Európske cesty čakajú veľké zmeny: Mnohých vodičov nepotešia

  • Európa chce pomôcť cyklistom
  • Vzniknúť by mala tzv. cyklistická Európa
  • Vodičov to však asi nepoteší
Cyklista a vytočená žena
Ilustračný obrázok Unsplash/@heybike, Unsplash/@julienlphoto
  • Európa chce pomôcť cyklistom
  • Vzniknúť by mala tzv. cyklistická Európa
  • Vodičov to však asi nepoteší

V lete by mala byť na schválenie predložená „Európska deklarácia o cyklistike“. Informoval o tom eurokomisár Frans Timmermans, ktorý má v rámci EÚ dohľad nad plnením dohody Green Deal. 

Ako uvádza portál TopSpeed.sk, obsahom deklarácie budú nové legislatívne opatrenia a odporúčania na zvýhodňovanie cyklistov a podpornej infraštruktúry. Cyklisti tak budú mať lepší pohyb nielen v mestách, ale aj zabezpečenú bezpečnú prepravu medzi jednotlivými obcami. Vzniknúť by tak mala tzv. cyklistická Európa. 

Menej áut v EÚ

Ukazuje sa, že EÚ ide nielen po emisiách, ale aj po samotných autách. Za problematickú považujú najmä ich vysokú koncentráciu vo veľkých mestách. Nejde však iba o centrá, ale aj obytné štvrte, kde ľudia bojujú o parkovacie miesta a sú nútení upchávať komunikácie počas ranných a poobedných špičiek. 

Práve tento stav chce EÚ zvrátiť a ľudí sa snaží v rámci boja proti znečisteniu ovzdušia podporiť v návrate do jednej stopy. V mestách by chcela EÚ vidieť v budúcnosti viac cyklistov a oveľa menej áut. 

Eurokomisár Frans Timmermans, ktorý je zodpovedný za dodržiavanie dohôd v rámci Green Deal, prezradil, že už v lete plánuje predložiť Európskej komisii na schválenie „Európsku deklaráciu o cyklistike“. Ako informuje portál EndsEurope, tá má byť vyššou zárukou toho, že z fondov EÚ poputuje viac peňazí na cyklistiku a veci, ktoré s ňou súvisia. 

Prevaha cyklistov

V praxi to znamená, že väčšia časť prostriedkov určených na podporu cestnej dopravy sa odchýli smerom k cyklistickej infraštruktúre. To, že nejde iba o teoretizovanie, dokazuje aj fakt, že čoraz viac európskych miest uberá jazdné pruhy autám a mení ich na chodníky pre cyklistov.

Ako uviedol Timmermans, toto je iba začiatok a nové riešenia dopravy v mestách budú čoraz viac zohľadňovať aspekt cestovania v jednej stope. To napríklad znamená, že pri výstavbe nových obytných štvrtí sa už nebudú projektanti zameriavať na dostatok parkovacích miest, ale svoju pozornosť obrátia na cyklistov.

Ak by bola deklarácia schválená, naďalej zostanú zachované koridory pre techniku obslužného personálu (komunálne služby, zásobovanie a pod.), záchranné zložky a MHD. 

„Vďaka elektrobicyklom môžeme pomocou cyklistických diaľnic prepojiť mestá s okolitými regiónmi. Cyklistika nebude len pre obyvateľov veľkých miest,“ ozrejmil Timmermans.

Verejné nabíjacie stanice

Deklarácia sa má zaoberať uprednostňovaným parkovaním pre cyklistov, ich voľným pohybom po mestách a budovaním verejných nabíjacích staníc pre elektrobicykle. 

Elektrobicykel
zdroj: Unsplash/@heybike

Vo väčšom sa bude deklarácia zameriavať na „spolužitie“ áut a bicyklov na cestách. Súčasťou bude napríklad aj návrh na znižovanie max. povolenej rýchlosti áut na vybraných úsekoch, aby sa čo najviac kvôli bezpečnosti vyrovnali rýchlosti všetkých účastníkov premávky. 

Eurokomisár okrem iného prezradil, že EÚ sa chystá podporiť aj výrobu a vývoj elektrických bicyklov v rámci EÚ. „Producenti elektrobicyklov by mali byť plnohodnotnými partnermi v našich plánoch európskej mobility,“ uviedol Timmermans.

Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy

Zdroje: TopSpeed.sk, EndsEurope

Najnovšie videá

Trendové videá