Exzamestnanci Boeingu odhalili 2 modely, ktoré sú nebezpečné a „hrozia stovky obetí“. Spoločnosť sa bráni
- V americkom Senáte vystúpili dvaja bývalí zamestnanci Boeingu bez servítky
- Boeing čelil problémom už v roku 2019
- V americkom Senáte vystúpili dvaja bývalí zamestnanci Boeingu bez servítky
- Boeing čelil problémom už v roku 2019
Či už patríš medzi priaznivcov leteckej dopravy alebo nie, o tom, že existujú lietadlá Boeing a že patria medzi tie najznámejšie a zároveň by mali byť aj najbezpečnejšie, si s najväčšou pravdepodobnosťou počul.
Al Jazeera však upozorňuje na to, že tento americký výrobca lietadiel bol v rámci posledných troch rokov predmetom 32 sťažností informátorov s regulačným orgánom pre bezpečnosť na pracovisku v Spojených štátoch. Tieto závažné skutočnosti odhaľujú novozískané dokumenty počas narastajúcej kontroly noriem u tohto renomovaného výrobcu lietadiel.
Čísla objasňujú rozsah údajných odvetných opatrení Boeingu voči whistleblowerom, keďže spoločnosť so sídlom na východnom pobreží USA, v štáte Virgínia, čelí rastúcim otázkam týkajúcim sa svojich bezpečnostných záznamov a noriem.
Dvaja bývalí zamestnanci vystúpili ostro v Senáte
Portál NBC News v tejto súvislosti píše, že v americkom Senáte vystúpili dvaja bývalí zamestnanci Boeingu, ktorí si teda rozhodne pred ústa servítku nedávali. Inžinier Sam Salehpour tvrdil, že model 787 Dreamliner má chyby na trupe, ktoré by mohli spôsobiť jeho roztrhnutie vo vzduchu v dôsledku problémov s pripevnením kovového plášťa k zvyšku lietadla.
„Som presvedčený, že ak sa nebudú riešiť problémy s bezpečnosťou, ktoré som videl pri Boeingu, mohlo by to viesť ku katastrofe dopravného lietadla so stovkami obetí. Lietadlo sa rozpadne v spojoch, o ktorých hovoríme. Akonáhle sa rozpadne, zostúpi úplne na zem. Myslím, že je to najvážnejšia vec, akú som kedy v živote videl. Znepokojuje ma aj firemná kultúra,“ cituje ho portál Quartz, pričom Salehpour dodal, že Boeing by mal pozastaviť výrobu tohto typu lietadla.
Na priamu otázku, či by posadil svoju vlastnú rodinu do 787 Dreamlinera, odpovedal: „Práve teraz nie.“ Myslí si, že celá globálna flotila by mala byť uzemnená a kontrolovaná. Podľa najnovšej výročnej správy Boeingu je to viac ako 1 100 lietadiel. „Kompletná flotila na celom svete, pokiaľ ide o môj aktuálny názor, si vyžaduje pozornosť. A pozor, musíte skontrolovať vaše medzery a uistiť sa, že nemáte potenciál na predčasné zlyhanie,“ cituje ho britský The Guardian. Výhrady k bezpečnosti vyjadril aj k ďalšiemu modelu, konkrétne 777.
Americká CNN informuje o ďalšom bývalom zamestnancovi Boeingu, ktorý vystúpil pred Senátom. Ed Pierson, bývalý maanažér Boeingu a výkonný riaditeľ Nadácie pre bezpečnosť letectva uviedol, že nedostatok papierov, ktoré boli poskytnuté vyšetrovateľom Národnej rady pre bezpečnosť dopravy po tom, čo v januári vypadol panel núdzového východu na dverách lietadla Boeing 737 Max spoločnosti Alaska Airlines, predstavoval „krytie zločinu“.
„Existujú záznamy, ktoré podrobne dokumentujú hektickú prácu vykonanú na lietadle Alaska Airlines a vedúci predstavitelia spoločnosti Boeing to vedia rovnako, pretože po dvoch haváriách Maxa bojovali o udržanie tých istých usvedčujúcich záznamov,“ povedal na začiatku svojho prejavu pred Senátom.
Boeing sa rezolútne bráni
Pokiaľ ide o členov hornej komory dvojkomorového amerického Kongresu, teda Senátu, tí boli z vystúpenia oboch whistleblowerov šokovaní. „Tento príbeh je vážny, dokonca šokujúci. Pribúdajú závažné obvinenia, že Boeing má narušenú kultúru bezpečnosti, a súbor praktík, ktoré sú neprijateľné. Boeing je v momente zúčtovania. Je to chvíľa, ktorá sa pripravuje veľa rokov. Je to moment, ktorý nevyplýva z jedného incidentu, jedného letu alebo jedného lietadla,“ cituje CNN demokratického senátora Richarda Blumenthala z Connecticutu, predsedu stáleho podvýboru Senátu pre vyšetrovania.
Samotná americká spoločnosť sa, pochopiteľne, bráni. The Guardian podotýka, že Boeing trvá na tom, že 787 a 777 sú bezpečné a že odvetné opatrenia voči whistleblowerom nie sú vo vnútri spoločnosti tolerované. Na brífingu začiatkom tohto týždňa vedúci predstavitelia americkej spoločnosti opísali, ako prísny program testov a kontrol utvrdil Boeing v presvedčení o trvanlivosti lietadiel.
Pre NBC News predstavitelia Boeingu povedali: „Tieto tvrdenia o štrukturálnej integrite modelu 787 sú nepresné. Nastolené problémy boli podrobené prísnemu inžinierskemu preskúmaniu pod dohľadom Federálnou leteckou správou (FAA).“ Spoločnosť uviedla, že skontrolovala 689 z viac ako 1 100 modelov 787, ktoré sú v prevádzke po celom svete a nenašla žiadne známky únavy materiálu.
Zdroje: Al Jazeera, CNN, NBC News, The New York Times , Quartz, The Guardian