EÚ chystá dotácie na elektromobily. Chce zlomiť čínsku dominanciu, výrobcom spôsobuje miliardové straty
- Európska únia chystá odvážny krok v boji proti čínskym elektromobilom
- Pripravuje jednotný program, ktorý má chrániť európskych výrobcov
- Európska únia chystá odvážny krok v boji proti čínskym elektromobilom
- Pripravuje jednotný program, ktorý má chrániť európskych výrobcov
Podľa štúdie Allianz Trade môžu lacnejšie čínske elektromobily spôsobiť európskym automobilkám finančné straty vo výške takmer 8 miliárd dolárov. Informoval o tom portál San. Európska únia na túto hrozbu zareagovala zvýšením ciel na čínske elektromobily v júni 2024.
Tieto opatrenia odôvodnila tvrdením, že ceny čínskych modelov boli ovplyvnené štátnymi dotáciami z Pekingu, čím narušovali konkurencieschopnosť európskych značiek na trhu.
Európska komisia zároveň deklarovala, že chce posilniť pozíciu európskeho automobilového priemyslu prostredníctvom celoeurópskych dotácií, ktoré majú podporiť dopyt po elektromobiloch. Výkonná podpredsedníčka Komisie Teresa Riberová na Svetovom ekonomickom fóre v Davose zdôraznila, že možnosti nového stimulačného programu sú aktuálne vo fáze prípravy. Túto informáciu priniesol portál Aktuality.sk.
Riberová naznačila, že spoločné riešenia môžu byť efektívnejšie než individuálne národné dotácie. „Má zmysel zistiť, ako by sme mohli z celoeurópskeho hľadiska vymyslieť, ako uľahčiť opatrenia, namiesto toho, aby sme to riešili prostredníctvom národných dotácií,“ uviedla Riberová, pričom varovala pred rizikom vzájomnej rivality medzi členskými štátmi.
Celoeurópsky dotačný program pre elektromobily
Nemecký kancelár Olaf Scholz v utorok oznámil, že Európska komisia zvažuje zavedenie celoeurópskeho dotačného programu pre elektromobily, ktorý sám navrhol. Nemecko v roku 2023 náhle zrušilo vlastný dotačný program, čo spôsobilo výrazný pokles predaja elektromobilov.
V rámci EÚ jednotlivé členské štáty ponúkajú rôzne formy stimulov na podporu elektromobilov. Podmienky sa však výrazne líšia. Niektoré krajiny neposkytujú na tento účel žiadne finančné stimuly, čo komplikuje jednotný prístup na úrovni celej únie.
Výkonná podpredsedníčka Európskej komisie Teresa Riberová zdôraznila, že je potrebné nájsť rovnováhu medzi urýchlením elektrifikácie a posilnením konkurencieschopnosti európskych značiek. Zároveň uviedla, že európske firmy sa musia zamerať na kvalitu aj kvantitu, aby uspeli v globálnej súťaži.
Riberová, ktorá vedie stratégiu EÚ na rozvoj zeleného priemyslu, uviedla, že dotácie pre elektromobily by mali predstavovať len jednu časť širšieho balíka opatrení. Podľa jej slov európske automobilky potrebujú strategický prístup, ktorý im umožní modernizovať svoje kapacity a dobehnúť globálne trendy.
Ochrana trhu a technologický transfer
Riberová zdôraznila, že legislatíva musí byť navrhnutá a uplatňovaná tak, aby efektívne podporovala hlavný cieľ – postupné vyradenie spaľovacích motorov a prechod na elektromobily. Okrem toho uviedla, že podporuje rozšírenie požiadaviek na transfer technológií. Tieto požiadavky by sa mali vzťahovať na zahraničných výrobcov automobilov, ktorí chcú otvoriť výrobné závody v EÚ.
Brusel v minulom roku predstavil opatrenie, ktoré sa zameriava na podporu spolupráce medzi zahraničnými a miestnymi partnermi. Zahraničné spoločnosti, využívajúce európske granty na vývoj batériových technológií, sa musia podeliť o časť svojho know-how s lokálnymi partnermi.
Riberová vyzdvihla čínsky model ako „dobrý príklad“ strategického prístupu. Čína už pred tromi dekádami zaviedla prísne pravidlá pre spoločné podniky a podelenia sa o technológie pri vstupe európskych automobiliek na svoj trh.
Okrem podpory elektromobilov naznačila ochotu rozšíriť opatrenia v prospech európskeho priemyslu. Týka sa to najmä oblastí, kde európski výrobcovia čelia silnej konkurencii zo strany Číny. Riberová plánuje preskúmať zavedenie požiadaviek na miestny obsah, ktoré by ochránili napríklad výrobcov turbín čeliacich tlaku čínskych firiem.
Európsky sektor obnoviteľnej energie zaznamenal negatívne vplyvy po politických krokoch Donalda Trumpa vrátane pozastavenia prenájmu nových projektov na mori. Riberová však trvá na tom, že EÚ bude pokračovať v dekarbonizačných cieľoch bez ohľadu na Trumpovo odstúpenie od Parížskej dohody, ktorej spolutvorcom bola aj ona.
Pripomenula, že ničivé požiare v Los Angeles demonštrujú naliehavosť riešenia klimatickej krízy, keďže aj Spojené štáty už znášajú dôsledky spôsobené zmenou klímy. Zdôraznila potrebu globálnej spolupráce a dodala, že mnoho ďalších krajín chápe význam jednoty pri riešení environmentálnych výziev.
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy
Zdroje: Aktuality, San