Urobiť prácu do termínu, ktorý ti zadal šéf je prežitok. Vedci dokázali, prečo je tlak na zamestnancov celkom zbytočný (EXPERIMENT)

  • Myslíš si, že je dôležité mať stanovený termín na dokončenie vecí, ktoré potrebuješ mať hotové?
  • Nový experiment amerických vedcov priniesol prekvapivé výsledky
stres
Ilustračný obrázok Unsplash/@elisa_ventur/@k_yasser
  • Myslíš si, že je dôležité mať stanovený termín na dokončenie vecí, ktoré potrebuješ mať hotové?
  • Nový experiment amerických vedcov priniesol prekvapivé výsledky

Predtým, než sa pustíš do nejakej úlohy, potrebuješ presne stanovený termín? Alebo sa ti lepšie pracuje, keď máš času, koľko chceš? Týmito otázkami sa zaoberá množstvo odborníkov, ktorí chcú prísť na to, čo je najefektívnejšie. 

Výskumníci z University of Otago na Novom Zélande prišli s novým experimentom, ktorý priniesol prekvapivé výsledky, ako informuje portál Science Alert.

Inteligentný experiment

Pod vedením výskumníkov z University of Otago boli na Novom Zélande vybraní náhodní uchádzači, ktorí sa podrobili experimentu.

Každému z účastníkov boli odoslané tri úplne odlišné korešpondenčné zásielky, ktoré obsahovali listy so žiadosťou o vyplnenie online prieskumu o charitatívnom darcovstve. Na oplátku mal každý z nich dostať peňažnú odmenu, ktorú by mohli darovať. 

zdroj: Ilustračné foto: Unsplash/@rosebox

Háčikom bolo však to, že každá zásielka mala inú lehotu. Jedna musela byť odoslaná späť do 7 – 9 dní, ďalšia do 3 týždňov a posledná nemala žiaden dátum. 

Prekvapivé výsledky

Experiment so sebou priniesol prekvapivé výsledky. Najviac odpovedí dostali výskumníci od tých, ktorí nemali stanovený žiadny termín. Išlo celkovo o 8,32 % jednotlivcov, ktorí odoslali svoje odpovede najrýchlejšie, uvádza portál Access TV Pro.

Potom nasledovali jednotlivci, ktorí mali stanovený termín na 7 až 9 dní. V tejto kategórii dokončilo prieskum 6,59 % ľudí. Ďalšia bola skupina s mesačnou uzávierkou, na ktorú odpovedalo celkovo 5,53 % jednotlivcov. 

„Pre naše výsledky je dôležité zistenie, že zásielka bez termínu zahŕňa v prvom rade prudký nárast odpovedí, zatiaľ čo jedinci s mesačnou lehotou medzi 14. a 27. dňom prakticky nereagovali, avšak od 27. do 30. dňa reakcia mierne narastá,“ uviedli vedci vo svojom online publikovanom článku.

Výhoda žiadneho stanoveného termínu

Výsledky novej štúdie teda podporujú predchádzajúce práce, ktoré naznačujú, že absencia termínu poskytuje zábudlivým a nepozorným ľuďom viac príležitostí na to, aby si spomenuli na niečo, čo majú urobiť. 

zdroj: Unsplash/@windows

Avšak vedci upozorňujú, že výskum bol zameraný iba na jeden typ úloh pre podporu charitatívnej činnosti. Preto sa v tomto prípade preukazuje výhoda žiadneho termínu. Charitatívne organizácie by sa teda mali vyhýbať stanoveniu termínov, ak chcú dosiahnuť väčšiu pomoc od ľudí. 

„Interpretujeme to ako dôkaz, že špecifikácia dlhšieho termínu na rozdiel od krátkeho termínu alebo žiadneho termínu odstraňuje nutkanie konať, čo ľudia často robia, ak ich niekto požiada o pomoc,“ doplnili vedci. 

Čítajte viac z kategórie: Inovácie a Eko

Zdroje: Science Alert, Access TV Pro, Wiley Online Library

Najnovšie videá

Trendové videá