Európska únia chce zakázať jednorazový riad vo fast-foodoch. Vo Francúzsku to už funguje
- Brusel sa chce inšpirovať Francúzskom a uviesť do fast-food biznisu opakovane použiteľné obaly
- Nariadenie sa stretlo s kritikou zástupcov gastrobiznisu

- Brusel sa chce inšpirovať Francúzskom a uviesť do fast-food biznisu opakovane použiteľné obaly
- Nariadenie sa stretlo s kritikou zástupcov gastrobiznisu
Iba nedávno nás EÚ „pripravila“ o jednorazové príbory či slamky a už sa chystá ďalší zákaz. Po novom by sa vo fast-foodových reštauráciách mali prestať používať jednorazové poháriky na nápoje, či papierové obaly na jedlo. Cieľom tohto nariadenia má byť „očista“ od nekonečného využívania jednorazových produktov v tejto sfére gastrobiznisu.
Brusel chce za pomoci nového nariadenia implementovať zmeny naprieč celou úniou. Inšpiráciu si byrokrati z Bruselu zobrali od Francúzska, ktoré podobnú reguláciu gastronomického sektora zaviedlo už začiatkom tohto roka.
Francúzsky fail, alebo úspech?
Portál Politico píše, že zákazníci, ktorí sa rozhodnú vo Francúzsku najesť v reštaurácii rýchleho občerstvenia a chcú sa najesť vnútri prevádzky, dostanú namiesto jednorazových papierových pohárov a obalov nové plastové nádoby na opakované použitie. EÚ chce túto koncepciu prevziať a rozšíriť vo všetkých členských krajinách, aby znížila množstvo odpadu a dosiahla svoje recyklačné ciele.
Nie všetci však s týmto plánom súhlasia. Veľkí predstavitelia rýchleho občerstvenia a výrobcovia, ktorí stoja za papierovými obalmi, vyvolávajú rozruch a tvrdo lobujú za zachovanie súčasných obalov. Tvrdia, že tento prístup sa príliš spolieha na plastové obaly na opakované použitie a spotrebúva nadmerné množstvo energie a vody.
Pocity z tejto legislatívy sú aj v samotnom Francúzsku zmiešané, podniky sa s týmito novými pravidlami stále vyrovnávajú. Stretávajú sa so zákazníkmi, ktorí buď odchádzajú s opakovane použiteľnými obalmi, alebo ich jednoducho vyhadzujú do koša. Týmto podnikom to spôsobuje poriadne bolesti hlavy, keď musia tieto obaly umývať a riešiť upratovanie všetkých týchto nádob.

Reštaurácie rýchleho občerstvenia by sa takto priblížili ku klasickým reštauráciám, kde jedlo podávajú na umývateľných tanieroch a nápoje v sklenených pohároch bežne.
Nadnárodné korporácie ako McDonald’s sa vo Francúzsku prispôsobujú tejto legislatívnej zmene postupne, jeden z hovorcov pre portál Politico povedal, že kompletný prechod na tento nový štýl obalov by mohol korporáciu stáť vyše 20 miliárd eur, ak by nariadenie začalo platiť naprieč celou Európskou úniou.
McDonald’s in France comes in reusable packaging, neat pic.twitter.com/0gmCjNnuhu
— Alex (@AlexOnchain) May 13, 2023
Napriek negatívnemu vnímaniu tejto legislatívy zo strany podnikateľov, je zmena, ktorú táto legislatíva priniesla, podľa portálu Politico vnímaná neutrálne alebo aj pozitívne, toto tvrdenie potvrdzuje aj štatistika z francúzskej stránky McDonald’s.
Hlasy z Bruselu
Európsky parlament je na vážkach a snaží sa tieto protichodné názory vyvážiť. Niektorí poslanci sa obávajú, že príliš vyhovuje požiadavkám gigantov rýchleho občerstvenia (viď. McDonald’s) a priemyslu papierových obalov. Ak sa pravidlá príliš oslabia, mohlo by to zničiť pokrok, ktorý Francúzsko dosiahlo v oblasti znižovania množstva odpadu.
absolutely *loving* the design of this reusable packaging that’s being introduced at mcdonalds france pic.twitter.com/kDSsNS5Xnz
— juan (@juanbuis) November 19, 2022
Napriek tomu sa David Schisler, ktorý zastupuje Európsku alianciu pre papierové obaly pre francúzsky portál LesEchos, vyjadril, že sa obáva, že by to mohlo viesť k tomu, že v budúcnosti bude prevládať plast. Môže mať pravdu, keďže ekonomika v ktorej dominujú plasty, nemusí byť to, o čo sa v rámci zelenej tranzície EÚ snaží.
Poslanci sa snažia vyjadriť svoj názor skôr, ako budú vypracované konečné pravidlá. Ich cieľom je nájsť ten správny bod medzi obmedzením plytvania a tým, aby sa podnikom nespôsobilo príliš veľa ťažkostí. Je to zložité vyvažovanie, ktoré si vyžaduje nájdenie riešenia, ktoré vie byť rozhodujúce pre čistejšiu a udržateľnejšiu budúcnosť.
Dočkáme sa znovu použiteľných obalov v slovenskom „mekáči“?
O stanovisko sme požiadali aj slovenskú pobočku McDonald’s. Firma deklaruje, že na životnom prostredí jej záleží a je otvorená každej ekologickej možnosti.
„Téma udržateľnosti je pre spoločnosť McDonald’s kľúčová a patrí medzi naše dlhodobé priority. Plne podporujeme snahu o znižovanie vplyvu plastových produktov na životné prostredie a sme si vedomí svojich povinností v tejto oblasti. Podnikáme preto postupné kroky k výmene jednorazových plastových obalov a hľadáme riešenia, ktoré budú environmentálne efektívne, finančne udržateľné a zároveň budú brať ohľad na zákaznícku skúsenosť,“ uviedla pre Staritutp Lucia Poláčeková, manažérka externej komunikácie a starostlivosť o zákazníka ČR/SR reštauračnej siete McDonald’s.
„Obaly zohrávajú dôležitú úlohu pri znižovaní množstva potravinového odpadu a pomáhajú nám rýchlo a bezpečne podávať zákazníkom teplé a čerstvo pripravené jedlo. Väčšina našich obalov na potraviny je na báze vlákien, sú určené na recykláciu a pochádzajú predovšetkým z recyklovaných, obnoviteľných alebo certifikovaných zdrojov. Našou ambíciou je, aby všetky naše obalové materiály stali súčasťou obehového hospodárstva, a nie odpadom.“
Podľa Poláčekovej zatiaľ nie je jasné, aké finančné dopady to bude predstavovať, keďže plán EÚ je zatiaľ v štádiu návrhu.
„V súčasnosti stále prebiehajú na úrovni EÚ diskusie o finálnej podobe opatrení. Nakoľko nie je známe znenie v takej podobe, aby sme mali jasnú predstavu o dopade na naše produkty, k tejto veci sa momentálne nevieme vyjadriť. V McDonald’s sa snažíme robiť akékoľvek zmeny tak, aby nepredstavovali neprimeranú záťaž pre životné prostredie, ale ani pre zákazníka a prevádzky.“
Čítajte viac z kategórie: Európa
Zdroje: Politico, LesEchos