Expert odhaľuje najčastejšie poškodené autá na Slovensku. Víťaza majú v garáži tisíce ľudí (PREHĽAD)
- Hyundai vedie nelichotivý rebríček
- Štúdia ukázala, ktoré autá sú na Slovensku najčastejšie poškodené

- Hyundai vedie nelichotivý rebríček
- Štúdia ukázala, ktoré autá sú na Slovensku najčastejšie poškodené
Ukazuje sa, že výkonné autá patria medzi najčastejšie havarované. Pre ľudí, ktorí zvažujú kúpu jazdeného auta, to znamená jasný odkaz – opatrnosť je na mieste.
Aj jedna sekunda nepozornosti za volantom dokáže zmeniť technický stav auta navždy. Kým niektoré nehody sa skončia len odretým blatníkom, iné môžu mať fatálne následky nielen pre posádku, ale aj pre samotnú hodnotu auta.
Pri kúpe jazdeného vozidla je preto minulosť auta rovnako dôležitá ako jeho aktuálny vzhľad.
Nová štúdia od spoločnosti carVertical, ktorá sa venuje overovaniu histórie áut, priniesla zaujímavé údaje o tom, ktoré značky sú na Slovensku najčastejšie poškodené. Výsledky vychádzajú z tisícok reportov o preverovaní áut v roku 2024. A niektoré mená v rebríčku môžu prekvapiť.
Najčastejšie havarované sú výkonné a luxusné modely
Na čele nelichotivého rebríčka sa ocitla značka Hyundai, pri ktorej až 84,9 % preverovaných áut vykazovalo záznam o poškodení. Na druhom mieste skončilo BMW (82,3 %), nasledované Hondou (80,4 %), Porsche (69,8 %) a Kia (67,8 %).
Značky, ktoré by si mnohí spájali s vyššou kvalitou alebo spoľahlivosťou, tak ukázali, že výskyt poškodení závisí skôr od štýlu jazdy, výkonu auta a správania vodiča než od loga na kapote. Výkonné autá často lákajú mladších alebo menej skúsených vodičov, ktorí ich možnosti využívajú naplno – niekedy až príliš.
„Auto je často poškodené v jednej krajine, lacno opravené a následne predané v inej. Mnohé vozidlá, ktoré sa stali účastníkmi veľkých nehôd, sa do Európy dovážajú z USA,“ hovorí Matas Buzelis, analytik a odborník na automobilový trh zo spoločnosti carVertical.
Dodáva, že aj v rámci jednej krajiny má vozidlo bežne nehodu každých 5 až 10 rokov. Priemerný vek preverovaných áut na Slovensku bol 8,4 roka, čo zvyšuje pravdepodobnosť, že vozidlo už nehodu zažilo.
Skryté škody môžu vyjsť draho
Záznam o poškodení nemusí automaticky znamenať, že je auto nebezpečné. Môže ísť o menšie opravy, no problém nastáva vtedy, ak ide o štrukturálne poškodenie karosérie, aktiváciu airbagov alebo neodborne vykonané opravy, ktoré môžu ohroziť bezpečnosť pasažierov. Navyše, tieto opravy znižujú hodnotu vozidla na trhu a môžu budúcemu majiteľovi priniesť nemalé výdavky.
Preto odborníci radia každému, kto uvažuje nad kúpou jazdeného vozidla, aby si históriu auta dôkladne overil. V prípade modelov s vysokým výskytom poškodení je opatrnosť ešte o čosi dôležitejšia.
Najmenej nehodové sú malé mestské autá
Na opačnom konci rebríčka sa nachádzajú kompaktné mestské vozidlá, ktoré sú podľa štúdie štatisticky najmenej často poškodené. Medzi značkami s najnižším výskytom záznamov o nehodách dominujú Fiat (49,2 %), Nissan (52,8 %) a Opel (53,6 %).
Tieto čísla potvrdzujú, že menej výkonné autá, ktoré sa väčšinou využívajú na kratšie jazdy v meste, sú menej rizikové z pohľadu kolízií. Rovnako však platí, že aj tu je dôsledná kontrola histórie na mieste – najmä pri starších modeloch.
Jarný servis nie je len o gumách
Aj keď sú mestské autá menej rizikové z pohľadu nehôd, zima im dokáže dať poriadne zabrať – a práve preto je jarná kontrola vozidla kľúčová pre bezpečnosť aj jeho životnosť.
Jar je obdobím, keď si väčšina motoristov spomenie na prezutie pneumatík. Odborníci však upozorňujú, že výmena gúm je len zlomkom toho, čo by sme po zime mali autu dopriať. Zima totiž autá poznačí viac, než sa na prvý pohľad zdá – nánosy soli, špina, výtlky či vlhkosť môžu poškodiť podvozok, brzdy, klimatizáciu aj geometriu vozidla.
„Vozidlo si po zime žiada viac, ako len sprchu. Doprajte mu dôkladné umytie vrátane podvozku. Nánosy soli a nečistôt sa totiž mohli prichytiť na podvozku a vytvoriť základ pre šírenie korózie,“ hovorí Vladimír Guštafik, odborník na servisné služby z Business Lease Slovakia.
Podľa neho sa neraz stáva, že práve zapečené brzdy či poškodené ochranné manžety podvozkových častí vedú k zbytočne drahým opravám, ktorým by sa dalo predísť včasnou kontrolou.
Podľa Guštafika si treba dať pozor aj na klimatizáciu, ktorá po zime môže zapáchať alebo šíriť plesne. „Ak cítite zápach z klimatizácie, je potrebné ju vydezinfikovať. A to najmä odparovač a potrubia klimatizácie,“ dodáva.
Ďalším dôležitým bodom je kontrola geometrie. Výtlky, ktoré počas zimy nebolo pod snehom vidieť, dokážu narušiť stabilitu vozidla. Ak auto v zákrutách „pláva“, má nerovnomerne opotrebované pneumatiky alebo ťahá do strany, je najvyšší čas dať si skontrolovať nápravy.
Rovnako dôležitá je aj výmena kvapalín a overenie funkčnosti bŕzd. „Brzdová sústava musí pôsobiť na všetky kolesá nápravy rovnakou intenzitou. Ak sa objaví pískanie, vibrácie alebo sa rozsvieti kontrolka, netreba čakať,“ upozorňuje Guštafik.
Aj keď niektoré z týchto úkonov sa môžu zdať ako detail, v konečnom dôsledku prispievajú k bezpečnosti jazdy a môžu ušetriť stovky eur na zbytočných opravách.
Jarná údržba auta tak nie je len otázkou estetiky, ale najmä zodpovednosti – voči sebe aj ostatným na cestách.
Čítajte viac z kategórie: Auto
Zdroje: carVertical, Business Lease