EÚ nasadzuje tvrdé pravidlá pre vodičov: Toto musia mať od roku 2027 všetky nové elektromobily

  • Nová povinnosť pre elektromobily vstúpi do platnosti v roku 2027
  • Časom ale bude platiť pre všetkých
Žena nabíja elektromobil.
Ilustračné foto Freepik/@freepik
  • Nová povinnosť pre elektromobily vstúpi do platnosti v roku 2027
  • Časom ale bude platiť pre všetkých

Európska únia stále prichádza s novými pravidlami. Tieto zmeny ovplyvňujú mnoho oblastí, no elektromobilita je teraz na vrchole. Od roku 2035 plánuje EÚ zakázať predaj nových áut so spaľovacím motorom. Nové autá budú musieť byť úplne bezemisné, čo znamená napríklad elektromobily.

Elektromobily však čakajú ďalšie výzvy. Musia spĺňať množstvo kritérií, aby sa dostali na cesty. Agentúra Reuters nedávno upozornila na jedno z najnovších kritérií, ktoré pridáva ďalšie požiadavky pre elektrické vozidlá.

Prvé auto s batériovým pasom

A práve Volvo prišlo s veľkou novinkou. Táto švédska automobilka sa stáva prvým výrobcom áut na svete, ktorý bude zavádzať tzv. batériový pas pre svoje elektromobily. Tento dokument ti prezradí všetko o batérii v aute – od pôvodu surovín až po obsah recyklovaných materiálov a uhlíkovú stopu.

Čo sa týka modelov, prvým autom s batériovým pasom bude SUV EX90. Volvo tvrdí, že výroba tohto modelu začne už čoskoro. Takže ak máš záujem o nové Volvo, môžeš očakávať, že ti poskytne všetky podrobné informácie.

Batériový pas nevznikol len tak sám od seba. Volvo ho vyvinulo spolu s britským startupom Circulor. Tento startup používa technológiu blockchain na sledovanie dodávateľských reťazcov. Vytvárali ho viac ako päť rokov, aby bol čo najdokonalejší.

Predpríprava na prechod na elektromobilitu

Batériové pasy budú fungovať ako bežné pasy pre ľudí. Volvo ich nezavádza len tak pre nič za nič. Od februára 2027 budú povinné pre všetky elektrické autá v EÚ.

Vanessa Butaniová, ktorá vedie globálnu udržateľnosť v spoločnosti Volvo, vysvetlila, že firma zavádza batériové pasy s predstihom troch rokov, aby ukázala svoju transparentnosť zákazníkom. Toto je tiež príprava na veľkú zmenu – úplný prechod na elektromobilitu od roku 2030.

Nabíjanie elektromobilov v zime
zdroj: Freepik/senivpetro

Butaniová tiež zdôraznila, že pre Volvo je kľúčové udržať si vedúcu pozíciu v elektromobilite. Chcú to dosiahnuť aj cez model EX90, ktorý čoskoro začnú vyrábať v závode v Charlestone v USA. Zákazníci v Severnej Amerike a Európe ho môžu očakávať od druhej polovice tohto roka.

Ako batériový pas funguje?

Batériový pas sa nebude týkať len tohto nového modelu. Podľa Butaniovej sa časom stane štandardom pre všetky elektrické autá Volvo. Aktuálne je projekt v prípravnej fáze, čo znamená, že pas ešte nie je kompletný. Automobilka plánuje predstaviť jeho úplnú verziu neskôr regulačným orgánom.

Každé Volvo bude mať v pase informácie o zdravotnom stave batérie. Tieto údaje budú kľúčové pre odhad hodnoty ojazdeného elektromobilu. Volvo tiež musí detailne sledovať materiály v celom dodávateľskom reťazci a pochopiť ich pôvod.

Presné sledovanie použitých materiálov je nevyhnutné. Na základe týchto informácií sa budú počítať dôležité údaje, ako je uhlíková stopa z výroby batérie. V tomto kontexte hrá významnú rolu technológia startupu Circulor, ktorá sleduje cestu materiálov pre batérie od ťažby až po finálne vozidlá.

Povinnosť bez výnimiek na území EÚ

Ako sme teda už spomenuli, EÚ od roku 2027 zavedie povinnosť mať batériový pas pre každý nový elektromobil, ktorý sa bude predávať na jej území. A keďže od roku 2035 sa budú môcť predávať iba nové elektromobily, batériový pas sa stane nevyhnutnosťou pre všetkých motoristov.

Na druhej strane, v USA sa o batériovom pase zatiaľ veľa nehovorí. Napriek tomu by mal aj tam veľký prínos. Výrobcovia by mohli preukázať, že spĺňajú podmienky na získanie dotácií podľa tamojšieho zákona o znížení inflácie.

Zdroje: Reuters, Autotrendy.sk

Najnovšie videá

Trendové videá