Fitness na TikToku: Inšpiratívne videá ti môžu uškodiť. Odborníci upozornili na rady nekvalifikovaných influencerov (ŠTÚDIA)
- Štúdia odhalila, že fitness videá na TikToku môžu mať na ľudí negatívny vplyv
- Okrem vplyvu na mentálne zdravie vedci varujú aj pred dezinformáciami
- Štúdia odhalila, že fitness videá na TikToku môžu mať na ľudí negatívny vplyv
- Okrem vplyvu na mentálne zdravie vedci varujú aj pred dezinformáciami
Určite ich poznáš aj ty – fitness influencerov, ktorí na sociálnych sieťach zdieľajú tipy na cvičenie, pripravujú jedlo alebo propagujú produkty, ktoré vraj nevyhnutne potrebuješ, ak chceš byť vo forme. Nová štúdia však naznačuje, že za týmito zdanlivo neškodnými a inšpiratívnymi videami sa môže skrývať niečo znepokojivé. Tieto videá môžu škodiť práve tým ľuďom, ktorých chcú inšpirovať.
Vedci v štúdii skúmali 200 populárnych videí na TikToku s hashtagmi ako #fitness, #fittok alebo #fitspo. Ich zistenia sú alarmujúce. Viac ako 60 % z videí obsahovalo nepravdivé alebo škodlivé informácie týkajúce sa stravy, zdravia alebo fitness. Väčšinu týchto videí zverejnili nekvalifikovaní influenceri. Vedci tiež upozorňujú, že videá prispievajú k šíreniu nerealistických telesných ideálov.
Výrazné rozdiely v ideáloch
Štúdia odhalila výrazné rodové rozdiely v zobrazovaní telesných ideálov. Takmer 80 % videí zobrazovalo ženy, pričom väčšina z nich bola štíhla s vyrysovaným telom. Toto zobrazenie odráža ideál, s ktorým sa v spoločnosti stretávame už dlho. Dosiahnuť „dokonalé“ telo je však pre väčšinu žien mimoriadne náročné alebo dokonca nemožné.
„Tieto videá často propagujú idealizovaný pohľad na typy tiel a existujú obavy, že to spôsobuje negatívne problémy s obrazom tela najmä u mladých žien,“ uviedla Samantha Pryde, vedúca štúdie, v tlačovej správe.
„Tento obsah viac škodí ženskému publiku ako mužskému. Zvyčajne prezentoval a propagoval ideálny štíhly typ tela, čo naznačuje, že štíhlosť je pre ženy stále kľúčovým faktorom problémov s telom, ktoré môžu mať negatívny vplyv na ich fyzické a duševné zdravie.“
Videá s mužmi naopak propagujú veľmi svalnatú a vypracovanú postavu. Problémom však je, že mnohí influenceri často používajú lieky na zvýšenie výkonnosti, ako napríklad anabolické steroidy, bez toho, aby o tom divákom povedali. Toto vytvára klamlivý dojem, keďže diváci pracujú s predstavou, že podobné výsledky dokážu dosiahnuť prirodzene.
Se*ualizácia obsahu
Vedci ďalej upozorňujú, že väčšina obsahu do veľkej miery se*ualizuje ženy. Až 56 % obsahu ženy objektivizuje, pričom najčastejšie ide o stehná a zadok. 20 % všetkého obsahu obsahovalo body shaming a 8,6 % propagovalo nesprávne stravovacie návyky.
Podľa portálu The Conversation je na TikToku ohromné množstvo se*uálneho obsahu. TikTok sa pri identifikácii a odstraňovaní obsahu, ktorý porušuje pravidlá komunity, spolieha na automatické aj ľudské moderovanie. To však nie je vždy presné, a tak často dôjde k zmazaniu edukatívneho obsahu. Nevhodné videá presne takýmto spôsobom môžu moderovaniu uniknúť.
Pravidlá TikToku ohľadom nevhodného obsahu sú nejednoznačné a proces overovania veku sa spolieha na vlastnoručne nahlásený vek. Používatelia tak môžu o svojom veku ľahko klamať a k nevhodnému obsahu sa dostanú aj deti.
Nekvalifikované rady
Viac ako 60 % zo skúmaných videí obsahuje nepravdivé alebo potenciálne škodlivé informácie. Môže ísť o pochybné tipy na stravovanie alebo nebezpečné cvičebné režimy, ktorých skúšanie by mohlo viesť k úrazu. Vždy treba myslieť na to, že väčšina týchto influencerov nemá žiadne vzdelanie v oblasti zdravia alebo cvičenia a najlepšou cestou je poradiť sa s odborníkom.
Štúdia z apríla tohto roka odhalila, že 44 % obsahu, ktorý ponúka divákom rady týkajúce sa zdravia obsahuje dezinformácie. Mnohí ľudia, ktorí začínajú nové trendy v oblasti zdravia, to nerobia so zlým úmyslom.
Trendy ako mrkvové šaláty na hormonálnu rovnováhu alebo „sleepy girl mocktail“ s horčíkom pre lepší spánok sú skutočne zdraviu prospešné. V rovnakej komunite však nájdeš ľudí, ktorí iným radia, aby denne pili borax, ktorý sa používa na impregnáciu dreva. Takéto rady vedú k zdravotným problémom.
Mali by sme sa sústrediť na zdravie, nie vzhľad
Autori štúdie vyzývajú na väčšiu kontrolu týchto videí a na presadzovanie realistického obsahu na sociálnych sieťach. Tvrdia, že platformy ako TikTok by mali viac dbať na to, aby bol fitnes obsah pravdivý a podporoval udržiavanie zdravého životného štýlu, nielen poukazoval na štandardy krásy a to, ako by sme mali vyzerať.
Či už ide o dospievajúce dievčatá, ktoré chcú dosiahnuť nerealisticky malý pás, alebo mladých mužov, ktorí chcú byť mimoriadne svalnatí, tieto videá im môžu viac škodiť ako pomáhať.
„Naša štúdia poukazuje na potrebu ďalšieho výskumu a posilnenie regulácie v súvislosti s reklamou influencerov na sociálnych sieťach,“ hovorí docentka Ivanka Prichard v tlačovej správe.
„Potrebujeme viac spolupracovať s organizáciami verejného zdravia, aby boli influenceri povzbudzovaní k zdieľaniu informácií založených na faktoch, ktoré podporujú zdravé a realistické očakávania v oblasti telesného vzhľadu a fitnes.“
Zdroje: Science Direct, The Conversation, StudyFinds