FOTO: Bývalý šéf F1 predáva vzácne monoposty. Jeho zbierka Grand Prix má hodnotu vyše 350 miliónov
- V zbierke sú autá za státisíce
- Jazdili v nich pretekári ako Lauda či Senna
- V zbierke sú autá za státisíce
- Jazdili v nich pretekári ako Lauda či Senna
Zbierka, ktorá je snom každého „fanúšika motošportu a F1 zvlášť“. Bernie Ecclestone, bývalý britský podnikateľ a automobilový manažér, najznámejší ako dlhoročný šéf Formuly 1 ti dáva možnosť vlastniť niečo jedinečné. Podľa CNN totiž rozpredáva svoju miliónovú zbierku Grand Prix.
Nájdeš v nej monoposty, v ktorých sedeli také svetové mená ako Niki Lauda, Arton Senna či Stirling Moss. Všetky sú v perfektnom stave a niektoré kúsky sú dokonca posledné zachované na svete.
Portál Car and Driver píše, že hodnota celej zbierky je približne 400 miliónov dolárov (v prepočte cca 380 miliónov eur).
Rozmýšľal, čo sa s nimi stane
Bernie Ecclestone, bývalý šéf Formuly 1 rozhodol predať svoju vzácnu zbierku automobilov po tom, čo sa minulý rok priznal k podvodu týkajúceho sa nedeklarovaných aktív v hodnote viac ako 400 miliónov libier, ktoré držal v singapurskom truste.
Za tento čin súhlasil so zaplatením takmer 653 miliónov libier britskej daňovej správe a dostal podmienečný trest 17 mesiacov s dvojročnou skúšobnou dobou.
„Milujem všetky svoje autá, ale prišiel čas, aby som začal premýšľať o tom, čo sa s nimi stane, ak tu už nebudem, a preto som sa rozhodol ich predať,“ vysvetlil 94-ročný Ecclestone vo svojom vyhlásení. „Po tom, čo som ich tak dlho zbieral a vlastnil, by som rád vedel, kam zmizli, a nenechal by som ich, aby sa s nimi vysporiadala moja žena, keby som tu nebol,“ dodal.
Predaj zbierky nebude realizovaný formou aukcie, ale prostredníctvom predajcu športových a pretekárskych vozidiel Toma Hartleyho Jr. Ten označil kolekciu za „históriu Formuly 1“.
Hartley rovnako ako bývalý šéf F1 zdôraznil výnimočnosť tejto zbierky. „Nikdy nebola a pravdepodobne nikdy nebude kolekcia, ako je táto, ktorá by bola ponúknutá na predaj. Pozostáva z najväčších áut svojej doby, z ktorých mnohé neboli videné desiatky rokov a sú úplne jedinečné,“ vysvetlil.
Miliónové autá
V automobiloch má bývalý šéf prestížnej súťaže slušnú sumu. „V zbierke je veľa osemciferných áut a celková hodnota zbierky sa pohybuje v stovkách miliónov,“ dodal pre BBC.
Ecclestoneova kariéra v motoristickom športe začala v 50. rokoch ako pretekárska. Neskôr sa stal manažérom jazdcov Stuarta Lewisa-Evansa a Jochena Rindta, ktorí tragicky zahynuli počas pretekov. V roku 1971 kúpil tím Brabham F1, kde pôsobili legendy ako Niki Lauda a Nelson Piquet.
Jeho najvýznamnejším prínosom bolo modernizovanie F1, keď sa v roku 1987 stal generálnym riaditeľom Formula One Group. Založil Formula One Promoters Association (neskôr Formula One Management), ktorá spravovala komerčné práva tohto športu. Jeho éra v F1 sa skončila v roku 2017, keď športové práva prevzala spoločnosť Liberty Media.
Pár vzácnych kúskov v zbierke Grand Prix:
- 1949 Ferrari Thin Wall Special: Pretekali na ňom napríklad Alberto Ascari a Luigi Chinetti.
- 1951 Ferrari 375: Monopost doviezol Alberta Ascariho k víťazstvu vo Veľkej cene Talianska v roku 1951 v Monze. Je jedným z iba dvoch pôvodných zachovalých áut tohto typu.
- 1957 Ferrari Dino 246: Majstrovské auto Mikea Hawthorna z roku 1958, na ktorom pretekali aj Phil Hill a Taffy von Trips Tony Brooks a Richie Ginther.
- 1975 Brabham BT44B: Na tomto monoposte Carlos Reutemann v roku 1975 vyhral brazílsku veľkú cenu. Tímu Brabham zabezpečil zároveň druhé miesto v pohári konštruktérov.
- 1978 Brabham BT45C: Model, ktorý predstavil Nikiho Laudu Brabhamu.
- 1978 Brabham BT46B ‘Fan car’: Raz štartoval, raz triumfoval – s Laudom na GP Švédska v roku 1978. Potom už do jeho kokpitu nikto nesadol.
- 1983 Brabham BT52B: Nelson Piquet za jeho volantom získal svoj druhý titul jazdca a stal sa niekoľkonásobný víťaz Veľkej ceny. Má tiež prepojenie na Sennu. Brazílčan v ňom testoval na konci sezóny 1983 na legendárnom okruhu Paul Ricard.
- 1957 Vanwall F1: V roku 1958 ho Stirling Moss doviezol k víťazstvu v Holandsku, Portugalsku a Maroku a priblížil tím Vanwall k historickému titulu konštruktérov z roku 1958.
- 1954 BRM P30 V16: Posledný vyrobený BRM V16 a jeden z iba dvoch známych áut tohto typu na svete.
- 1949 Maserati 4CLT/48: Veterán z úplne prvých pretekov šampionátu F1 – Veľkej ceny Británie v roku 1950 v Silverstone. Za jeho volantom sedel Louis Chiron.
Zdroj: Octane Magazine