FOTO: V Tatrách pribudli švajčiarske električky za desiatky miliónov eur, vandali v nich nemajú šancu
- V Tatrách zmodernizujú vysokohorské električky za viac ako 31 miliónov eur
- Svetlo sveta už uzreli aj vizualizácie ich interiérov
- V Tatrách zmodernizujú vysokohorské električky za viac ako 31 miliónov eur
- Svetlo sveta už uzreli aj vizualizácie ich interiérov
Tatranská elektrická železnica sa dočká dlho očakávanej modernizácie. Pribudne spolu 15 kusov električiek, ktoré budú prepravovať miestnych aj turistov na populárnych vysokohorských trasách.
Konkrétne ide o trasu: Poprad – Tatry – Starý Smokovec – Štrbské Pleso a Starý Smokovec – Tatranská Lomnica. Modernizácia bude predbežne stáť 31,5 milióna eur, ktoré k nám poputujú zo zdrojov EÚ.
Nové vozidlá budú oproti tým, na ktoré som boli zvyknutí, priam futuristické. Vybavené budú modernými bezpečnostnými a informačnými systémami. Tie majú zabezpečiť, aby mali cestujúci k dispozícii aktualizované informácie o trase, polohe vlaku a jeho smerovaní.
Súčasťou nových jednotiek bude aj kamerový systém a všetky použité materiály sú podľa ZSSK „vandalizmuvzdorné“. Vďaka systému na anonymné počítanie osôb bude mať spoločnosť k dispozícii aj detailné informácie o počtoch cestujúcich, ktorí prejdú nástupnými dverami.
Samozrejmosťou má byť klimatizácia, elektrické zásuvky či Wi-Fi pripojenie na internet. Chýbať nebude ani priestor na odkladanie bicyklov, lyží, snowboardov a kočíkov.
Električka je navyše konštruovaná tak, aby z nej bol zabezpečený maximálny výhľad na široké okolie. Použité boli preto špeciálne veľkorozmerné okná.
Tieto električky treba podľa ZSSK vnímať ako hromadnú dopravu mestského či prímestského charakteru. Aj preto tu budeš napríklad toalety hľadať len veľmi márne.
„Ani v električkách a autobusoch v mestách nie sú toalety či držiaky na batožinu a podobne,“ objasňuje dopravca.
Absencia toaliet by však pre väčšinu cestujúcich nemala predstavovať veľký problém. Teoreticky najdlhšia jazda, je tá z Popradu na Štrbské Pleso, trvá 1 hodinu a 15 minút. Väčšina cestujúcich však bude cestovať na polhodinových trasách: Poprad – Smokovce, resp. Smokovce – Štrbské Pleso. Inými slovami, veľmi malá časť cestujúcich cestuje dlhšie ako 35 minút.
Tieto švajčiarske modely budú mať bezbariérový vstup a vyčlenené priestory pre imobilných cestujúcich.
„Aj vďaka možnosti viacčlenného radenia nových vozidiel bude ZSSK schopná prepraviť viac cestujúcich aj tým, že nové hybridné vozidlá budú môcť jazdiť na ozubnicovej trati i na trati tatranskej elektrickej železnice,“ konštatuje hovorca ZSSK Tomáš Kováč.
Nová, tzv. ozubnicovo elektrická jednotku (OEJ), má kapacitu 91 miest na sedenie a 88 miest na státie. Jej maximálna rýchlosť je 80 km/h.
Donedávna trať obsluhovali tri približne 50-ročné súpravy, ktoré sú presunuté do rušňového depa Poprad. Minimálne s jednou súpravou sa do budúcnosti počíta, bude určená na mimoriadne spomienkové jazdy. O osude ostatných súčasných zubačiek sa rozhodne až potom, čo budú nové vozidlá otestované v reálnej prevádzke.
„V roku 2020 sme vypísali v ZSSK len štyri nové verejné obstarávania na modernizáciu starších či kúpu nových vozňov či vlakov,“ hovorí Filip Hlubocký a pokračuje: „Všetky tieto nákupy smerujú do Prešovského a Košického kraja a všetky vysúťažené vozy budú dodané do konca roka 2023.“
Nová električka od renomovaného švajčiarskeho výrobcu teraz v depe čaká na oživenie a polep víťaznou grafikou tatranských štítov, ktorá vzišla z verejnej súťaže. Na jej základe budú nové vlaky pomenované názvami menej známych tatranských štítov ako sú Bradavica, Kostolík, Stredohrot, Ganek a Vysoká.
Práve obrysy štítu s netradičným názvom Bradavica budú okrášľovať prvý z piatich švajčiarskych vlakov. Prvú električku čaká ešte pred uvedením do prevádzky schvaľovací proces, ktorý pozostáva z množstva statických skúšok a jazdných skúšok na tratiach. Prvý cestujúci by si jazdu električkou mali vyskúšať v auguste 2021.
https://www.youtube.com/watch?v=CBVv7IozLGo
Národný dopravca tiež plánuje formou modernizácie vykonať obnovu všetkých 15 dnešných elektrických jednotiek radu 425, ktoré sú prevádzkované na horských tratiach. Domontuje sa do nich klimatizácia, vymenia sa sedadlá, dodá sa nový riadiaci systém a tiež nový informačný systém s LCD displejmi.
Doprava vlakom je v Tatrách podľa ministra dopravy Andreja Doležala mimoriadne populárna.
„V roku 2019 prepravili vlaky ZSSK na tratiach Tatranských elektrických železníc a Ozubnicovej železnice spolu viac ako 3 milióny cestujúcich, ktorí sa ku koncu roka 2019 často oprávnene sťažovali na nedostatočnú kapacitu ponúkaných vlakových spojení. Po pandémii bude toto ekologické a komfortné spojenie pre domácich každodenných pendlerov za prácou do Popradu či tatranských hotelov, ale aj turistov, ešte atraktívnejšie a pohodlnejšie ako pred dvomi rokmi,“ dodal.
Čítajte viac z kategórie: Cestovanie
Zdroje: ZSSK, tatry.sk