Fotkám Bratislavy vdychuje Andrej dušu: Na Instagrame stále prevláda povrchný, bezmyšlienkovitý obsah
- Instapoetry dnes konkuruje influencerom, hovorí Andrej Csino
- Svojím prispievaním na Instagram chce poetizovať a kultivovať povrchnú vizuálnu platformu
- Instapoetry dnes konkuruje influencerom, hovorí Andrej Csino
- Svojím prispievaním na Instagram chce poetizovať a kultivovať povrchnú vizuálnu platformu
Instagramový účet Bratislavský spisovateľ je projekt, ktorý vznikol v rámci príprav knihy, vysvetľuje Andrej Csino, ktorého tvorbu si tak budeš môcť onedlho prezrieť aj mimo online sveta. Hlavným plánom je kniha o Bratislavských legendách, priznáva Andrej. Účet na Instagrame je jej doplnkom, ktorý vznikol v novembri roku 2021.
To, že má autor k nášmu hlavnému mestu blízko, je zrejmé. Približuje, že sa jeho vzťah k mestu nedá definovať len samotnými lokáciami: „Ale najmä ich genius loci, teda príbehmi a asociáciami, ktoré sa k nim viažu.“
Fotkám pridáva dušu
Predtým, než začal na Instagram sám pravidelne prispievať, sledoval stránky, ktoré mapujú krásy nášho hlavného mesta. Tie podľa jeho slov síce zachytávajú Bratislavu fotograficky, no chýbal mu v nich príbeh: „Akási duša, iná, ako len vizuálna.“
„Mnohí len fotia pekné, ale nudné fotky. Lovia lajky, lebo je tam pekná kočka, alebo klišé západ slnka na Slavíne. Podľa mňa je však toto mesto o niečom viac,“ hovorí autor viet, ktoré na profile Bratislavský spisovateľ nájdeš.
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
Tvrdí, že Bratislava je o príbehoch, ktoré sa v meste ukrývajú: „Richman napríklad neznamená sám o sebe nič, pokiaľ si ho nespojíte so študentskými časmi a situáciami, kedy sme tým lacným jedlom doslova žili.“
Fotografie, ktoré na profile nájdeš, zväčša nepatria Andrejovi. „Žiadam o ne iné profily. Je to pekná spolupráca, keď kombináciou dvoch diel vzniká tretie, s úplne novým kontextom.“
Hlavným cieľom bratislavského spisovateľa je vdýchnuť prázdnym fotkám mesta príbeh, ktorý je spojený s jeho minulosťou alebo súčasnosťou. Chce tak poetizovať a kultivovať povrchnú vizuálnu platformu, na ktorej stále dominuje bezmyšlienkovitý obsah, tvrdí autor.
Instapoetry konkuruje influencerom
„Keďže som marketingový kreatívec, copywriter a spisovateľ, textový nápad vznikol spontánne a postupne sa vyvíjal. Hrám sa so slovami, s vlastnými spomienkami na Bratislavu z mladosti, alebo ich reakčne spájam s aktuálnymi udalosťami typu Ukrajina alebo karanténa,“ približuje Andrej Csino.
V doktorandskej práci sa Andrej zaoberá témou Instapoetry aj vedecky ako novodobým fenoménom, kedy začali ľudia na Instagrame hľadať hodnotnejší obsah.
Či už ho na platforme tvoria alebo s ním interagujú. „Instapoetry je rastúci žáner, ktorý často konkuruje v interakciách influencerskému obsahu. Je to odraz našej doby a potreby mladšej generácie konzumovať hodnotový obsah.“
Prvé príspevky, ktoré sa na jeho profile objavili, boli len textové: „Postupne som sa však ustálil na koncepte kooperácie medzi mojimi textami a fotkami kvalitných profilov, ktoré fotia mesto. Vždy ich oslovím a do ich fotky dokomponujem moje texty.“
Hovorí, že niekedy ide o poetické texty, inokedy reakčné či spoločenské a niekedy prudko osobné a privátne. „Snažím sa zachytiť ducha tohto mesta a miesta. Bratislave dávam starý alebo nový kontext. A to najdôležitejšie, príbeh.“
Tajné vyznania v textoch
„Moje texty sú rôzneho druhu. Buď reflektujú moje spomienky z Bratislavy a môjho detstva aj mladosti, alebo silné emocionálne momenty môjho života. Niektoré sú vlastne instagramové tajné vyznania konkrétnym osobám,“ priznáva Andrej.
Andrej Csino chce, aby sa ľudia v jeho príbehoch našli, aby v nich objavili aj kúsok svojho vlastného života. „Často chcem, aby pri tom premýšľali, aby význam hľadali. Nechcem, aby bol vždy čitateľný na jeden pohyb palca. Je mi jedno, koľko followerov budem mať. Sto kvalitných a inteligentných ľudí je viac ako tridsaťtisíc náhodných.“
Dodáva, že nezabúda ani na to, čo sa deje v súčasnosti vo svete. „Bratislavský spisovateľ odráža dobu, v ktorej žijeme, a mesto je plátno, na ktorom príbehy maľujeme,“ hovorí Andrej.
V príspevkoch reagoval napríklad na vojnu, ktorú začal na Ukrajine Vladimir Putin. Odkazoval aj na karanténu počas pandémie, ochranu zvierat v čase silvestrovského ohňostroja a prejavil podporu občianskemu združeniu Vagus a bezdomovcom v dobe mrazov.
Získať si svoju základňu sledovateľov nebolo podľa Andreja až také náročné: „Ide to samo aj organicky.“ Dodáva však, že mu na začiatku pomohol najmä väčší bratislavský profil ČOJE.