Extrémna expedícia na Lenin Peak: Prekonala som svoje limity, jedného člena tímu museli evakuovať

• Expedícia na Lenin Peak bola plná výziev
  • Náročná aklimatizácia, nebezpečné lavínové oblasti a zdravotné problémy takmer ohrozili úspech celej výpravy
Lenin peak
Jana Vaňková
  • Expedícia na Lenin Peak bola plná výziev

Po absolvovaní niekoľkých päťtisícových a šesťtisícových vrcholov v Nepále a Čile som sa rozhodla posunúť svoje limity ešte vyššie.

Dlho som uvažovala o výstupe na Lenin Peak (7134 m) a cítila som, že teraz je ten správny čas. Rozhodla som sa spontánne na konci júna. Bez váhania som si kúpila letenky a zarezervovala miesto v skupine, ktorá štartovala na konci júla.

Tri týždne pred odletom som bola na Lomnickom štíte s Milanom, ktorého som poznala cez Instagram a ktorý má za sebou množstvo výstupov v Tatrách. Keď som mu spomenula Lenin Peak, rozhodol sa na poslednú chvíľu pridať ku mne.

Zobraziť tento príspevok na Instagrame

Príspevok, ktorý zdieľa Janinka Vaňková (@to_travel_and_to_live)

Príchod do základného tábora (BC)

Na konci júla sme prileteli a presunuli sa do základného tábora (BC) vo výške 3600 m, ktorý vyzeral ako malá dedinka. Stany boli luxusné, s posteľami, vankúšmi, perinami, nočnými stolíkmi, lampičkami, elektrinou a ohrievačmi.

Teplé sprchy boli k dispozícii celý deň, nechýbali turecké záchody, sauna, obchod a 4-chodové jedlá podávané trikrát denne. Kemp bol umiestnený na rozkvitnutej lúke s nádherným výhľadom na Lenin Peak.

Zoznámili sme sa s ostatnými členmi našej skupiny z Poľska a Švajčiarska a s našimi nepálskymi sherpami.

Picture 1

Aklimatizácia v základnom tábore

V základnom tábore sme strávili 2,5 dňa a podnikli sme dva aklimatizačné výstupy na okolité štvortisícové vrchy. Počasie nám príliš neprialo, poobedia boli daždivé a sprevádzané búrkami, našťastie vždy až po tom, čo sme sa z vrcholkov vrátili.

Po aklimatizácii bolo čas vyraziť na 5-dňovú aklimatizáciu postupne až do Camp 3 v nadmorskej výške 6100 m.

Presun do Camp 1

Zo základného tábora sme sa presunuli do Camp 1, ktorý bol vzdialený 12 km. Cesta viedla cez rozkvitnuté lúky, hrebene a ľadovec s výhľadmi na okolité vrchy.

Na konci cesty sme museli preskakovať rieky vytvorené z roztopených ľadovcov. Po 6 hodinách sme dorazili do Camp 1, ktorý sa nachádza na ľadovci vo výške 4400 m, a odtiaľ sme mali dokonalý výhľad na Lenin Peak.

Z tohto miesta sme sledovali trasu po ľadovci do vyšších kempov, videli sme lavínové oblasti a množstvo trhlín, ktoré vzbudzovali veľký rešpekt. Len pred pár týždňami tu lavína usmrtila jedného horolezca.

Picture 8

Aklimatizácia v Camp 1

V Camp 1 sme strávili 2,5 dňa. Prvý deň sme vystúpili na Yukhin Peak (5130 m) a druhý deň sme absolvovali technický výstupový nácvik. Milan, skúsený horolezec z Tatier, mohol ostatným ukazovať, čo robiť.

Pre mňa to bolo prvýkrát, čo som si vyskúšala prechádzať po rebríku ponad trhlinu – to, čoho som sa najviac bála. Keď som prekonala strach, zažila som neskutočné uvoľnenie.

Po nácviku jeden člen z našej skupiny musel expedíciu opustiť pre zdravotné problémy. Ostatní sa cítili dobre.

Nočný výstup na ľadovec

Nasledujúci deň sme mali budík nastavený na 1.45 ráno, aby sme o 3.00 mohli vyraziť. Museli sme začať výstup v noci, kým na ľadovec ešte nesvietilo slnko, čím sa znižovalo riziko uvoľnenia lavín.

Po niekoľkých desiatkach minút chôdze po ľadovci sme sa dostali pod ľadovú stenu. Naviazali sme sa na lano, obuli si mačky a pomaly stúpali.

Preskakovali sme trhliny, kráčali po rebríkoch a liezli po ľadových stenách. Prekročili sme lavínu, ktorú sme deň predtým videli z diaľky.

Dostali sme sa do oblasti s názvom „Frying pan“, kde hrozí najväčšie lavínové nebezpečenstvo, a rýchlo sme ňou prešli.

Picture 5

Výstup do Camp 2

Po celom vertikálnom výstupe nám zostával už len mierny a dlhý výstup do Camp 2 (5300 m). Aj na rovinke sme mali málo energie, nadmorská výška sa začínala prejavovať.

Sherpa nás povzbudzoval, aby sme ešte vydržali, kým sa dostaneme do väčšieho bezpečia. Zastavili sme asi 100 metrov od kempu a vyčerpaní sme si sadli na sneh.

Milan mi povedal, že mu je na zvracanie. Po krátkom oddychu sme pozbierali posledné sily a dorazili do kempu, kde si Milan okamžite ľahol, zatiaľ čo ja som sa cítila lepšie.

Milanove zdravotné problémy v Camp 2

Milan bol veľmi vyčerpaný, tak som mu dala posledné decilitre vody a išla roztápať ľad na ďalšiu. Po chvíli sa mu však urobilo zle a všetko vyvrátil pred stanom.

Bežala som za sherpom, ktorý povedal, že si musí oddýchnuť, a ak sa to nezlepší, bude musieť zostúpiť. Po niekoľkých hodinách odpočinku a hydratácie sa jeho stav zlepšil a uznali sme, že keď si oddýchne, mal by byť v poriadku.

krkd b fbd

Výstup do Camp 3 a evakuácia člena tímu

Ďalší deň sme vstali o 6.00 ráno a o 7.00 mali vyrážať do Camp 3 (6100 m), aby sme tam strávili aklimatizačnú hodinu a vrátili sa späť. Milan sa už cítil lepšie, aj keď ho v noci bolela hlava.

Ja som sa vyspala dobre a nadmorskú výšku som zatiaľ zvládala bez väčších problémov. Všimli sme si však, že jeden člen našej skupiny, Poliak, nevychádza zo stanu.

Jeho stav sa zhoršil natoľko, že musel byť ihneď evakuovaný. Ukázalo sa, že ide o opuch mozgu, a šerpa ho musel zniesť dole.

Úspešný výstup do Camp 3

My sme pokračovali do Camp 3 po technicky nenáročnom, ale v extrémnej nadmorskej výške náročnom teréne. Postupovali sme veľmi pomaly, ale nakoniec sme po 4,5 hodinách dorazili na miesto.

Camp 3 sa nachádza na začiatku dlhého hrebeňa a je extrémne veterný. Strávili sme tam hodinu, najedli sa a odpočinuli si, potom sme sa vrátili naspäť. Zostup bol rýchly, ale unavujúci.

knjgrkjnr

Návrat do základného tábora a Mateuszova záchrana

Posledný deň aklimatizácie sme zostupovali z Camp 2 do základného tábora. Vstali sme o 5.00 ráno a vyrazili chvíľu po 6.00. V noci snežilo, takže stopu občas nebolo vidieť a opatrne sme postupovali medzi trhlinami.

Na rebríkoch sa tvorili zápchy, striedali sme sa s ľuďmi, ktorí smerovali hore. Po 3 hodinách sme dorazili do Camp 1, dali si raňajky a pokračovali až do základného tábora.

Bol to veľmi dlhý a náročný deň, ale šťastne sme dorazili. Dozvedeli sme sa, že Mateusz je v nemocnici a je v poriadku. Ako sa predpokladalo, mal edém mozgu a ostať vo vysokej nadmorskej výške o deň dlhšie mohlo byť pre neho fatálne.

Plánovanie finálneho výstupu na Lenin Peak

Po návrate do základného tábora sme sa stretli so sherpami na bojovej porade. Sme piati ľudia a dvaja sherpovia. Aklimatizácia bola úspešná, ale ak sa niekomu z nás urobí zle počas finálneho výstupu, budeme musieť všetci zostúpiť.

Je to tímová práca! Momentálne sme v základnom tábore a pripravujeme sa na výstup. Celý výstup a následný zostup budú trvať približne 5 – 6 dní, podľa počasia. Držte nám palce!