Fatálne chyby vodičov na zimných cestách: Odborník radí ako bezpečne zvládnuť snehovú kalamitu za volantom
- Vieš, ako správne reagovať na snehovú kalamitu za volantom a ako šoférovať počas poľadovice?
- Čerstvý sneh ľahko dokáže spôsobiť dopravné nehody
- Vieš, ako správne reagovať na snehovú kalamitu za volantom a ako šoférovať počas poľadovice?
- Čerstvý sneh ľahko dokáže spôsobiť dopravné nehody
S príchodom zimy sa už skoro celé Slovensko ocitlo pod snehovou prikrývkou, ktorá prináša množstvo výziev. Už od ranných hodín začalo v severnej polovici krajiny intenzívne snežiť, pričom teploty sa pohybujú od 0 °C v horských oblastiach. Situáciu komplikuje silný vietor, ktorý spôsobuje snehové fujavice, záveje a tvorbu nebezpečných snehových jazykov.
Meteorologický portál iMeteo varuje pred nepriaznivými podmienkami, ktoré môžu pretrvať počas dneška aj piatka. Výstrahy prvého stupňa pred snežením upozorňujú vodičov na riziko poľadovice, ktorá môže výrazne ohroziť bezpečnosť na cestách.
Odborníci odporúčajú vyraziť na cesty len v nevyhnutných prípadoch a vybaviť sa kvalitnými zimnými pneumatikami, reťazami či potrebnými zásobami, ak by došlo k nepredvídaným situáciám.
Ako správne reagovať na snehovú kalamitu, aké kroky podniknúť, aby sme minimalizovali riziká pre seba aj ostatných, sme sa pýtali v rozhovore Borisa Chlebeca, inštruktora Centra bezpečnej jazdy na SLOVAKIA RINGU. Jeho cenné rady pomôžu zvládnuť nepriaznivé počasie s rozvahou.
Zmeny na vozovke: Čo robiť pri snehu a poľadovici
Keď sa na cestách objaví poľadovica, kľúčové pravidlo znie: spomaliť.
„Predĺžená brzdná dráha na mokrom povrchu alebo ľade môže byť fatálna, ak vodič neodhadne správny moment brzdenia. Zvlášť opatrní by mali byť šoféri pri prejazde zákrut a pri dobrzďovaní, kde sú riziká šmyku najväčšie,“ vysvetľuje Boris.
Najväčšie nástrahy na cestách sú sneženie a vietor. Meteorológovia varujú pred nárazovým bočným vetrom v kombinácii so snežením, ktorý môže premeniť aj relatívne bezpečnú cestu na nepredvídateľný problém.
„Snehové záveje a jazyky často ukrývajú neviditeľné prekážky, ako sú retardéry či iné nerovnosti, ktoré môžu poškodiť vozidlo. Ak vodič už musí závej preraziť, mal by tak urobiť ustálenou rýchlosťou bez zastavenia – hrozí totiž uviaznutie vozidla, obzvlášť pri pohone iba jednej nápravy,“ dodáva odborník.
Čerstvý vs. udupaný sneh
Pri čerstvom snehu je potrebné počítať s väčším odporom na kolesá, čo vyžaduje citlivejšie pridávanie plynu.
„Nesprávne dávkovanie plynu môže viesť k pretáčavému šmyku. Na udupanom alebo ujazdenom snehu je situácia iná – tu hrá zásadnú úlohu priľnavosť pneumatík. Preto je nevyhnutné spomaliť pred zákrutou a plánovať dlhšiu brzdnú dráhu než za suchých podmienok,“ varuje Boris.
Diaľnice a vedľajšie cesty: Kde hrozí väčšie riziko šmyku?
Šmyk môže postihnúť vodiča na akejkoľvek ceste, no vedľajšie cesty sú rizikovejšie.
„Menej časté upravovanie, úzke prejazdy a vyšší počet zákrut zvyšujú nebezpečenstvo. Na diaľniciach, kde je prevádzka plynulejšia, býva hlavnou hrozbou dobrzďovanie z väčších rýchlostí, ktoré môže viesť k strate kontroly nad vozidlom.“
Najčastejšie chyby vodičov počas zimy
Pre odomknutie obsahu zadaj svoj e-mail
Registrácia a platba bude dokončená po zadaní e-mailu.
Staň sa členom Startitup PREMIUM
a získaj neobmedzený prístup.
Predplatné môžeš zrušiť kedykoľvek.
V článku sa po odomknutí dozvieš
- Aké nástrahy čakajú slovenských vodičov na cestách počas zimného obdobia?
- Aké sú najčastejšie chyby vodičov počas zimy?
- Ako na bezpečnú zimnú jazdu?
- Kde hrozí na cestách najväčšie riziko šmyku?
Po odomknutí tiež získaš
- Články bez reklám
- Neobmedzený prístup k viac ako 75 000 článkom
- Exkluzívne benefity