EÚ chystá veľké zmeny pre vodičáky. Zákaz nočnej jazdy aj nový formulár by sťažili ľuďom situáciu (PREHĽAD)
- EÚ v poslednom čase niekoľkokrát diskutovala zmeny pre vodičské preukazy
- Zákaz jazdy, nový formulár či ťažšie podmienky
- Toto sú najzásadnejšie z nich
- EÚ v poslednom čase niekoľkokrát diskutovala zmeny pre vodičské preukazy
- Zákaz jazdy, nový formulár či ťažšie podmienky
- Toto sú najzásadnejšie z nich
Európska únia sa pustila do debát ohľadom zmien pre vodičské oprávnenia naprieč celými jej členskými štátmi. Verejnosť sa voči nim turbulentne vyhradzuje.
Rada EÚ pre dopravu sa dohodla na pozmenení starších smerníc (z roku 2006 a 2022) a nariadení (2012 a 2018) o vodičských preukazoch a smernice z roku 2015 o cezhraničnej výmene informácií o dopravných priestupkoch.
Cieľ je zvýšiť bezpečnosť na cestách a znížiť dopravné nehody na absolútnu nulu do roku 2050. To chce docieliť úpravami, ktoré sa dotknú hlavne starších a mladých vodičov. Ide totiž o niekoľko kontroverzných návrhov, ktoré zahŕňajú obmedzenie maximálnej rýchlosti na cestách, novú byrokratickú povinnosť, ale aj zákaz šoférovania pre skupinu vodičov počas nočných hodín.
Začnime s novou byrokraciou, ktorá by mnohých nepotešila. Má ísť o formulár na úradoch, ktorý ak odmietnu vyplniť, prídu o vodičský preukaz. Cieľom tejto novinky je zvýšenie bezpečnosti cestnej premávky. Ako píše portál Topspeed, na cestách by totiž mali byť iba vodiči, ktorí sú zdravotne spôsobilí.
Ak by tento návrh v Bruseli prešiel, týkal by sa aj slovenských vodičov
Zmena by spočívala v tom, že pri výmene vodičského preukazu by šoféri museli vyplniť tlačivo týkajúce sa ich zdravotnej spôsobilosti. Podľa všetkého ide o kompromis voči zdravotným prehliadkam pre vodičov nad 70 rokov, ktoré sú povinné a na ktorých vykonávaní trvajú mnohí členovia EÚ.
S formulárom však nesúhlasia Nemci. Ide podľa nich o zbytočnosť. „Nechcem sa zapájať do vytvárania zbytočnej byrokracie v čase, keď beztak hrozí, že nás byrokracia zadusí,“ uviedol nemecký spolkový minister dopravy Volker Wissing.
Druhým kritizovaným návrhom je, že maximálna povolená rýchlosť na všetkých cestách by sa pre mladých vodičov obmedzila na 90 km/h. Taktiež by pre nováčikov na cestách mohol platiť zákaz nočnej jazdy od polnoci do šiestej hodiny ráno.
Týmto však zmeny pre „najmladších“ neskončili. Autority žiadajú zavedenie európskeho systému pre začínajúcich vodičov, ktorý je na Slovensku už prítomný (umožní šoférovať vozidlo so sprievodom po získaní vodičského preukazu vo veku 17 rokov).
Ďalej sa v návrhu uvádza zavedenie mobilného vodičského preukazu v smartfónoch a sebahodnotenie ako filter pri lekárskom vyšetrení spôsobilosti vodiča. Ministri tiež navrhujú zachovať dobrovoľné skracovanie doby platnosti vodičských preukazov starších ľudí a chcú jasnejší náčrt kontroly fyzickej a duševnej spôsobilosti viesť vozidlo pred vydaním a obnovením vodičských preukazov.
O téme sme viac písali v nasledujúcich článkoch:
Všetky legislatívne zmeny sa aktuálne len črtajú a vyššie uvedené sú v štádiu návrhov, o ktorých bude EÚ v blízkej budúcnosti rokovať, aby ich pretavila do reality.
Prísť o vodičák je jednoduché
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy
Pokračovanie článku nájdeš na ďalšej strane.