Ford masívne zlacňuje svoje elektromobily. Ľudia dokážu Mustang Mach-E kúpiť až za 50 % nižšiu cenu
- Známe automobilky predávajú svoje elektromobily za nízke sumy
- S aktuálnym zlacnením sa dostávajú na rekordné hodnoty
- Známe automobilky predávajú svoje elektromobily za nízke sumy
- S aktuálnym zlacnením sa dostávajú na rekordné hodnoty
Automobilový priemysel čelí bezprecedentnej situácii. Výrobcovia sa snažia predávať elektrické vozidlá za ceny nižšie ako výrobné náklady, no ani to nepomáha zvýšiť ich predajnosť.
Najvýraznejšie sa táto situácia prejavuje u amerického výrobcu Ford, ktorý na každom predanom elektromobile stráca neuveriteľných 54-tisíc dolárov (približne 49 700 eur). Informoval o tom portál autoformu.cz s odvolaním sa na InsideEVs.
Značka sa preslávila dostupnými autami, inováciou prepadla
Ford, značka kedysi známa svojimi dostupnými a praktickými vozidlami, sa dostal do vážnych problémov po rýchlom prechode na elektromobilitu. Jednoducho klienti Fordu poznali tieto autá pod určitou cenovou nálepkou, ktorú elektromobilita posunula o úroveň vyššie. Automobilka sa preto teraz snaží prilákať zákazníkov výraznými zľavami.
Napríklad populárny model Mustang Mach-E je možné získať až o 10 500 USD (9 975,30 € ) lacnejšie vďaka kombinácii federálnej dotácie (7 500 USD, cca 7 125,21 €) a firemnej zľavy (3 000 USD alebo 2 850,09 €). Pri kúpe v hotovosti ponúka Ford ešte dodatočnú zľavu 5 000 USD (asi 4 750,14 €) a pri financovaní úverom na 72 mesiacov nulové úroky. Navyše každý zákazník dostane zadarmo domáci wallbox vrátane inštalácie.
V niektorých štátoch USA, napríklad v Kalifornii, môžu lokálne dotácie dosiahnuť až 12 000 USD (cca 11 400,34€), čo pri základnej cene Mustangu Mach-E 40 000 USD (cca 38 001,14 €) znamená možnosť získať vozidlo za menej ako polovicu pôvodnej ceny.
Alarmujúce finančné výsledky
Informovali sme, že predaje elektromobilov Fordu medziročne klesli o 17 % na 68-tisíc kusov. Strata spoločnosti v tejto divízii dosiahla v treťom štvrťroku 2024 až 1,224 miliardy dolárov, pričom za celý rok sa vyšplhala na 3,687 miliardy dolárov. Situácia je taká vážna, že generálny riaditeľ Fordu Jim Farley nedávno verejne pochválil kvalitu čínskych elektrických áut, čo analytici interpretujú ako priznanie problémov s vlastnými modelmi.
Ford zatiaľ kompenzuje straty z elektrickej divízie ziskami z predaja klasických vozidiel so spaľovacími motormi. Celkový zisk spoločnosti však v treťom štvrťroku medziročne klesol o 25 % na približne 900 miliónov USD (cca 855 miliónov €).
Elektro berie najmä firmy
Ako sa píše v článku SITA z januára tohto roka, Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA) informovala, že počet batériových elektromobilov na slovenských cestách výrazne vzrástol. Ku koncu roka 2023 bolo v evidencii už 10 273 osobných a malých úžitkových elektromobilov, čo predstavuje medziročný nárast o 70 %. V absolútnych číslach pribudlo 4293 nových vozidiel.
Slovenská asociácia pre elektromobilitu upresňuje, že tieto čísla zahŕňajú nielen vozidlá od oficiálnych predajcov, ale aj individuálne dovozy jazdených elektromobilov zo zahraničia a značky bez oficiálneho zastúpenia na Slovensku. Na domácom trhu si pozíciu lídra naďalej udržiava Škoda. Medzi novými elektromobilmi predanými cez oficiálnych importérov dosahuje podiel presahujúci 16 %.
„Diskusie o tom, či štát nakoniec podporí alebo nepodporí nákup elektromobilov, alebo aspoň nezavedie odporúčané daňové a iné zvýhodnenia, trhu príliš neprospievajú,“ uviedol vtedy k výsledkom riaditeľ SEVA Patrik Križanský. Dodal, že ľudia podľa neho čakajú, kedy sa konečne rozbehne dotačný program.
Istá podpora v rámci elektromobilov už nedávno prišla. Táto výhoda sa však týka len firemných áut. Presnejšie, ak zamestnávateľ poskytne elektrické auto na súkromné účely, môže to priniesť úspory na daniach a odvodoch. A to tak ako pre zamestnanca, tak aj zamestnávateľa. S výhodou sme ťa už zoznámili v článku.
Zdroje: Autoforum.cz, SIU, InsideEVs, Ford, SITA, fordskladom.sk