FITINN ďalej šokuje svojou kampaňou. Aktuálne si berie na mušku ľudí s kilami navyše

  • Citylight Neseď ako Marián pred Justičným palácom. Náhoda?
  • SIeť fitnescentier FITINN sa v novej kampani uchýlila k fat shamingu
  • Na názor sme sa spýtali aj odborníka zo sveta reklamy
Billboardy Fitinn v Bratislave
archív Startitup/Instagram Monika Tódová
  • Citylight Neseď ako Marián pred Justičným palácom. Náhoda?
  • SIeť fitnescentier FITINN sa v novej kampani uchýlila k fat shamingu
  • Na názor sme sa spýtali aj odborníka zo sveta reklamy

Sieť fitnescentier FITINN opäť rozvírila internetovú diskusiu. Po citylightoch „Neseď ako Marián, poď cvičiť“ sa v uliciach Bratislavy objavili ďalšie reklamné vizuály. Niekoho pobavia, ale nájdu sa aj ľudia, ktorí kampaň považujú za ofenzívnu a sexistickú. Na názor sme sa opýtali aj odborníka z reklamnej brandže.

Fat shaming v centre Bratislavy

Reklamný nosič, na ktorom je zobrazený muž s vyšportovaným bruchom spolu s  claimom „Keď si tučný, nepomôže ti ani Guči“ rozhneval aj zástupcov umeleckej obce.

Na svojom profile na Facebooku sa ku kampani vyjadril aj mladý progresívny režisér Tomáš Procházka. V príspevku uviedol, že takto koncipovaná reklama ho motivuje akurát tak k poruche príjmu potravy. Nelichotivá konverzácia namierená proti fitnescentru sa rozbehla aj pod jeho príspevkom.

Bilboard FITINN/Tomáš Procházka
zdroj: archív Tomáš Procházka

Mladý režisér správne poznamenal, že si netreba zamieňať „body positivity“ s propagáciou morbídnej obezity a upriamil pozornosť na fakt, že „body positivity“ je o inkluzivite a o narúšaní mainstreamových beauty štandardov.

Podľa názoru režiséra, perfomera a občianskeho aktivistu je akákoľvek exkluzivita rôznych typov postáv cestou k šikanovaniu a depresiám. Tie môžu viesť k ešte vážnejším problémom, ako sú poruchy príjmov potravy, ktoré môžu rovnako znamenať pád do podvýživy alebo do ešte morbídnejšej obezity.

„Ako syn telocvikára a brat športovca som bol pre svoju postavu dlhodobo šikanovaný, doteraz s ňou mám problém, hoci svoju základnú ‚body game’ mám absolútne pohromade. Kampaň FITINN som spočiatku vnímal ako veľmi vtipnú a motivačnú – napríklad povzbudzovanie chodiť po schodoch miesto eskalátorov v nákupných centrách. To beriem. Ale posledné vizuály – ‚Ak si tučný, nepomôže ani Guči’ a ,Muži sa neotáčajú za vnútornou krásou’ – sú ofenzívne a potenciálne veľmi nebezpečné,“ vyjadril sa pre redakciu Startitup.

Neseď ako Marián „náhodou“ pred Justičákom

Kampaň siete fitnescentier FITINN začala u verejnosti vyvolávať ohlasy v priebehu posledných dní aj vďaka vizuálu s claimom „Neseď ako Marián, poď cvičiť“. Upozornila na ňu aj satirická stránka Zomri.

Reklama bežala v momente, kedy prebiehal ostrosledovaný súdny proces s obžalovaným mafiánom Marianom Kočnerom. Súvis s ním však spoločnosť poprela. Rovnakej reakcie sme sa dočkali aj zo strany agentúry Paravan Interactive, ktorá stojí za kreatívnym konceptom kampane. Na otázky, ktorého Mariána sa zvolený slogan týka, odmietli reagovať. Za zamyslenie stojí aj to, že jeden zo citylightov s takýmto claimom sa nachádza aj pred Justičným palácom v Bratislave.

Viac čítaj TU >>>„Neseď ako Marián, poď cvičiť“, vyzýva v kontroverznej kampani sieť známych fitnescentier

Billboard pred Justičným palácom
zdroj: Instagram Monika Tódová

S tým, že by bola podobnosť náhodná, nesúhlasí ani reklamná obec. Diskusia na túto tému sa rozbehla aj v skupine Róberta Slováka, ktorá je venovaná súčasnej reklame.

Na názor sme sa spýtali kreatívneho riaditeľa agentúry Istopolitana Ogilvy Michala Beleja. Pre redakciu Startitup sa vyjadril, že už len fakt, že o kampani vzniká spontánny článok, znamená, že zaujala – čo je aj primárnym cieľom každej reklamy.

Nešetria ani iné značky

Okrem Mariana Kočnera, či ľudí s pár kilami navyše, sa značka pustila aj do kampane značky Rexona. Kampaň od reklamnej agentúry Zaraguza s ľuďmi komunikovala prostredníctvom claimu „Mesto je tvoje fitko“. Jej tvárou sa stal aj raper Rytmus. FITINN vo svojej kampani tvrdí, že Mesto nie je tvoje fitko. FITINN je.

Čítaj viac TU>>Rytmus otvoril v spolupráci so známou značkou najväčšie fitko v strednej Európe

„Ak reklama zaujme natoľko, že si niekto kúpi produkt, splnila svoj základný účel. Ale to už dnes nestačí a značky potrebujú, aby sa o nich hovorilo. Reklamy za posledné obdobie nastolili trend provokácie. Absolutka vyprovokovala extrémistov, Klenoty Aurum vyprovokovali feministky. Aj keď tieto značky išli po opačných stranách spektra, trafili hlasnú skupinu vďaka čomu zašli za klasické mediálne plánovanie. Z kampane FITINN je zrejmý jasný zámer provokovať a dostať sa z OOH formátov do onlinových diskusií. Či už sú to vtipy o Kočnerovi, konfrontácia s kampaňou Rexony alebo narážanie na telesnú váhu,“ zhodnotil Michal Belej.

Zároveň však kreatívny riaditeľ vysvetlil, že to, čo odlišovalo Absolutku od Klenotov Aurum, bolo vytváranie spoločenskej hodnoty. Podľa jeho názoru, kampaň FITINN je len rýchlou snahou o záujem a vyznieva lacno. „Kočner je spoločenská téma a v prípade FITINN citylightu je to iba vtip na jedno použitie,“ dodal.

StartitUp
zdroj: archív Startitup

„Ja osobne mám problém s vtipom o tom, že keď je niekto tučný, nepomôže mu ani guči. Toto pre mňa zachádza za etickú rovinu, lebo mám v najbližšom okolí skúsenosti s tým, ako môžu podobné reči viesť k nebezpečným poruchám. Či už ide o poznámky o kilách navyše alebo poukazovanie na problematické oblasti, toto sú veci, ktoré si dotknutí ľudia plne uvedomujú bez toho, aby ich na to ešte niekto dodatočne upozorňoval,“ skonštatoval Belej.

Zároveň zdôraznil, že podobné komentáre by si mohli odpustiť aj ľudia v bežnom živote s tým, že pre značky by to malo platiť dvojnásobne.

„Ja zastávam názor, že reklama by mala inšpirovať, nie ponižovať. Aj donedávna presexualizované značky ako Calvin Klein už nie sú o dokonalých telách, ale hovoria o tom, aby bol človek OK sám so sebou. Ja osobne by som nevstúpil do fitka, ktoré už v citylightoch naznačuje, že sa na mňa pozerá povýšenecky. Možno to osloví ‚bulov’ z posiliek, ale nemyslím si, že to bude fungovať na ľudí, ktorí túžia po zmene,“ dodal na záver.

Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy

Najnovšie videá

Trendové videá