Falošným recenziám a umelému zvyšovaniu cien odzvonilo: Od 1. júla platia nové pravidlá
- Nový zákon o ochrane spotrebiteľa nadobudol účinnosť 1. júla 2024
- Zmeny sa dotknú aj nakupovania cez internet
- Nový zákon o ochrane spotrebiteľa nadobudol účinnosť 1. júla 2024
- Zmeny sa dotknú aj nakupovania cez internet
Od 1. júla 2024 vstúpili do platnosti nové pravidlá na ochranu spotrebiteľov. Ako uvádza Pravda, tieto pravidlá ovplyvnia aj online nakupovanie tým, že zakážu falošné recenzie a umelé zvyšovanie cien.
„Zmeny predstavujú komplexnejšiu úpravu a priblíženie sa európskym štandardom,“ uviedla Mária Auxtová, Country Manager pre Slovensko spoločnosti Shoptet, ktorá zabezpečuje prevádzku vyše 6 000 slovenských e-shopov.
„Väčšina obchodníkov je korektná, nájdu sa však aj takí, ktorí nekonajú eticky. Oceňujeme každý krok smerom k prehľadnejším a férovým podmienkam pre e-shopárov a ich zákazníkov,“ doplnila Auxtová.
Spotrebitelia získajú lepšiu ochranu pred falošnými recenziami a umelým zvyšovaním cien, čo sú významné zmeny.
Koniec umelému navyšovaniu cien
„Označenie zľava či akcia aj dnes funguje na vzbudenie záujmu zákazníka. A čím je väčšia, tým lepšie. Problém je, že niektorí e-shopári umelo navýšia pôvodnú cenu a prezentujú tak vyššiu zľavu, aká je v realite,“ konštatuje Auxtová zo Shoptetu. Zákon sa tento stav snaží zmeniť.
Každý obchodník musí teraz pri oznamovaní akcie uviesť najnižšiu cenu tovaru z posledných 30 dní. Ak tovar predával menej ako 30 dní, musí uviesť najnižšiu cenu od začiatku predaja.
„Ak má zákazník podozrenie, že dochádza k porušeniu zákona, môže dať podnet Slovenskej obchodnej inšpekcii. Je vhodné priložiť kópie všetkých relevantných dôkazov, ktoré má, napríklad screenshoty,“ priblížil Managing Partner advokátskej kancelárie Mathison a odborník na IT právo Oliver Majdúch.
Žiadne falošné recenzie
Pri nakupovaní si veľa ľudí najprv číta recenzie tovaru. Preto nový zákon zaisťuje, že recenzie budú pravdivé. E-shopy musia zabezpečiť, že recenzie pochádzajú od skutočných zákazníkov, ktorí produkt naozaj kúpili alebo použili. Inak hrozí, že recenzie budú falošné.
„E-shopy môžu napríklad pridávanie recenzií obmedziť len na zaregistrovaných používateľov, ktorí si daný produkt v minulosti objednali,“ ozrejmila Auxtová.
Ak obchodník požiada niekoho, aby napísal nepravdivé hodnotenie, tiež ide o falošnú recenziu. Majdúch upozorňuje, že toto pravidlo platí aj pre sociálne médiá a influencerov. Recenzie musia pochádzať od ľudí, ktorí si produkt naozaj kúpili alebo ho použili.
Pokuta do 200-tisíc eur
Nové upravené pokuty sú pre biznis dôležité. Teraz sa určujú podľa ročného obratu a majú maximálnu výšku, avizovala Auxtová. Tým sa znižuje šanca, že jedna či dve sankcie by mohli e-shop zruinovať.
Pri porušení zákona môžeš dostať pokutu vo výške 2 % z ročného obratu, maximálne do 200 000 eur. V prípade, že prestaneš porušovať zákon, dohľad môže pokuty znížiť. Ak však porušovanie pokračuje, hranica 200 000 eur sa zvýši.
Ak porušíš zákon, môžu ti nariadiť, aby si upravil alebo zmenil obsah na svojom e-shope. Tento krok má za cieľ chrániť práva spotrebiteľov a predísť ich poškodeniu.
„Ak obchodník nereaguje, môže orgán dohľadu na vynútenie obmedzení použiť napríklad aj webhostingovú službu, na ktorej obchodník e-shop prevádzkuje,“ uzavrel Majdúch.
Nákupy na internete
Nákupy na internete sú jedným z hlavných motorov maloobchodu, s výrazným medziročným rastom. Matej Horňák, analytik Slovenskej sporiteľne, to uviedol v komentári k májovým maloobchodným tržbám, ktoré vo štvrtok zverejnil Štatistický úrad SR.
„Práve v prvých piatich mesiacoch minulého roka sme mohli vidieť veľmi slabý výkon maloobchodu, čo bolo spôsobené obmedzovaním spotreby domácností v dôsledku zvýšenej inflácie a vyčerpania úspor. Aj z toho dôvodu sú teraz medziročné rasty v tomto roku pomerne silné,“ priblížil.
Ekonomická situácia sa však postupne zlepšuje – trh práce je silný, inflácia klesla na dve percentá a nominálne mzdy výrazne rastú. „To všetko sú faktory, ktoré povzbudzujú reálnu spotrebu domácností a ich nákupný apetít,“ poznamenal.
Napriek tomu je spotrebiteľský sentiment negatívny. „Je však už tradíciou, že vnímanie spotrebiteľov je výrazne negatívnejšie, než ukazujú tvrdé dáta. Rýchly rast reálnych miezd bude z veľkej časti využitý na ďalšie nákupy, avšak čiastočne bude domácnosťami použitý aj na znovuvybudovanie úspor, ktoré sú vyčerpané po dlhom období zvýšenej inflácie,“ dodal Horňák.
Štatistický úrad SR informoval, že maloobchodné tržby v stálych cenách v máji 2024 rástli už piaty mesiac po sebe a medziročne sa zvýšili o 5,2 %. Medzimesačne však tržby v maloobchode klesli o 0,9 %.
Zdroje: Pravda, TASR