Experiment z dielne Lidl zožal medzi Slovákmi úspech: 600-tisíc kilogramov jedla vďaka nemu neskončilo v koši
- Plytvanie jedlom je alarmujúci fenomén, ktorý okrem iného ničí aj naše životné prostredie
- Našťastie sa ukazuje, že proti vyhadzovaniu jedla sa aktívne stavia čoraz viac Slovákov
- Plytvanie jedlom je alarmujúci fenomén, ktorý okrem iného ničí aj naše životné prostredie
- Našťastie sa ukazuje, že proti vyhadzovaniu jedla sa aktívne stavia čoraz viac Slovákov
Podľa Organizácie Spojených národov pre výživu a poľnohospodárstvo (FAO) sa až tretinou vyprodukovaného jedla na svete plytvá. To predstavuje približne 1,3 miliardy ton ročne. Tento problém sa dotýka aj Slovenska, pretože každý z nás ročne vyhodí priemerne 80 až 180 kilogramov jedla.
Plytvanie potravinami je bez pochýb obrovský luxus, ktorý si nemôžeme dovoliť. Ide o problém ekonomicky, ekologický a morálny.
Celkom určite nie je jednoduché byť zodpovedným človekom vždy, všade a v každej oblasti.
Uvedomuje si to aj Lidl, ktorý aj preto spustil vo všetkých svojich predajniach na Slovensku iniciatívu S Lidlom šetríme jedlom.
Súčasťou konceptu je predaj trojkilového balenia rôzneho ovocia a zeleniny za 1 euro. Ide o ovocie a zeleninu, ktorú predtým reťazec z rôznych dôvodov vyhadzoval.
„Ide o potraviny, za kvalitou ktorých si stojíme. Prepravky s mixom rôznych druhov ovocia a zeleniny nájdete v každom Lidli za pokladnicami. Predtým sme toto ovocie a zeleninu museli vyhodiť, pretože mali poškodený obal, prípadne jeden poškodený kus v balení,“ vysvetlil Róbert Flachbart, konateľ Lidla zodpovedný za predaj a logistiku.
V debničkách sa nachádzajú napríklad jablká, zemiaky, citróny, mrkva či cesnak. Každá prepravka je iná.
„Pomáhať s Lidlom je celkom určite správna voľba. Spôsobov, ako sa zapojiť, je mnoho, napríklad aj tým, že si pri nákupe nevezmete mikroténové vrecko na ovocie a zeleninu. Pomôcť prírode sa dá aj nákupom špeciálnych debničiek s ovocím a zeleninou, ktorých sme v minulom roku predali 200 000. Šesťstotisíc kilogramov jedla tak skončilo v domácnostiach a nie v koši,“ povedala Martina Sujová, CSR špecialistka Lidl Slovenská republika.
V rámci šetrenia si tu môžeš zakúpiť aj chlieb Priamo z pece, ktorý dopoludnia druhého dňa po vypečení dostaneš s 50 % zľavou. Chlieb sa nachádza špeciálne zabalený a označený oranžovou cenovkou priamo v regáli.
Pomocná ruka pre našu prírodu
Zíde sa pripomenúť, že v roku 2023 ubudlo zo slovenskej prírody takmer 900 ton odpadu vďaka projektom Upracme si Slovensko a Nenechajme to plávať. V rámci prvého môžu zákazníci Lidla venovať svoju zálohu za vratné obaly na dobrovoľnícke upratovania našej krajiny, na tento účel putovalo v roku 2023 až 40 000 eur.
Hlavná myšlienka projektu Nenechajme to plávať taktiež spočíva v tom, aby sa odpad nedostal do prostredia, predovšetkým do slovenských vôd. V roku 2023 si zákazníci aj vďaka nemu nevzali množstvo mikroténových vreciek a namiesto toho využili alternatívne obaly.
Naprieč Slovenskom taktiež vyrástlo prvých päť mestských parkov – Lidl Čistiniek – v celkovej hodnote 1,3 milióna eur.
O tom kde, rozhodli v hlasovaní obyvatelia miest a mestských častí. K Modre, Štúrovu, Rimavskej Sobote, Komárnu a Dolnému Kubínu pribudnú v roku 2024 ďalšie mestá, ktoré dostanú priestor pre mladých i skôr narodených, športovcov grillmajstrov či rodiny.
Výsadba v Tatrách aj potravinová pomoc
Oplatí sa spomenúť aj to, že tatranské lesy sa rozrástli o ďalších 185 000 nových stromov. Celkovo ich v Lidl lese rastie viac ako 1 800 000. Plocha obnoveného lesa dosahuje približne 1 000 futbalových ihrísk a do jeho výmery by sa zmestil Gibraltár spolu s Vatikánom.
Ďalší z projektov sa zameriava na pomoc núdznym. Ide o potravinovú zbierku – Podeľ sa a pomôž. V roku 2023 dostali desiatky tisíc ľudí, ktorí to najviac potrebujú, potravinovú pomoc v hodnote 400 000 eur.
Nezabúdaj, že zapojiť sa do spoločensky zodpovedných aktivít môže v našej krajine takmer každý. Ukázalo sa to aj na aktivitách diskontu, ktorý aj vďaka spomenutým projektom dokázal pomôcť núdznym a slovenskej prírode naozaj značne. Celková hodnota pomoci presiahla 2,2 milióna eur.
Zdroje: Lidl, FAO