Falošné „umelé“ výpredaje na Slovensku končia. Nový zákon si posvieti na tých, ktorí zneužívali zľavy
- Na Slovensku už nebudeme nakupovať za umelé zľavy
- Falošné výpredaje už obchodníkom tak ľahko neprejdú
- Na Slovensku už nebudeme nakupovať za umelé zľavy
- Falošné výpredaje už obchodníkom tak ľahko neprejdú
Predajne ani internetové obchody už nebudú môcť lákať zákazníkov na falošné výpredaje. Postarať sa o to má novela zákona o ochrane spotrebiteľa, ktorú schválil parlament. Okrem iného ide o snahu brániť predajcom v dvíhaní cien tesne pred zľavami.
Ako informuje RTVS, predajcovia takéto ťahy využívajú v rámci marketingu. Neraz sa stane, že reklamy na 30 či 50-percentné výpredaje nalákajú zákazníkov, no v skutočnosti pred nimi došlo k zvýšeniu cien zľavneného tovaru. Kupujeme teda v domnienke, že ide o výhodnú ponuku, ale vôbec to tak nemusí byť.
„Tento zákon má za cieľ zabezpečiť spravodlivejšie podmienky pre spotrebiteľov a zároveň motivovať obchodníkov k dodržiavaniu právnych predpisov a rýchlej náprave v prípade ich porušenia,“ citovala ministerku hospodárstva Denisu Sakovú agentúra TASR.
Zákon má taktiež motivovať obchodníkov k dobrovoľnému ukončeniu porušovania predpisov a odškodneniu spotrebiteľov. Tým sa má dosiahnuť čo najrýchlejšia náprava práv poškodených spotrebiteľov, tvrdí rezort. Okrem toho má priniesť lepšiu informovanosť pri uzatváraní zmlúv prostredníctvom online trhov.
Zakazuje sa marketing propagujúci tovar ako identický s tovarom v inom členskom štáte. Reaguje tak na problém dvojitej kvality tovarov.
Zákon zavádza taktiež mechanizmus takzvanej druhej šance, čo je upustenie od uloženia sankcie alebo zníženie jej výmery v prípadoch, ak obchodníci dobrovoľne ukončia porušovanie právnych predpisov a uskutočnia nápravu v prospech poškodených spotrebiteľov. Zavádza nové zásady ukladania sankcií, ktoré by mali zabrániť uloženiu likvidačných pokút.
Falošné výpredaje
Ako uviedol mediálny zástupca portálu Heureka René Parák pre RTVS, umelé zvyšovanie cien pred výpredajmi bolo najbežnejšou praktikou predajcov.
„Nová legislatíva upravuje možnosti pre obchodníkov, ktorí môžu dať zníženú cenu iba za posledných 30 dní. Je možné, že tie 80-percentné zľavy tak možné nebudú,“ hovorí.
Obchodník si musí viesť evidenciu cien tovarov. Dosiaľ ale platilo, že si smel dovoliť znížiť cenu tovaru, napríklad bundy či nohavíc, z ktorejkoľvek ceny zapísanej v cenovej evidencii.
S platnosťou novej legislatívy musí tovar zlacňovať len najnižšej ceny pridelenej za posledných 30 dní.
„Samotnú kontrolu je možné vykonávať vo vzťahu k cenovej evidencii. Tieto ceny musia byť evidované priamo v cenových evidenciách, na základe ktorých si vieme dožiadať tento dokument a porovnať tieto ceny,“ cituje RTVS vedúceho Odboru ochrany spotrebiteľa Slovenskej obchodnej inšpekcie (SOI) Mariána Jargaša.
Rezort hospodárstva dodal, že zmeny zahŕňajú vypustenie povinností nadmerne zaťažujúcich obchodníkov, a to bez reálneho prínosu pre ochranu spotrebiteľov, ako napríklad vypustenie duplicitnej úpravy náležitostí dokladu o kúpe, vypustenie povinnosti zverejňovať oznam o plánovanom dočasnom zatvorení prevádzkarne aspoň 24 hodín vopred.
Nový zákon má do budúcnosti predstavovať základný právny predpis v tejto oblasti. Nahradí tak niekoľko aktuálne platných zákonov. Takisto modernizuje spotrebiteľskú legislatívu a detailnejšie ju zosúlaďuje s právnymi predpismi EÚ. Vládny návrh tohto zákona poslanci Národnej rady (NR) SR v stredu definitívne schválili.
Zdroje: RTVS, TASR