EÚ chystá veľké zmeny pre vodičáky. Zákaz nočnej jazdy aj nový formulár by sťažili ľuďom situáciu (PREHĽAD)

  • EÚ v poslednom čase niekoľkokrát diskutovala zmeny pre vodičské preukazy
  • Zákaz jazdy, nový formulár či ťažšie podmienky
  • Toto sú najzásadnejšie z nich
polícia
Ilustračný obrázok TASR/Radovan Stoklasa
  • EÚ v poslednom čase niekoľkokrát diskutovala zmeny pre vodičské preukazy
  • Zákaz jazdy, nový formulár či ťažšie podmienky
  • Toto sú najzásadnejšie z nich

Európska únia sa pustila do debát ohľadom zmien pre vodičské oprávnenia naprieč celými jej členskými štátmi. Verejnosť sa voči nim turbulentne vyhradzuje.

Rada EÚ pre dopravu sa dohodla na pozmenení starších smerníc (z roku 2006 a 2022) a nariadení (2012 a 2018) o vodičských preukazoch a smernice z roku 2015 o cezhraničnej výmene informácií o dopravných priestupkoch.

Cieľ je zvýšiť bezpečnosť na cestách a znížiť dopravné nehody na absolútnu nulu do roku 2050. To chce docieliť úpravami, ktoré sa dotknú hlavne starších a mladých vodičov. Ide totiž o niekoľko kontroverzných návrhov, ktoré zahŕňajú obmedzenie maximálnej rýchlosti na cestách, novú byrokratickú povinnosť, ale aj zákaz šoférovania pre skupinu vodičov počas nočných hodín.

Začnime s novou byrokraciou, ktorá by mnohých nepotešila. Má ísť o formulár na úradoch, ktorý ak odmietnu vyplniť, prídu o vodičský preukaz. Cieľom tejto novinky je zvýšenie bezpečnosti cestnej premávky. Ako píše portál Topspeed, na cestách by totiž mali byť iba vodiči, ktorí sú zdravotne spôsobilí.

Ak by tento návrh v Bruseli prešiel, týkal by sa aj slovenských vodičov

Zmena by spočívala v tom, že pri výmene vodičského preukazu by šoféri museli vyplniť tlačivo týkajúce sa ich zdravotnej spôsobilosti. Podľa všetkého ide o kompromis voči zdravotným prehliadkam pre vodičov nad 70 rokov, ktoré sú povinné a na ktorých vykonávaní trvajú mnohí členovia EÚ.

S formulárom však nesúhlasia Nemci. Ide podľa nich o zbytočnosť. „Nechcem sa zapájať do vytvárania zbytočnej byrokracie v čase, keď beztak hrozí, že nás byrokracia zadusí,“ uviedol nemecký spolkový minister dopravy Volker Wissing.

Druhým kritizovaným návrhom je, že maximálna povolená rýchlosť na všetkých cestách by sa pre mladých vodičov obmedzila na 90 km/h. Taktiež by pre nováčikov na cestách mohol platiť zákaz nočnej jazdy od polnoci do šiestej hodiny ráno.

Šoférka v aute, vedenia motorového vozidla, šoférovania auta
zdroj: Archív Canva

Týmto však zmeny pre „najmladších“ neskončili. Autority žiadajú zavedenie európskeho systému pre začínajúcich vodičov, ktorý je na Slovensku už prítomný (umožní šoférovať vozidlo so sprievodom po získaní vodičského preukazu vo veku 17 rokov).

Ďalej sa v návrhu uvádza zavedenie mobilného vodičského preukazu v smartfónoch a sebahodnotenie ako filter pri lekárskom vyšetrení spôsobilosti vodiča. Ministri tiež navrhujú zachovať dobrovoľné skracovanie doby platnosti vodičských preukazov starších ľudí a chcú jasnejší náčrt kontroly fyzickej a duševnej spôsobilosti viesť vozidlo pred vydaním a obnovením vodičských preukazov.

Všetky legislatívne zmeny sa aktuálne len črtajú a vyššie uvedené sú v štádiu návrhov, o ktorých bude EÚ v blízkej budúcnosti rokovať, aby ich pretavila do reality.

Prísť o vodičák je jednoduché

Podľa paragrafu 32 Vyhlášky č. 9/2009, ktorú vypracovalo ministerstvo vnútra Slovenskej republiky, môžu na zadnej strane vodičských preukazov byť aj doplnkové informácie, ktoré sú špecifické pre konkrétny vodičský preukaz.

Portál Autoviny.sk poukazuje na to, že tieto kódy sú harmonizované v rámci Európskej únie a ich formu stanovuje Príloha č. 9 k vyhláške č. 9/2009 Z. z.

Tieto číselné kódy odhaľujú zdravotné problémy vodiča, ktoré musia byť zaznamenané v jeho karte vodiča. Okrem zdravotných informácií musí táto karta obsahovať aj údaje o úpravách na vozidle a ďalšie podrobnosti týkajúce sa vozidla alebo vodiča.

Na príklad, kód 10.02 indikuje, že držiteľ vodičského preukazu je oprávnený šoférovať iba vozidlo s automatickou prevodovkou. Hoci sa tento kód vzťahuje na obmedzenú skupinu slovenských vodičov, dôležité je mať informácie o kódoch, ktoré začínajú na 01, 02 a 03, pretože tieto kódy sa týkajú zdravotného stavu vodiča.

šoférovanie s okuliarmi
zdroj: Unsplash/Jonas Junk

Od roku 2009 platí zákon, ktorý vyžaduje, aby lekári a psychológovia nahlasovali akúkoľvek zmenu v zdravotnej spôsobilosti, ktorá môže ovplyvniť schopnosť šoférovať. Túto zmenu musia nahlásiť Policajnému zboru do 5 pracovných dní.

Medzi diagnostické faktory, ktoré môžu obmedziť schopnosti vodiča, patria rôzne zdravotné problémy, ako napríklad ochorenia zraku a sluchu, pohybové poruchy, srdcovocievne ochorenia, poruchy nervovej sústavy, ochorenia obličiek, diabetes mellitus, závislosť od alkoholu a iných návykových látok, ako aj psychické poruchy.

Je dôležité podotknúť, že nie každá zdravotná komplikácia vylučuje možnosť šoférovať

Napríklad kódy 600.09 a 600.10 neobsahujú informácie, ktoré by sa týkali vodičského preukazu; namiesto toho sa vzťahujú k psychickej spôsobilosti prepravy zásielok, manipulácii s nebezpečnými materiálmi alebo vykonávaniu práce v taxislužbe.

Určite sa na vodičskom preukaze musia uvádzať kódy označujúce zdravotné obmedzenia a špecifikácie vozidla, ktoré vodič ovláda. Tieto informácie sú definované v Prílohe č. 9 k vyhláške č. 9/2009 Z. z. a zahŕňajú nasledujúce kódy a ich významy:

  • 01. Korekcia a/alebo ochrana zraku
  • 01.01. Okuliare
  • 01.02. Kontaktná šošovka (šošovky)
  • 01.05. Ochrana očí
  • 01.06. Okuliare alebo kontaktné šošovky
  • 01.07. Špecifická optická pomôcka
  • 02. Sluchová pomôcka/komunikačná pomôcka
  • 03. Protéza/ortéza končatín
  • 03.01. Protéza/ortéza hornej končatiny
  • 03.02. Protéza/ortéza dolnej končatiny

Čítajte viac z kategórie: Auto

Zdroj: Topspeed

Najnovšie videá

Trendové videá