EÚ zvažuje bič na šoférov: V hre je poriadne zníženie „maximálky“ aj nočný zákaz

  • Maximálna rýchlosť na všetkých cestách 90 km/h či zákaz jazdy v noci pre neskúsených vodičov áut
  • Európska únia má víziu nulových úmrtí na cestách
Autá na ceste
Ilustračné foto Unsplash/Keszthelyi Timi, Pixabay/OpenClipart-Vectors
  • Maximálna rýchlosť na všetkých cestách 90 km/h či zákaz jazdy v noci pre neskúsených vodičov áut
  • Európska únia má víziu nulových úmrtí na cestách

Európska únia má za cieľ dosiahnuť nulový počet úmrtí na cestách a v rámci diskusie o tom, ako to dosiahnuť, sa objavujú aj stále radikálnejšie nápady niektorých politikov v Bruseli.

Ako uvádza portál Heute, reč je napríklad o tom, že maximálna povolená rýchlosť na všetkých cestách by bola 90 km/h a neskúsení vodiči by nemohli jazdiť v noci. Okrem toho by sa zaviedli pravidelné lekárske prehliadky pre starších vodičov.

Žiadne dopravné úmrtia do roku 2050

Zatiaľ nie je isté, kedy bude nová smernica o vodičských preukazoch účinná, ale ak bude schválená, prijať ju budú musieť jednotlivé členské krajiny Európskej únie. Tieto legislatívne zmeny môžu mať vplyv na milióny ľudí, predovšetkým nových vodičov a tých, ktorí sú vekovo starší.

Európska únia chce prostredníctvom prísnejších pravidiel znížiť počet dopravných nehôd. Snaží sa dosiahnuť víziu, ktorá hovorí, že do roku 2050 by na cestách nemalo dochádzať k žiadnym dopravným úmrtiam. Konkrétny návrh zmien pre motoristov ešte nie je definitívny, ale francúzska politička zo Strany zelených, Karima Delli, navrhuje radikálne opatrenia.

Jedným z týchto opatrení by mohlo byť stanovenie rýchlostných limitov, ktoré by sa líšili podľa veku vodiča. To by znamenalo, že noví vodiči by mohli jazdiť maximálnou rýchlosťou 90 km/h. Pre nových vodičov by taktiež mohol platiť zákaz nočnej jazdy od polnoci do šiestej hodiny ráno.

Špeciálne vodičské preukazy

Podľa návrhu francúzskej političky by sa ďalej vodičský preukaz od veku 60 rokov stal platným len na sedem rokov, od 70 rokov iba na päť rokov a od 80 rokov len na dva roky. To by znamenalo, že vodiči by si museli obnoviť vodičský preukaz na vlastné náklady a absolvovať lekárske a psychologické vyšetrenia.

Karima Delli tiež navrhuje štandardizáciu dopravných pokút na celoeurópskej úrovni. Okrem toho sa v minulosti sa zmienila o návrhu zaviesť špeciálny vodičský preukaz pre vozidlá s hmotnosťou nad 1 800 kilogramov, pričom by bol dostupný až od 21 rokov.

Niektorí politici však už vyjadrili nesúhlas s týmito návrhmi francúzskej političky, považujú ich za absurdné a tvrdia, že Brusel by nemal vodičov takýmto spôsobom zaťažovať a rozširovať pravidlá.

Slovákom končí platnosť starých vodičákov

Pokračovanie článku nájdeš na ďalšej strane.

Zdroje: Heute, Archív SIU, Finsider

Najnovšie videá

Trendové videá