Geissenovci so Sulíkom zatvárali slovenský pavilón na EXPO 2020. Fellner však kritikou nešetril
- Najväčšia výstava na svete Expo Dubaj 2020 skončila
- Slovenský pavilón upútal pozornosť celého sveta
- Svetová premiéra unikátneho vodíkového auta MH2 spôsobila ošiaľ
- Najväčšia výstava na svete Expo Dubaj 2020 skončila
- Slovenský pavilón upútal pozornosť celého sveta
- Svetová premiéra unikátneho vodíkového auta MH2 spôsobila ošiaľ
Slovensko je krajinou, ktorá má čo ponúknuť. Okrem bohatého kultúrneho dedičstva sú to aj inovatívne a kreatívne nápady slovenských podnikateľov, ktorí svoje nápady prezentovali aj na najväčšej svetovej výstave Expo Dubaj 2020.
Pre našu krajinu odštartovala výstava už v priebehu októbra minulého roka. Dnes však toto podujatie oficiálne končí a Slovensko má na čo spomínať.
Zelená krajina
Slovenský pavilón bol na svetovej výstave Expo Dubaj plne funkčný od 3. októbra. Najskôr bol však sprístupnený iba pre vybraných členov. Ako prvý ho navštívil Richard Sulík spolu s ministrom životného prostredia Jánom Budajom a jeho delegáciou. Pripojil sa k nim aj veľvyslanec Slovenska v Spojených arabských emirátoch Michal Kováč.
Ako sa môžeš dočítať v jednom z našich článkov, svoje miesto našla v slovenskom pavilóne aj podnikateľská „enviro“ misia. „Jedným z cieľov Expo Dubaj 2020 je počas nasledujúcich dvoch týždňov inšpirovať predstaviteľov štátov, podnikateľov a návštevníkov, ako môžu bojovať s klimatickou zmenou a zároveň zachovať biodiverzitu,“ povedal vtedy minister životného prostredia Ján Budaj.
Slovenskú republiku reprezentovalo na svetovej výstave 12 úspešných firiem ako Sensoneo, Innobat, Elis Tech, Achee Tech, Bioelektra SE, Panara, Safra Photonics či E-vision. Každému slovenskému podnikateľovi vytvorilo Ministerstvo životného prostredia Slovenskej republiky (MŽP SR) podmienky na nadviazanie potenciálnych obchodných partnerstiev a pracovné stretnutia.
„Vodíkový kráľ“
Okrem podnikateľskej „enviro“ misie, Slovensko reprezentovalo aj svoju modernú tvár. Podnikatelia dokázali so svojimi modernými produktami a nápadmi očariť množstvo zahraničných obchodníkov, ktorí boli ich službami a produktami doslova unesení.
Hlavnými exponátmi slovenského pavilónu boli vesmírny robot Androver, VRM simulátor, vírnik Nisus, Ecocapsule a lietadlo Shark Aero.
Azda najväčší ohlas však vzbudila svetová premiéra unikátneho vodíkového auta MH2, ktoré sa stalo najdôležitejším exponátom slovenského pavilónu. Ako informuje portál MojElektromobil, auto vzniklo vzniklo v spolupráci Strojníckej fakulty Technickej univerzity v Košiciach a spoločnosti MATADOR Group.
Koncept MH2 dokazuje inovačný potenciál Slovenska, ktorý niekoľkokrát počas priebehu celej výstavy ocenil aj Minister hospodárstva SR Richard Sulík.
Naše vodíkové auto nadchlo počas výstavy mnohé významné osobnosti. Jednou z nich bol aj šejk Mohammed bin Rashid Al Maktoum. Ide o 71-ročného miliardárskeho premiéra Spojených arabských emirátov, ktorý je tiež emirom Dubaja. Richard Sulík ho označil za vizionára, ktorý mal jasnú predstavu o tom, čo chce urobiť so svojou krajinou.
„Na svojej návšteve EXPA si vybral práve náš slovenský pavilón ako jeden z mála, ktoré chcel vidieť. Nie kvôli haluškám, ale kvôli inovačnému potenciálu Slovenska,“ uviedol Sulík na svojom profile.
„Máme silnú pozitívnu spätnú väzbu nielen od návštevníkov, ale aj od samotného vedenia EXPO,“ uviedol Sulík.
Svetová elita na našom zozname
Na výstave Expo Dubaj nemohol chýbať ani známy manželský pár. Geissenovci zavítali počas svojej návštevy aj do slovenského pavilónu. Okúsili naše tradičné slovenské jedlo, no azda najviac ich upútal koncept vodíkového auta.
„Taktiež chceli vedieť, kedy bude podobné auto v predaji. Počas návštevy pavilónu nevynechali ani ďalšie exponáty, ako napríklad letecký simulátor, ktorý si vyskúšali na vlastnej koži. Ochutnali slovenské špeciality, vrátane nápojov od slovenských výrobcov,“ uviedla pre Startitup hovorkyňa Ministerstva hospodárstva SR.
To, že medzinárodná výstava má pre Slovensko zmysel, dokázal aj záujem týchto osobností o náš inovatívny nápad. Ďalším veľkým prekvapením bolo nadšenie najúspešnejšej svetovej auto-influencerky s prezývkou „Superblondie“, ktorá má na svojom instagramovom účte takmer 10 miliónov sledovateľov.
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
Kritika pavilónu
Celá mega výstava sa mala pôvodne uskutočniť už na prelome rokov 2020 a 2021. Avšak po tom, ako zaúradovala korona, sa termín musel o rok presunúť. Aj keď slovenský pavilón zožal aj svoj úspech, našli sa aj nejakí kritici.
Na mušku si vzali celú akciu pod záštitou Slovenska od expozície, cez personál a dokonca až po gastroslužby. Ako sa môžeš dočítať v našom článku, odvolávali sa na výzor iných pavilónov, na čo ihneď reagoval samotný šéf rezortu Richard Sulík.
„Krajiny ako Rusko, Austrália, ale aj Česko majú násobne väčšie rozpočty ako našich 7 000 000 na 185 dní,“ argumentoval Sulík. Pre informáciu rozpočet Českej republiky sa pohybuje medzi 10 až 12 miliónmi eur.
Ministerstvo hospodárstva informovalo ešte počas minulého roka o tom, aký je rozpočet Slovenskej republiky. „Slovenská republika bude na výstave prezentovať v rámci tematickej zóny ‚mobilita‘ formou prenájmu národnej expozície s rozlohou 1 306 štvorcových metrov, čo si vyžiada prostriedky zo štátneho rozpočtu vo výške 6 471 372 eur,“ uviedlo.
Oficiálny koniec
Včera sa však svetová výstava Expo Dubaj 2020 oficiálne skončila. So svojimi pocitmi sa podelil aj známy slovenský cestovateľ Ľuboš Fellner z BUBO travel, ktorý ocenil vynikajúcu gastro sekciu.
„Expo skončilo. Slovenská Warholova reštaurácia super s najkrajšími hosteskami a haluškami (aj keď bravčová slaninka je zakázaná). Šéf Karol je profík, kt TO vie robiť,“ uvádza Fellner vo svojom príspevku.
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
Podľa Fellnera boli však pavilóny našich susedov omnoho veľkolepejšie. Ako ďalej komentuje, nie je to však chyba vlády, avšak je to fakt. Slovensku drží palce o 3 roky na svetovej výstave, ktorá sa bude konať v Osake.
So slovenským pavilónom sa včera prišli rozlúčiť aj známe tváre, okrem ministra hospodárstva Richarda Sulíka a Janky Bittó Cigánikovej sa ukázala aj známa rodina Geissenovcov.
Na výstave sa ešte na začiatku roka 2022 zúčastnila aj prezidentka Zuzana Čaputová, podľa ktorej sa práve vďaka tomuto podujatiu otvárajú podnikateľom a inovátorom dvere do celého sveta.
„Exponáty, ktoré Slovensko vystavuje na Expe, sú unikátne, realistické a konkurencieschopné pred celým svetom. Naozaj máme čo predať a ukázať, a teším sa, že zo stretnutí a rokovaní, ktoré sme mali, vyplynú veľmi konkrétne spolupráce a investície pre Slovensko,“ povedala.
Cieľom slovenskej expozície bolo vytvorenie príťažlivého priestoru pre prestížnu prezentáciu Slovenska a pre nadväzovanie vzťahov s jednotlivými návštevníkmi, krajinami, ako aj obchodnými partnermi. Účasť slovenských podnikateľských subjektov na podujatí zastrešovala známa Slovenská agentúra pre rozvoj investícií a obchodu SARIO.
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy
Zdroje: SIU, MojElektromobil.sk, Tlačová správa