Európska metropola ide vzorom, schyľuje sa tu k úplnému zákazu áut. Priestor dostanú chodci a cyklisti
- Pre zákaz áut v hlavnom meste Nemecka sa podpísalo už vyše 50 000 ľudí
- „Nedokážem si predstaviť, že by takáto kravina prešla“ reagujú niektorí ľudia v komentároch
- Výnimku nedostanú ani elektromobily
- Ak návrh prejde, očakáva sa, že sa podobným smerom vydajú aj ďalšie nemecké mestá
- Pre zákaz áut v hlavnom meste Nemecka sa podpísalo už vyše 50 000 ľudí
- „Nedokážem si predstaviť, že by takáto kravina prešla“ reagujú niektorí ľudia v komentároch
- Výnimku nedostanú ani elektromobily
- Ak návrh prejde, očakáva sa, že sa podobným smerom vydajú aj ďalšie nemecké mestá
Vyše 30 kilometrov štvorcových v centre Berlína, kde bude platiť „no go zone“ pre autá a nahradia ich tam nové chodníky, cyklotrasy, lavičky a viac zelene.
„Je to o našom prostredí, ako aj o životnom prostredí vo všeobecnosti. Je to o tom, ako všetci chceme spolu žiť, dýchať a hrať sa. Chceme, aby ľudia mohli spať s otvorenými oknami a deti sa zase mohli hrať na ulici. A starí rodičia by mali mať možnosť bezpečne jazdiť na bicykli a mať dostatok lavičiek, na ktorých si môžu oddýchnuť,“ hovorí Nina Noblé – jedna zo zakladateľov skupiny Berlin Autofrei, ktorá sa snaží tieto zmeny dosiahnuť.
Skupina má prvý veľký krok za sebou, podarilo sa jej vyzbierať vyše 50 000 podpisov, čo je podstatne viac než bolo potrebné, aby sa návrhom museli začať zaoberať aj úrady.
„Fáza zberu ukázala, že mnohí Berlínčania chcú mesto, v ktorom sa oplatí žiť, s priestorom pre bezpečnú a klimaticky šetrnú mobilitu. Dosiahli sme potrebné kvórum. Senát momentálne skúma náš návrh zákona a od januára 2022 bude mať Snemovňa reprezentantov štyri mesiace na prerokovanie nášho návrhu,“ píše na svojej stránke skupina Berlin Autofrei.
Podľa medializovaných informácií sa bude o návrhu rozhodovať a hlasovať v senáte už o pár týždňov vo februári.
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
Ak by aj návrh zamietol, Berlin Autofrei má stále možnosť pokračovať v zbieraní podpisov a dotiahnuť svoj návrh až do uskutočnenia referenda, kde o ňom rozhodnú ľudia.
Zákaz áut sa má dokonca týkať aj elektromobilov. Výnimku dostanú len smetiari, zásobovacie autá či napríklad „ľudia s obmedzenou mobilitou“. Pre všetkých ostatných ostáva verejná doprava, bicykle a zdieľané autá, ktoré môžeš použiť 12-krát za rok.
Mnohým sa pochopiteľne návrh nepozdáva, čoho dôkazom sú aj komentáre a diskusie pod jednotlivými článkami. Niektorí si ho nedokážu predstaviť v praxi, nazývajú ho „kravinou“ alebo si z neho robia posmech, že za chvíľu budú ekologickí Berlínčania jazdiť na ťavách.
Podobné skupiny ako Berlin Autofrei sa však objavujú aj v iných mestách. Ak by sa im hlavné mesto podarilo zmeniť, mohlo by ich to ešte viac povzbudiť a naštartovať vlnu, ktorá sa preženie celou krajinou a vybuduje nové lavičky, cyklotrasy a odstráni autá aj z ďalších miest Nemecka.
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy
Zdroje: Berlin Autofrei, The Guardian