Futuristické lietadlo so šiestimi krídlami môže byť čoskoro realitou. Revolučný nápad má šetriť životné prostredie
- Zmestiť by sa do neho malo 264 cestujúcich
- Dokáže preletieť takmer 17-tisíc kilometrov bez medzipristátia
- Bude mať o 70 % menšiu spotrebu paliva a dokonca o 80 % nižšie emisie CO2
- Zmestiť by sa do neho malo 264 cestujúcich
- Dokáže preletieť takmer 17-tisíc kilometrov bez medzipristátia
- Bude mať o 70 % menšiu spotrebu paliva a dokonca o 80 % nižšie emisie CO2
Americká spoločnosť prišla s revolučným nápadom v lietaní. SE Aeronautics prednedávnom predstavila koncept lietadla s netradičnou konštrukciou. Má tri páry krídel a k tomu šetrí životné prostredie.
SE Aeronautics v roku 2010 založil Lloyd Weaver. Odvtedy spoločnosť prešla dlhou cestou, no už v začiatkoch si Weaver začínal uvedomovať, aké neefektívne sú súčasné dopravné lietadlá z hľadiska dizajnu. Rozhodol sa, že navrhne a skonštruuje lepšie a udržateľnejšie. Stalo sa a onedlho nad našimi hlavami možno aj my zazrieme šesťkrídlové lietadlo.
Praktické a ziskové
Portál Lidovky informuje, že Lietadlo SE200 navyše láka tretinovou spotrebou oproti bežným lietadlám, a dokonca šetrí aj životné prostredie. Vývojári o netradičnej konštrukcii hovoria, že ide o revolúciu v lietaní. Zatiaľ sú však jeho návrhy len na papieri.
„Lietadlo SE200 bude doteraz najpraktickejšie, najviac ziskové a do odboru dopravných lietadiel prinesie udržateľné riešenie,“ uviedol pri jeho predstavení riaditeľ SE Aeronatics Tyler Mathews.
Podľa spoločnosti by sa do neho malo zmestiť 264 cestujúcich a zároveň dokáže preletieť takmer 17-tisíc kilometrov bez medzipristátia. Ide o tritisíc kilometrov viac ako veľké dopravné lietadlo, a to s maximálnou rýchlosťou až 1 111 kilometrov za hodinu. Poháňať ho bude vždy jeden z dvoch motorov.
Zaujme aj zvyšok konštrukcie
Bude mať o 70 % menšiu spotrebu paliva a dokonca o 80 % nižšie emisie CO2 než lietadlá podobnej triedy. „Tento dizajn doslova prekoná každé lietadlo vo svojej triede,“ píšu na svojom webe. Okrem krídel zaujme aj zvyšok konštrukcie. Je totiž zložený len z jedného kusu zhotoveného z odolného kompozitu, čo by malo pri komplikáciách zabezpečiť lepšiu bezpečnosť.
Palivo, ktoré by lietadlo poháňalo, by tiež prispelo k šetreniu životného prostredia. Techybyte uvádza, že vedci prišli na to, ako premeniť plasty, v ktorých sa topia svetové oceány, na palivo určené pre letecký priemysel. „Spracovať ho pritom dokážu pri relatívne nízkych teplotách, čo znamená, že nie je extrémne drahé. Práve cena predstavuje jednu z najväčších prekážok zavedenia nových spôsobov recyklácie,“ informujú.
Nie je jediný
Podľa Lidoviek americký startup nie je jediný, kto sa snaží vyvinúť „zelené“ lietadlo. Francúzsky Airbus stavil na vodíkový pohon. Informujú, že hoci prvé lietadlo na vodík chce zostrojiť už počas desiatich rokov, v hre je niekoľko konceptov. Airbus zvažuje prúdové lietadlo s až dvesto sedadlami a doletom približne 3,5-tisíc kilometrov, alebo menšie vrtuľové lietadlo s približne sto miestami.
Zdroje: Lidovky.sk, SE Aeronautics, Techbyte