Expertka na etiketu otvorene: Tieto chyby robia Slováci v reštauráciách najčastejšie a ani o tom nevedia

  • Určite sa vám to už stalo
  • Ak nie, tak ste mali šťastie pri výbere reštaurácie alebo hotela
čašníčka, jedlo
Marek Hajkovský QEP, SIU
  • Určite sa vám to už stalo
  • Ak nie, tak ste mali šťastie pri výbere reštaurácie alebo hotela

Fakt, že sa na vás personál reštaurácie pozrie spôsobom „prichádza ďalší stôl, ďalšia práca“, bohužiaľ, nie je až také zriedkavé a už tobôž to nie je ekvivalent pozitívneho prvého dojmu.

A stačí pritom tak málo, a to jeden veľký úsmev doplnený troma slovami „dobrý deň, vitajte“. Lucia Sandrin Breznayová, známa ako Madam Etiketa, pre vás v tomto článku zhrnula hneď niekoľko najčastejších faux pas, ktoré dokážu pokaziť zážitok z pobytu v reštaurácii alebo v hoteli, píšu Kávičkári.sk.

Faux pas, ktoré pokazí prvý dojem

Francúzi majú jedno milé príslovie, ktoré znie: „Kde je málo úsmevu, tam je málo úspechu.“ Parížania by sa ním už tiež konečne mohli začať riadiť…

Ak nechýba srdečný prvý úsmev, sme ochotní odpustiť iné chybičky. Napríklad faux pas v podobe omrviniek na stole po predchádzajúcich hosťoch alebo odtlačky prstov na pohári, ktoré tam pravdepodobne zanechal čašník, pretože pri príprave stola nechytil pohár za stopku, ale za kalich.

Hostia sú dokonca ochotní akceptovať, že sa jedlo práve v ten deň až tak veľmi nevydarilo, ak je personál reštaurácie ochotný, úslužný a milý, a radi sa vrátia. Tam, kde sú čašníci a čašníčky drzí, sa už nikto nemá chuť vrátiť…

O tom, ako som očakávala faux pas a žiadne nebolo

Nedávno som v malej reštaurácii v Paríži zažila prekvapenie. Žiadne faux pas, práve naopak. Čašník sa na nás pri našom príchode nielen príjemne usmial, ale nás odprevadil až k stolu, kde mi ako dáme odsunul stoličku na tom „krajšom“ mieste.

Nešlo o žiadnu reštauráciu z Michelin Guide, ale o obyčajnú, od ktorej by som asi skôr očakávala „pokojne si sadnite, kam len chcete“, ako to často počujem na Slovensku. A dokonca čašník mi nielenže dal menu ako prvej, ale následne aj nápoj a plejádu chodov až po dezert. A čerešnička na koniec? Keď sme večer odchádzali, otvoril nám dvere a poprial nám všetko dobré a pekné leto. A určite sa tam vrátime.

O tom, ako som neočakávala faux pas a zaskočilo ma ich hneď niekoľko

A potom pár stovák kilometrov ďalej, neďaleko Albertville, dejiska ZOH 1992, v dobrom hoteli známej francúzskej hotelovej siete, idete na večeru s tromi deťmi. Prídete ako prví, aby ste nikoho nerušili a najedli sa čo najskôr, lebo deti…

K menu sme sa dostali, až keď usadili tretí stôl. Napriek tomu, že sme si objednávali len po pár minútach, jedlo nám priniesli, až keď okolité stoly takmer dojedali. Poháre boli také špinavé, že som ich veľmi milo a s úsmevom (a so všetkou diplomaciou, ktorá vo mne ešte niekde drieme) poprosila, aby mi priniesli čisté.

S príbormi to bolo podobne. Ako matka troch detí nosím stále pri sebe vlhké obrúsky bez parfumu, takže prišli veľmi vhod. Aj Madam Etiketa je nútená robiť veci, ktoré sú „BIG NO“.

Špinavý príbor so zaschnutými zvyškami jedla a opackané poháre s odtlačkami rúžu alebo mastných pier sú zaručeným dôvodom, že sa k vám hostia už nevrátia. A nielenže sa nevrátia, ale upozornia svoju rodinu, priateľov a známych „tam určite nechoďte!“. Prosto plejáda faux pas, ktoré sa nedajú odpustiť.

A ešte jedno faux pas zo Slovenska

Povedzme, že podobné faux pas so špinavými pohármi a príborom som zažila už aj u nás. A nie raz. Úplnou čerešničkou na torte bola známa reštaurácia, kde nás usadili za stôl so špinavým obrusom po predchádzajúcich hosťoch. Boli na ňom nielen omrvinky, ale aj mastné fľaky. Keď som obsluhe jemne naznačila, že zabudli vymeniť obrus, čašník ho zobral, vyprášil rovno pred nami a vrátil späť na stôl… Odišli sme.

Typické slovenské faux pas pri stolovaní

V posledných rokoch badať aj v základoch, najmä pri prestieraní stola, určitú ležérnosť, ktorá je často sprevádzaná faux pas. Napríklad čepeľ noža obrátená smerom doprava, obrúsok položený napravo od taniera, pohár na vodu umiestnený vľavo alebo nesprávne otočený dezertný príbor nad tanierom. A naša slovenská klasika – keď si ku káve s väčším objemom nájdete malú lyžičku na espresso!

Tak ako je dôležitý prvý dojem, nemenej podstatný je aj ten posledný. To, akým spôsobom odnesiete použité taniere alebo budete servírovať kávu po dezerte, môže a nemusí ovplyvniť hostí do budúcna, či sa vrátia alebo nie.

Naskladať všetky „špinavé“ taniere na seba pred hosťom nie je nápad za milión. Káva, ktorá pretiekla na podšálku, znamená, že kvapka zo šálky spadne na bielu košeľu alebo hodvábnu blúzku. Takže klient alebo klientka si odnesie aj neželanú pamiatku na reštauráciu.

Pracovať v gastroservise ako čašník/čašníčka neznamená len položenie menu, nápojov a jedla na stôl. Je to harmónia detailov a momentov – od okamihu, keď klient otvorí dvere, až po ich zatvorenie, keď odíde…

Madam Etiketa sa téme faux pas povenuje aj v rámci svojej prednášky na (ne)konferencii Gastrolove 27. septembra 2024 v Elektrárni Piešťany.

Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy

Zdroj: Kávičkári.sk

Najnovšie videá

Trendové videá