Európska únia chystá radikálne zmeny pre vodičov: V hre je aj maximálna rýchlosť 90 km/h
- Na cestách umiera obrovské množstvo ľudí
- Najčastejšími príčinami sú nepozornosť a alkohol
- Európska únia chystá radikálne zmeny, aby úmrtia odstránila

- Na cestách umiera obrovské množstvo ľudí
- Najčastejšími príčinami sú nepozornosť a alkohol
- Európska únia chystá radikálne zmeny, aby úmrtia odstránila
Európska únia sa zaviazala výrazne znížiť počet obetí dopravných nehôd na cestách do roku 2030. Jej konečným cieľom je snaha dosiahnuť nulový počet úmrtí na cestách do roku 2050. Navrhované opatrenia projektu „Vision Zero“ sa však pravdepodobne nestretnú s porozumením väčšiny vodičov.
Tento rok v novembri si už po 20. raz pripomenieme Deň pamiatky obetí cestnej premávky. Oslavu tohto sviatku schválila Organizácia spojených národov v roku 2005, píše španielske predsedníctvo Rady Európskej únie.
Európska únia vymyslela projekt „Vision Zero“
Najčastejšími príčinami dopravných nehôd v celej Únii sú podľa štatistík nepozornosť a alkohol. Kristian Schmidt, riaditeľ Európskej komisie pre pozemnú dopravu a koordinátor pre bezpečnosť cestnej premávky EÚ, uznal, že napriek tomu, že EÚ je jednou z najbezpečnejších oblastí na svete, stále zomiera na európskych cestách každý rok takmer 20 000 ľudí.
Radim Dvořák, zástupca vedúceho Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku, sa k téme vyjadril pre portál tvnoviny.sk.
„Mladí vodiči vo veku do 30 rokov tvoria osem percent všetkých vodičov automobilov, ale pripadá na nich 16 percent všetkých úmrtí vodičov. Okrem toho sa na dvoch z piatich smrteľných zrážok podieľajú mladí vodiči alebo jazdci,“ poznamenal.
Stojí za zmienku, že napriek tomu, že Európska únia stanovuje spoločné pravidlá pre cestnú premávku vo všetkých svojich členských štátoch, každý národ má svoju vlastnú legislatívu v oblasti bezpečnosti cestnej premávky.
Smernica EÚ 2015/413, prijatá 11. marca 2015, má za cieľ uľahčiť výmenu informácií o dopravných priestupkoch medzi členskými štátmi.
Aké zmeny môžu čakať vodičov a čo ich rozhodne nepoteší?
Jedným z najvýznamnejších návrhov na zmenu situácie na cestách pochádza od Karimy Delli, francúzskej političky zo Strany zelených, informovali sme. Navrhuje odlišné rýchlostné limity v závislosti od veku vodiča.
To by mohlo znamenať, že noví vodiči by mohli dosiahnuť maximálnu rýchlosť 90 km/h pri vedení vozidla. Okrem toho by noví vodiči mohli čeliť obmedzeniam nočnej jazdy, pričom je v hre aj zákaz šoférovania medzi polnocou a 6:00 ráno.
Podľa odporúčaní političky by sa mohla zmeniť aj platnosť vodičských preukazov. Platili by na obdobie sedem rokov pre ľudí vo veku od 60 rokov, päť rokov od 70 rokov a dva roky od 80 rokov. To by znamenalo, že vodiči by si museli obnovovať vodičský preukaz na vlastné náklady a absolvovať lekárske a psychologické vyšetrenia.
Z roka na rok stále viac obetí
Celosvetovo každý rok zomrie na dopravných nehodách 1,35 milióna ľudí, pričom odhady naznačujú, že tento počet by mohol do roku 2030 vzrásť na 500 miliónov úmrtí a zranení. Alarmujúce je, že 90 % týchto obetí pochádza z krajín s nízkym a stredným príjmom.
Okrem toho sú dopravné nehody vedúcou príčinou úmrtí detí a mladých ľudí vo veku od 5 do 29 rokov.
Snaha skoncovať s týmto závažným problémom nadobudla medzinárodný rozmer. Vo februári 2020 sa v Štokholme zišli ministri a úradníci z viac ako 100 krajín na Treťom svetovom ministerskom samite o bezpečnosti cestnej premávky.
Cieľom tohto samitu bolo vytvoriť stratégie na zníženie počtu úmrtí a zranení na cestách do roku 2030, v súlade s globálnymi cieľmi stanovenými v Cieľoch udržateľného rozvoja Organizácie Spojených národov (SDGs). Výsledky tohto stretnutia zhrnuli v Štokholmskej deklarácii.
Navyše, 2. septembra 2020 prijalo Valné zhromaždenie Organizácie Spojených národov rezolúciu, v ktorej vyhlásilo obdobie od roku 2021 do roku 2030 za „Druhé desaťročie akcie pre bezpečnosť cestnej premávky“.
Valné zhromaždenie v tejto rezolúcii vyzvalo Svetovú zdravotnícku organizáciu a regionálne komisie Organizácie Spojených národov, aby v spolupráci s inými partnermi a zainteresovanými stranami vypracovali akčný plán pre bezpečnosť cestnej premávky.
Čítajte viac z kategórie: Auto
Zdroje: Spanish presidency council of the European Union, tvnoviny.sk, SIU