Farba je tenšia ako ľudský vlas. Nový lak od Mercedesu predĺži dojazd o 12-tisíc kilometrov
- Mercedes-Benz vyvíja revolučný solárny náter
- Mohol by vyriešiť problém nízkeho dojazdu elektromobilov
- Mercedes-Benz vyvíja revolučný solárny náter
- Mohol by vyriešiť problém nízkeho dojazdu elektromobilov
Problémom pri elektrických autách je hlavne ich dojazd. Spoločnosť na výrobu automobilov Atop však vyvíja nový typ farby, ktorá by mohla vyrábať elektrickú energiu. Inžinieri spoločnosti Mercedes-Benz sa domnievajú, že ich solárny lak by mohol priniesť revolúciu v elektrických vozidlách.
Nový fotovoltaický náter bude pozostávať z inovatívnych solárnych modulov, ktoré sa budú nanášať na karosériu vozidla podobne ako tenká pasta. Upozornil na to portál Interesting Engineering.
Farba je tenšia ako ľudský vlas
Farebná vrstva s hrúbkou piatich mikrometrov (päť milióntin metra) je výrazne menšia ako hrúbka ľudského vlasu (50 až 120 mikrometrov). Mercedes-Benz tvrdí, že plocha s rozlohou 11 metrov štvorcových by mohla za ideálnych podmienok generovať dostatok energie na pohon vozidla až na 7 456 míľ (12-tisíc kilometrov) ročne.
Fotovoltaický povrch možno aplikovať na akýkoľvek podklad. V súčasnosti prebieha výskum spoločnosti v oblasti nového typu solárnych modulov. Fotovoltaický povrch sa dá aplikovať na akýkoľvek substrát a ochrannú vrstvu tvorí nový typ farby na báze nanočastíc, ktorá prepúšťa 94 percent slnečnej energie. S hmotnosťou 50 gramov na meter štvorcový pracuje Mercedes-Benz na tom, aby náter dokázal pokryť všetky vonkajšie povrchy vozidla bez ohľadu na tvar alebo uhol, informoval PV Magazine.
Netoxické, ľahko dostupné materiály
Mercedes-Benz uvádza, že solárne články v ich systéme dosahujú vysokú účinnosť na úrovni 20 percent. Vyrobená energia poháňa vozidlo alebo sa priamo ukladá do vysokonapäťovej batérie. Fotovoltaický systém pracuje nepretržite a energiu generuje aj pri vypnutom vozidle. V budúcnosti by toto riešenie mohlo výrazne zvýšiť dojazd elektrických vozidiel a minimalizovať potrebu častého nabíjania.
Množstvo vyrobenej energie však závisí od úrovne zatienenia, intenzity slnka a zemepisnej polohy. Napríklad vodiči značky Mercedes-Benz v nemeckom Stuttgarte najazdia denne v priemere 32 kilometrov. Približne 62 percent tejto vzdialenosti by sa prekonalo pomocou solárnej energie. V Los Angeles je dokonca prebytok solárnej energie. Podľa Mercedesu by ju mohli využiť v priemere na 100 percent jazdy a prebytok energie by sa mohol dodávať priamo do domácej siete prostredníctvom obojsmerného nabíjania.
Táto vysoko účinná solárna farba neobsahuje žiadne prvky vzácnych zemín ani kremík, spolieha sa len na netoxické, ľahko dostupné materiály. Je ľahko recyklovateľná a jej výroba je podstatne lacnejšia ako výroba bežných solárnych modulov. Výskumné oddelenie spoločnosti Mercedes-Benz v súčasnosti pracuje na tom, aby sa nový solárny náter mohol používať na všetkých vonkajších povrchoch vozidiel – bez ohľadu na ich tvar alebo uhol, ako sa uvádza v tlačovej správe.
„Inovačná sila patrila a patrí medzi najdôležitejšie hnacie sily spoločnosti Mercedes-Benz. Naša značka už takmer 140 rokov formuje automobilový pokrok prostredníctvom priekopníckych technológií,“ povedal Markus Schäfer, člen predstavenstva Mercedes-Benz Group AG.
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy
Zdroje: Interesting Engineering, PV Magazine