretické základy, ale aj praktické aspekty podnikania.
„My sme zvolili 7 eur ako vstupný kapitál za akciu, čo nám poskytlo zlatý stred na obchodovanie a ďalšie investície. Naším primárnym biznisom sú však vizitky, ktoré vyrábame už tri roky. Tento projekt začal ako študentská firma v rámci školského predmetu elektronika, kde sme sa zúčastnili súťaže Stredoškolskej odbornej činnosti,“ vysvetľuje študentka a jedna zo zakladateliek startupov Timea Klopčeková.
Počiatočnou motiváciou bolo získať body v škole, a tak prišli s nápadom na vizitky. Vďaka tomu získali lepšie známky. „Náš učiteľ Matej Supek nás podporoval a venoval sa nám individuálne, pričom nás brával na rôzne konferencie, kde sme sa inšpirovali a získali nové nápady,“ pokračuje Timea.
Myšlienka na virtuálne vizitky vznikla, keď ich učiteľ zobral na konferenciu. Nemal vtedy pri sebe vizitku, a tak nemal ako zdieľať kontakt s významným podnikateľom. Učiteľ ich motivoval, aby vytvorili moderné riešenie, a tak prišli s nápadom na elektronické vizitky s čipom.
Čip funguje tak, že po priložení k telefónu sa zobrazia potrebné informácie. Každé mobilné zariadenie s NFC technológiou dokáže tieto čipy čítať. Možnosťou sú aj drevené, kovové či plastové vizitky. Modernou verziou je aj RFID prsteň.
Na začiatku to boli obyčajné nálepky, ktorými sa však podľa slov zakladateľov startupu nechceli prezentovať, pretože nemali pekný vizuál a neboli kvalitné.
„Neskôr sme našli dodávateľa v Česku, ktorý nám začal tlačiť kvalitné vizitky. Po návrhu a tlači ich čipujeme a programujeme. Používame technológiu podobnú tej na platobných kartách, pričom sme museli experimentovať s rôznymi čipmi a frekvenciami, aby sme našli najlepšie riešenie. Nakoniec sme našli vhodné čipy a začali ich používať,“ vysvetlil Šimon Andrejčák, ktorý pri počiatkoch startupov pracoval hlavne na pozícii účtovníka.
Neskôr získali svoju prvú zákazku. Všetko pripravili, odfotili, vyrobili vizitky a dodali zákazníkovi priamo k dverám. Sklamaním bolo, že zarobili len 12 eur. Bolo to však pre nich potvrdením, že produkt má zmysel a je oň záujem. Začiatky boli teda veľmi ťažké a študenti sa ocitli v mínuse až na úrovni 1 000 eur.
Produkt sa „predáva sám“
Pre odomknutie obsahu zadaj svoj e-mail
Registrácia a platba bude dokončená po zadaní e-mailu.
Staň sa členom Startitup PREMIUM
a získaj neobmedzený prístup.
Predplatné môžeš zrušiť kedykoľvek.
V článku sa po odomknutí dozvieš
- Čo bolo najväčšou výzvou v začiatkoch
- Koľko stoja vizitky Benly
- Z čoho financovali začiatky ich biznisu
- Čo odporúčajú študenti mladým ľuďom, ktorí chcú začať podnikať
Po odomknutí tiež získaš
- Články bez reklám
- Neobmedzený prístup k viac ako 75 000 článkom
- Exkluzívne benefity