EÚ chystá nový bič na majiteľov áut. S „čiernou skrinkou“ už neutajíš nič

  • EÚ zvažuje online monitorovanie emisií vozidiel počas celej životnosti auta
  • Čierne skrinky budú povinne montované do všetkých nových áut
Senzor a elektromobily
Ilustračný obrázok Unsplash/@giggiux, TASR/Kraftfahrt-Bundesamt, KBA
  • EÚ zvažuje online monitorovanie emisií vozidiel počas celej životnosti auta
  • Čierne skrinky budú povinne montované do všetkých nových áut

Tzv. „čierne skrinky“ mali pôvodne slúžiť iba na zber informácií a kontrolu vybraných parametrov v rámci prevádzky auta. Ukazujú sa však ako omnoho multifunkčnejší nástroj kontroly nad prevádzkou vozidla. 

Ako uvádza portál TopSpeed.sk, informácie z čiernych skriniek by mohli podľa EÚ poslúžiť na online monitorovanie emisií spaľovacích motorov áut, a to počas celej ich životnosti. Ak by prekročili nastavený limit, vodič bude okamžite upozornený. 

Nesplniteľné ciele 

Rozruch vyvolala predovšetkým emisná norma Euro 7, ktorej cieľom je zosúladenie limitov pre naftové a benzínové autá. Ako uvádza portál Denník N, vozidlá budú musieť mať snímače, ktoré umožnia kedykoľvek skontrolovať emisie (čierne skrinky).

Okrem toho sa na základe emisnej normy Euro 7 novo stanovujú aj emisné limity pre predtým neregulované znečisťujúce látky. Regulovať sa bude aj životnosť batérií s cieľom zvýšiť dôveru spotrebiteľov v elektromobily.

Podľa viacerých odborníkov však ambície emisnej normy Euro 7 prekročili zdravé medze a stali sa viac politickými než technickými cieľmi. Mnohé požiadavky totiž nereflektujú súčasnú úroveň technického vývoja a dobu predbehli natoľko, že je v rámci niektorých bodov zrejmá ich nesplniteľnosť. 

Niektoré dôležité krajiny, na čele s Nemeckom a Talianskom, sa postavili na odpor. Zámery EÚ to však nijako neovplyvnilo a pripravujú ešte prísnejšie normy na emisie nových áut.

Ako budú „čierne skrinky“ fungovať 

Jednou zo spomínaných prísnejších noriem sú aj tzv. „čierne skrinky“, ktoré majú byť povinne montované do všetkých nových áut. Kontrolné orgány chcú za pomoci snímačov v autách online sledovať aktuálny prevádzkový stav áut na cestách.

K sledovaným parametrom sa zaradí aj protiemisný systém auta, resp. jeho stopercentná funkčnosť. Tento krok by mal zaručiť, že nedôjde k žiadnej manipulácii s riadiacim softvérom a auto tak bude vždy spĺňať nastavené kritériá. 

V prípade, že by došlo k poruche systému, alebo by niektorý zo snímačov vykazoval hodnoty mimo tolerančného poľa, kontrolka na prístrojovom paneli sa rozsvieti a auto následne odošle signál na centrálny server. Aké kroky budú však nasledovať potom, EÚ ešte momentálne rieši.

Veľmi pravdepodobné ale je, že tolerancia kontrolných orgánov voči takýmto prípadom bude nulová. 

Šofér auta
zdroj: Unsplash/@artmarkiv

Radikálne kroky

Ako sme ťa informovali v predchádzajúcom článku, mnohé krajiny už stanovili kroky, ktoré dávajú novým spaľovacím vozidlám definitívne zbohom. Nóri sa k takémuto kroku uchýlia spolu s Juhokórejčanmi už o 4 roky, veľká časť západnej Európy, vrátane Nemecka či Veľkej Británie, v roku 2030.

Dve krajiny Európskej únie začali presadzovať, aby celá EÚ stanovila rok, kedy všetky jej krajiny ukončia predaj nových vozidiel na benzín a diesel. Týmito krajinami sú Dánsko a Holandsko, ktoré taktiež patria medzi „krajiny 2030“.

Ich návrh na spoločný dátum pre celú EÚ následne podporilo niekoľko ďalších krajín, vrátane Rakúska, Belgicka či Írska.

Čítajte viac z kategórie: Auto

Zdroje: TopSpeed.sk, SIU, T.O.P. AUTO PREMIUM, Denník N

Najnovšie videá

Trendové videá