EXKLUZÍVNE: Čitatelia upozornili na poburujúci bilbord ĽSNS. Stojí vedľa troch škôl, vedenie chce zakročiť
- V Banskej Bystrici sa objavil kontroverzný bilbord ĽSNS
- Stojí hneď pri základnej škole, podľa rodičov je vulgárny
- Strana vraj o vulgárnosti nevie
- V Banskej Bystrici sa objavil kontroverzný bilbord ĽSNS
- Stojí hneď pri základnej škole, podľa rodičov je vulgárny
- Strana vraj o vulgárnosti nevie
„Únia nás ničí, pošli ju do ****.“ Na Slovensku sa začala kampaň pred blížiacimi sa voľbami do Európskeho parlamentu. Tento nápis vylepila na bilbordy strana Kotlebovci – Ľudová strana naše Slovensko. Dokazuje to výrazné číslo 14 na spodku reklamy, ktoré je zároveň aj číslom ĽSNS na kandidátnej listine.
Bilbordy už nájdeš na mnohých miestach po celom Slovensku, napríklad pri frekventovaných cestách. Okrem toho sa však slogan objavil aj na Internátnej ulici v Banskej Bystrici, upozornili našu redakciu čitatelia Startitup. Ide o časť sídliska Fončorda, kde len zopár metrov od reklamy strany Mariana Kotlebu sídlia Základná škola Narnia, Súkromná základná umelecká škola Róberta Tatára a jedno z pracovísk základnej umeleckej školy Jána Cikkera.
Práve rodičia žiakov zo ZŠ Narnia kontaktovali médiá. Bilbord podľa nich evidentne sám osebe nabáda na vulgarizmy a zasahuje do etických či morálnych noriem. Najmä však bije do očí žiakom kráčajúcim zo zastávok MHD, respektíve mnohým maloletým osobám.
„Ako rodiča ma pobúril daný bilbord a jeho umiestnenie v tesnej blízkosti základnej školy. Je príznačné, že práve strana, ktorá v kampaniach často zneužíva kresťanské témy vo svoj prospech a odvoláva sa na Boha, špiní verejný priestor tými najhrubšími vulgarizmami,“ uviedol pre Startitup predseda rady rodičov v ZŠ Narnia Jozef Tóth.
Podčiarkuje, že ide o školu, ktorú každý deň navštevujú stovky detí, a teda slogan tohto typu v jej bezprostrednej blízkosti poukazuje na „nedostatok súdnosti“ vedenia ĽSNS. „Je odrazom ich nemorálneho vnútorného sveta,“ podotkol Tóth.
„Deti nie sú hlúpe“
Podobné bilbordy nie sú v blízkosti ZŠ Narnia v Banskej Bystrici žiadnou novinkou, hovorí riaditeľ školy Marek Golian.
„Pred parlamentnými voľbami tam bolo napísané: ‚Vyriešime c**ánsku otázku‘. Po čase to zmenili, lebo sa isto tiež niekto ozval, nakoľko to bolo evidentne inšpirované židovskou otázkou...“ vysvetľuje riaditeľ a učiteľ dejepisu.
Vedeniu školy situácia prekáža a Golian avizuje, že sa pokúsi obrátiť na rodičov žiakov v mestskom zastupiteľstve.
Predseda rady rodičov Jozef Tóth zastáva názor, že reklamný priestor najmä v blízkosti školských zariadení by sa mal aktívnejšie regulovať, aby k podobným situáciám nedochádzalo.
Ako však hovorí výkonná riaditeľka Rady pre reklamu Eva Tiko Rajčáková, politická reklama nespadá do kompetencií rady ani do kódexu, ktorým sa zaoberá. Ide teda svojím spôsobom o „šedú zónu“.
Riaditeľ súkromnej ZUŠ Róbert Tatár si myslí, že by proti bilbordu mali zakročiť všetky tri školy spoločne. Súhlasí s postupom ZŠ Narnia a poznamenal, že aj on sa obráti na svojich známych v mestskom zastupiteľstve.
„Našou úlohou je vzdelávať. Samozrejme, zákon hovorí, že škola je apolitická. Vulgárnosti však na verejnosť nepatria. My sa snažíme deti cibriť, vychovávať a ony vyjdú zo školy, prečítajú si to a nie sú hlúpe, čiže si domyslia. Budem to riešiť cez poslancov,“ uviedol pre Startitup Tatár.
Vyjadrili sa odborníci
Ako pre redakciu Startitup uviedla prezidentka Asociácie public relations SR Soňa Lexmanová, verejní činitelia by mali ísť občanom príkladom. To platí aj pri ich spôsobe komunikácie.
„Obzvlášť v tak silne polarizovanej spoločnosti, akou je slovenská, by každá (verejná) komunikácia mala byť realizovaná s cieľom neprehlbovať nenávisť, ale naopak, spájať ľudí.“
„Základom komunikácie je vzájomný rešpekt. Vulgarizmy do nej nepatria. Vnímam to o to citlivejšie, že sa diskutovaný bilbord nachádza v blízkosti základnej školy, kde je ukazovanie pozitívnych príkladov ešte dôležitejšie,“ podotkla expertka.
Aj Michal Piško z Transparency International považuje umiestnenie bilbordu v blízkosti školy za nevhodné.
„Podobne napríklad reklamný etický kódex zakazuje v blízkosti škôl umiestňovať reklamy na alkohol. Zodpovednosť v tomto prípade leží aj na konkrétnej bilbordovej spoločnosti, ktorá by etický rozmer pri umiestňovaní reklám na svojich nosičoch mala brať do úvahy,“ doplnil.
ĽSNS odmieta, že by to bolo vulgárne
Hovorca strany Martin Beluský o bilbordoch obsahujúcich vulgarizmy nevie. Podotkol, že strana sa v textoch riadi spisovným jazykom.
„ĽS Naše Slovensko nemá vedomosť o žiadnych bilbordoch, ktoré by obsahovali vulgarizmy. Naša strana sa striktne vyhýba používaniu vulgarizmov, a preto je pre nás absolútne neprijateľné, aby sme s nimi boli spájaní. V textoch našich bilbordoch sa riadime výlučne spisovnou a kodifikovanou slovenčinou,“ píše sa v stanovisku hovorcu ĽSNS.
Dá sa s tým pracovať
Keďže v ZŠ Narnia majú s podobnými výrokmi skúsenosti, rozhodli sa tieto situácie v rámci možností zahrnúť do vyučovania. Keď pred školou „strašil“ predošlý bilbord odkazujúci na rómsku menšinu, stala sa z neho téma na dejepise, hovorí riaditeľ Golian.
„Bavili sme sa o historických paralelách a o nebezpečenstve takýchto radikálov,“ poznamenal.
ZUŠ Jána Cikkera do vydania článku nereagovala na žiadosť o stanovisko.