Generácia Z sa zadlžuje čoraz viac. Odborník nám vysvetlil dôvody a odporučil riešenia
- Zadlženosť generácie Z neustále rastie
- Na túto situáciu sme sa preto pozreli podrobne spolu s finančným expertom
- Zadlženosť generácie Z neustále rastie
- Na túto situáciu sme sa preto pozreli podrobne spolu s finančným expertom
Čoraz viac mladých ľudí sa pohybuje na tenkom ľade finančnej nestability. Generácia Z, teda tí, ktorí sa narodili v poslednom desaťročí predošlého storočia a na začiatku tohto, sa často ocitajú v situácii, keď ich príjmy nepokrývajú ani len ich výdavky. Zadlženie je pre nich preto čoraz bežnejším javom.
Ako sa však z tohto začarovaného kruhu dostať – je to vôbec možné? Kto vlastne za túto situáciu môže a ako jej možno predísť? Aj na tieto otázky nám odpovedal Peter Andrišin, renomovaný finančný expert, ktorý sa vo svete financií pohybuje už 30 rokov. V nasledujúcom rozhovore nám poskytol mnoho zaujímavých informácií a užitočných rád.
Ako by ste charakterizovali finančné návyky generácie Z?
Napriek tomu, že Generácia Z vyrástla na digitálnych technológiách, z hľadiska finančných návykov ju môžeme rozdeliť na dve základné skupiny. Finančne gramotná skupina pomocou technológií (napr. internetbanking, aplikácie na sledovanie výdavkov) riadi svoje financie. Sleduje výdavky, odkladá si časť príjmu a súčasne sa snaží zarábať cez online predaj, blogy, marketing a investície.
Finančne negramotná skupina „žije len raz, práve tu a práve teraz“. Nerozumie základným finančným pravidlám a princípom, akými sú cena peňazí, úroky z dlhov, inflácia, investovanie a pod. Často sa rozhodujú bez zohľadnenia finančných dôsledkov. Robia neuvážené, často zbytočné nákupy nepotrebných vecí. Nemajú záujem o vzdelávanie sa vo financiách, sú náchylnejší veriť podvodníkom a nerealistickým prísľubom zisku.
Absencia chápania finančných pravidiel taktiež vystavuje Generáciu Z vysokému riziku nekontrolovateľného používania úverových kariet a čerpania rýchlych, avšak veľmi drahých pôžičiek.
Prečo si myslíte, že generácia Z sa čoraz viac zadlžuje?
Podľa môjho názoru je dôvodom zadlžovania „marketing sociálnych sietí“. Generácia Z je tlačená udržiavať si „prezentovaný“ životný štýl a kupovať to, čo vidia u iných, aby vyzerali „in“ alebo aby boli subjektívne „rovnocenní“.
Zadlžovanie ale môžeme rozdeliť na efektívne a rizikové. Zhoršovanie kvality školstva vedie Generáciu Z k hľadaniu kvalitnejšieho vzdelávania. Počas štúdia a na začiatku pracovnej kariéry má Generácia Z nižšie príjmy a vyššie náklady (štúdium, bývanie, cestovanie …), čo ich vedie k zadlžovaniu sa. Toto zadlžovanie však vnímam ako efektívne. Zadlžovanie na „spotrebu“ je, naopak, vysoko rizikové.
Túžba „mať“ a nie používať najnovšiu techniku, predovšetkým smartfóny a k nim príslušenstvo, počítače, autá a iné technológie, ale aj oblečenie, dovolenky, kryptomeny, ktoré sú „viditeľné na prvý pohľad“, vedie k rýchlejšiemu míňaniu peňazí.
Aké sú najväčšie finančné výzvy, ktorým generácia Z čelí?
Pre odomknutie obsahu zadaj svoj e-mail
Registrácia a platba bude dokončená po zadaní e-mailu.
Staň sa členom Startitup PREMIUM
a získaj neobmedzený prístup.
Predplatné môžeš zrušiť kedykoľvek.
V článku sa po odomknutí dozvieš
- Akým najväčším výzvam generácia Z čelí
- Ako konzumná spoločnosť ovplyvňuje ich finančné rozhodovanie
- Prečo sa tak veľmi zadlžujú
- Ako z tohto začarovaného kruhu vyjsť a aké má generácia Z možnosti
Po odomknutí tiež získaš
- Články bez reklám
- Neobmedzený prístup k viac ako 75 000 článkom