FOTO: Alza využila pandémiu, postavila dychberúce priestory pre zamestnancov. Sú ako vystrihnuté zo Silicon Valley
- Alza využila home office jej zamestnancov na kompletnú rekonštrukciu hlavného sídla
- Zamestnanci majú teraz k dispozícii kaviareň, greenspace plný živých rastlín či 42 zasadačiek
- Jedna z nich sa nachádza v reštaurovanej dodávke Saviem z roku 1961
- Alza využila home office jej zamestnancov na kompletnú rekonštrukciu hlavného sídla
- Zamestnanci majú teraz k dispozícii kaviareň, greenspace plný živých rastlín či 42 zasadačiek
- Jedna z nich sa nachádza v reštaurovanej dodávke Saviem z roku 1961
Zatiaľ čo predtým bola práca z domu benefitom, pandémia spôsobila, že teraz sú kancelárie skôr za odmenu. Napriek tomu Alza rozšírila priestory svojho českého sídla o ďalšie podlažie s plochou 6 000 m2.
„V súvislosti s dynamickým rastom firmy sme potrebovali nájsť dlhodobo udržateľný model práce s priestorom. Celé poschodie je preto riešené s dôrazom na flexibilitu,“ vysvetľuje Jan Moudřík, riaditeľ expanzie a facility spoločnosti Alza.
Firma navyše počíta s tým, že bude už nastálo k práci pristupovať inak. Pracovisko chce kombinovať, pričom kancelárie budú využívané skôr na kreatívne schôdzky a porady. Dôraz sa preto kládol na vytvorenie rôznorodých priestorov umožňujúcich spoluprácu. Týka sa to zasadacích miestností a aj zdieľaných pracovných miest v duchu coworkingu.
Zrekonštruované priestory druhého poschodia bývalej sódovkárne ponúkajú 27 nových zasadacích miestností, z ktorých je každá zariadená v inom štýle.
„Prišli sme k záveru, že štýlovo rôzne zasadacie miestnosti si zamestnanci lepšie zapamätajú a nebudú musieť strácať čas ich hľadaním. Tematicky podobné zasadačky sú síce na prvý pohľad podarené, ale v praxi sa neosvedčili,“ vysvetlil Moudřík.
Kino a sedačky z Boeingu
Po novom tu totižto namiesto klasických miestností s unifikovanými stolmi, stoličkami a projekčnou technikou nájdeš napríklad staničnú čakáreň, knižnicu alebo kino vybavené pravými sedačkami z Boeingu.
Najväčšiu pozornosť púta zreštaurované nákladné vozidlo Saviem z roku 1961. Aby sa tento predchodca legendárnej Avie mohol stať zasadačkou s názvom Truck, venovali zamestnanci firmy jeho reštaurovaniu desiatky hodín svojho voľného času.
Ústrednému priestoru, ktorý bude časom slúžiť na stretávanie väčších skupín zamestnancov a hromadné prezentácie, dominuje kaviareň. Tá poskytuje priestor na neformálne schôdzky zamestnancov aj ich hostí.
„Srdcom každej firmy je kávovar, my máme rovno kaviareň. Teraz teda už dve,“ okomentoval rekonštrukciu Jan Moudřík, ktorý nový vzhľad kancelárií začal navrhovať už pred dvomi rokmi a celú prestavbu mal na starosti.
Víťaz pandémie
Alza dosiahla vlani podľa predbežných výsledkov obrat 1,4 miliardy eur bez DPH. E-shop tak rástol najrýchlejšie za uplynulých desať rokov, a to o 28 % za rok. Počet unikátnych zákazníkov sa rozrástol na takmer 5 miliónov. Tí na e-shope vytvorili úctyhodných 15,8 milióna objednávok.
„V Alze sme sa pripravovali už od konca decembra, kedy sme sledovali, či by mohlo dôjsť k narušeniu toku tovaru z Číny – najmä v druhom štvrťroku, a preto sme s predstihom významne navýšili skladové zásoby. Pandémie nás teda zastihla pripravených,” objasnila pre Startitup PR špecialistka spoločnosti Alza – Kateřina Daňková.
Rast na Slovensku
„O tom, že nám zákazníci v náročných časoch verili, svedčí rast vo všetkých krajinách, kde pôsobíme. V ČR sme rástli o 23 %, na Slovensku to bolo 36 % a v Maďarsku 27 %. Obrovský úspech sme zaznamenali v Rakúsku a Nemecku, kde sme vyrástli o 250, resp. 236 %,“ uviedol Tomáš Havryluk, podpredseda predstavenstva Alza.
Nové portfólio
Okrem expanzie investovala spoločnosť do rozvoja svojich služieb a ponúkaného portfólia tovaru. „Zamerali sme sa na naše privátne značky, napr. športové vybavenie Campgo či Stormred, orechy Bery Jones alebo príslušenstvo k smartfónom AlzaGuard a produkty AlzaPower či ekologická drogéria AlzaEco,“ okomentoval rastúcu šírku sortimentu Petr Bena, podpredseda predstavenstva a dodal:
„Tiež obrat programu Alza Dropshipment medziročne vzrástol o 220 %, aj vďaka zapojeniu nových veľkých partnerov ako napríklad predajca módy Zoot alebo Alkohol.cz. Zároveň sme spustili program Alza Partner pre predaj darčekových poukazov tretích strán či program Zdieľaj a ušetri pre skupinové nakupovanie.“
Zásadným sa behom pandémie ukázalo rozhodnutie intenzívne budovať sieť samoobslužných výdajných schránok AlzaBoxov, ktoré umožňujú jedno z najbezpečnejších vyzdvihnutí objednávok. E- shop behom roku ich počet viac ako strojnásobil na 700.
„Rýchlosť a zároveň bezpečnosť doručenia sa stala jednou z hlavných potrieb zákazníkov. Preto sme rozšírili služby AlzaExpresu na 11 miest v Česku, západnom Slovensku a Budapešti,“ zdôraznil Tomáš Havryluk.
Miliardové míľniky
V roku 2020 pokorilo 15 špecializovaných segmentov miliardovú hranicu. „Medzi nové miliardové špeciálky sa zaradili beauty a drogéria, hobby a záhrada, hračky, nositeľná elektronika, služby, šport a tlačiarne a spotrebný materiál. Alza sa tak stala širokosortimentovým predajcom tovaru a služieb,“ uviedol Jan Sadílek, riaditeľ marketingu v Alza.
Smartfóny presiahli obrat 4 miliárd, tesne pod touto métou skončili notebooky, domáce elektro a príslušenstvo pre IT a mobilné telefóny. „Rekordným dňom bol 14. december s tržbami 292,5 miliónov korún a s 119 715 objednávkami. To predstavuje v priemere 1,39 objednávky za sekundu,“ doplnil Sadílek.
Zmeny v správaní zákazníkov sa prejavili v preferencii bezhotovostných platobných metód. Takmer 70 % všetkých platieb bolo prevedených platobnou kartou. Na úkor predtým veľmi obľúbenej platby na dobierku alebo v hotovosti pri prevzatí tovaru sa zvýšil podiel online platieb kartou na 46 %. Firma v roku 2020 tiež venovala milión korún na vývoj pľúcnych ventilátorov CoroVent.
Čítajte viac z kategórie: Architektúra
Zdroj: Alza