Finančná kompenzácia po autonehode: V človeku vzbudzuje frustráciu. Čo robiť a dokedy má poisťovňa čas na vyplatenie PZP
- Je dôležité vedieť, kedy ti poisťovňa má povinnosť vyplatiť poistné z PZP
- Dopravná nehoda môže poškodením vytvoriť výrazné škrty v rozpočte
- Je dôležité vedieť, kedy ti poisťovňa má povinnosť vyplatiť poistné z PZP
- Dopravná nehoda môže poškodením vytvoriť výrazné škrty v rozpočte
Dopravná nehoda môže poškodením vytvoriť výrazné škrty v rozpočte. Získanie finančnej kompenzácie za poškodené vozidlo po nehodovej udalosti vytvára v človeku frustráciu.
Ak si sa už ocitol v tejto udalosti, je dôležité vedieť, kedy ti poisťovňa má povinnosť vyplatiť poistné z povinného zmluvného poistenia PZP. Sú stanovené lehoty, kedy ti majú poisťovne vyplatiť čiastku, no je možné, že niekedy môže dôjsť k predĺženiu tohto obdobia.
Povinné zmluvné poistenie
Ako uvádza portál superpoistenie.sk, najčastejšie dopravné škody vozidiel sú poškodené čelné sklá. Ide prevažne o 30 % škôd, s ktorými sa poisťováci stretávajú. Medzi ďalšie škody poisťovne zaraďujú napríklad náraz vozidla do pevnej prekážky, ako sú zábradlia, zvodidlá, stĺpy. Tieto nehody sa objavujú približne v 26 %.
18 % predstavuje stret s inými účastníkmi cestnej premávky. Tieto odhady sú len informačné a menia sa v závislosti od daného roku.
Medzi poistné udalosti sa ďalej radia:
- stret so zverou,
- prírodné živly,
- vandalizmus,
- škody nadobudnuté počas parkovania vozidla.
Portál peniaze.sk informuje, že ak si nezavinil dopravnú nehodu, môžeš sa rovno obrátiť na poisťovňu vinníka. Samozrejme, že čiastka ti nebude vyplatená v deň, keď si požiadal o kompenzáciu. Poisťovne podľa zákona majú určený čas, dokedy je potrebné vyplatiť sumu. Počas tejto doby dôkladne prešetrujú všetky okolnosti dopravnej nehody.
Odo dňa oznámenia má poisťovňa čas približne tri mesiace na dôkladné prešetrenie udalosti. V tomto období, pokiaľ má poisťovňa všetky potrebné informácie, je povinná informovať o tom, aká finančná kompenzácia bude odoslaná žiadateľovi.
Výška sumy nemusí byť v takom rozsahu, v akom si si myslel. V takom prípade však poisťovňa musí poslať písomné odôvodnenie, prečo je suma kompenzácie nižšia.
Ak tvoja žiadosť nebude vybavená do troch mesiacov od tvojho oznámenia, môžeš požiadať o úroky z omeškania. Podľa Európskej centrálnej banky je základná úroková sadzba platná od prvého dňa omeškania v hodnote 5 percentuálnych bodov, uvádza portál.sk.
Poisťovňa má povinnosť do 15 dní od ukončenia prešetrovania vyplatiť škodu.
Ako postupovať pri poistnej udalosti
Ak nejde o dopravnú nehodu, ale ide napríklad o stret so zverou, ktorý taktiež spadá do PZP, je potrebné okamžité nahlásenie. Pri nahlásení nehody sa budeš musieť preukázať svojou poistnou zmluvou, technickým preukazom, osobnými údajmi, údajmi o osobách, ktoré boli zúčastnené pri nehode, informáciami o škodovej udalosti, čase a mieste, zoznamom poškodených vecí, informuje superpoistenie.sk.
Kontaktovať poisťovňu môžeš prostredníctvom e-mailu, online formulára, telefonicky alebo osobne na pobočke.
Portál Generali informuje, že pri havarijnom poistení je potrebné dodať poisťovni telefónne číslo a číslo poistnej zmluvy. Po nehode si spíš kontaktné údaje o škodcovi a evidenčné číslo auta.
Nehoda sa môže stať hocikomu a hocikde. V prípade, že máš pocit, že ide o trestný čin, kontaktuj políciu na čísle 158.
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy
Zdroje: superpoistenie.sk, peniaze.sk, generali.sk