Európsky trh zaplavujú čínske autá: Počet predaných modelov sa astronomicky zvýšil, EÚ ich však podozrieva
- Čínske značky áut sú čoraz populárnejšie
- V Česku sa počet predaných kusov zvýšil o stovky percent
- EÚ podozrieva Čínu z umelého znižovania cien
- Čínske značky áut sú čoraz populárnejšie
- V Česku sa počet predaných kusov zvýšil o stovky percent
- EÚ podozrieva Čínu z umelého znižovania cien
Keď sa povie slovo auto, väčšina ľudí si spomenie na slávne nemecké, talianske, francúzske či japonské značky. Tie totiž európskemu trhu dominujú už desaťročia a do dnešného dňa sa tešia vysokej popularite. Postupne sa však pred nami črtá nový konkurent, na ktorého by pred pár rokmi pomyslel len málokto.
Reč je o Číne, ktorá v automobilovom priemysle nie je žiadnym nováčikom, no v západnom svete sa doposiaľ príliš neuchytila. Karta sa však postupne obracia a štatistiky naznačujú, že európsky trh doslova zaplavujú čínske vozidlá.
Český portál autoforum.cz informuje, že len za september bolo do Európy privezených celkovo 91-tisíc kusov čínskych áut. Ide o medziročný nárast vo výške 107 %. Trendu sa nevyhýbajú ani krajiny strednej Európy. Len v susednom Česku sa za minulý mesiac predalo 217 kusov áut z Číny, čo predstavuje medziročný nárast až o neuveriteľných 1 070 %.
Podozrivo lacné, no rovnako dobré
Niet sa pritom čomu čudovať. V dôsledku plánu Európskej únie zakázať predaj spaľovacích motorov a tiež súčasnej inflácie sú osobné automobily čoraz drahšie. Tie z Číny sa však pýšia lepšími cenami, ktoré sa naviac výraznejšie nepodpisujú na ich celkovej kvalite. Vo výbave áut sa nachádzajú najmodernejšie technológie a ich dizajn, takpovediac, „nikoho neurazí“.
Nachádza sa tu však jeden háčik, ktorý si len prednedávnom všimla aj EÚ. Ceny automobilov sú až podozrivo nízke a Únia má dôvod sa domnievať, že ide z čínskej strany o umelé znižovanie predajných cien. Ak rozmýšľaš nad kúpou vozidla, zváž možnosť dovozu auta z Nemecka, keďže to môže byť finančne výhodnejšie a autá bývajú často v lepšom technickom stave.
Európska komisia približne pred dvoma týždňami oznámila, že začala formálne antisubvenčné vyšetrovanie v prípade dovozu batériových elektrických vozidiel z Číny. Cieľom je zistiť, či hodnotové reťazce elektromobilov v Číne profitujú z nezákonných štátnych dotácií. V takom prípade uvalí clá, aby ochránila európskych výrobcov pred „záplavou“ dovozu lacnejších čínskych elektrických vozidiel z ázijskej krajiny.
Informácie, ktoré doposiaľ Komisia zozbierala, poukazujú na to, že výrobcovia v Číne mali prospech z dotácií na úkor firiem z EÚ. Tieto dotácie mali formu grantov, pôžičiek od štátnych bánk za zvýhodnených podmienok, zníženia daní, rôznych výnimiek a poskytovania tovarov alebo služieb od štátu, ako sú suroviny a komponenty, za nižšie ceny.
Podľa zistení Bruselu dotácie umožnili rýchly nárast lacného dovozu elektrických vozidiel do Únie, pričom očakávaná nadmerná kapacita v Číne pravdepodobne povedie k jeho ďalšiemu zvýšeniu v blízkej budúcnosti.
Európska komisia uviedla, že podiel čínskych firiem na predaji elektromobilov v Európe vzrástol na 8 % a v roku 2025 by mohol dosiahnuť 15 %.
Občas sa neosvedčia
Hoci autá z Číny si ich majitelia vo väčšine prípadov pochvaľujú, sú známe aj výnimky. O jednom takomto prípade zo Slovenska sme ťa informovali nedávno. Relácia Reflex prišla s informáciou o celkom bizarnej situácii, ktorá nastala pri kúpe nového vozidla.
Podnikateľ Jozef Pavlík zo Svitu sa rozhodol pre kúpu auta čínskej výroby. Vozidlo kupoval v Trenčíne a po pár kilometroch, ako sa vydal na cestu do Svitu, sa spustila vlna problémov.
Ako uviedol pre Reflex, na palubovke mu ukazovalo výstražné kontrolky pre ručnú brzdu a prevodovku. Podľa jeho slov sa nedalo naladiť ani rádio.
„Odstavovalo ma na cestách zo 100 na nulu a potom som nemohol pridať,“ uviedol Jozef. Auto nakoniec musel odviezť rovno zo salónu do servisu, kde pre komplikácie v komunikácii s distribútorom stálo dlhé mesiace.
Zdroje: Autoforum.cz, TASR, Archív Startitup, tvnoviny.sk