„Génia a mesiáša“ Yeho opustili biznis partneri. Skalní fanúšikovia mu odpustia, hovorí marketér
- Známy americký raper a producent dopláca na svoje vyjadrenia
- Spolupráce s ním postupne ukončujú viaceré svetové značky
- Známy americký raper a producent dopláca na svoje vyjadrenia
- Spolupráce s ním postupne ukončujú viaceré svetové značky
Svetoznámy americký umelec Kanye West, ktorý sa už oficiálne volá Ye, dopláca na svoje výroky. Len nedávno s ním ukončila spoluprácu módna značka Balenciaga. Na jej kroky nadviazal magazín Vogue, ktorý vyhlásil, že v budúcnosti nemá záujem s raperom spolupracovať.
Postupne sa pridala značka Gap i Adidas a sociálne siete Twitter a Instagram dočasne zablokovali jeho jeho účty. Všetko sa stalo v dôsledku toho, že West začal šíriť kontroverzné vyjadrenia a jeho správanie opäť raz prekročilo hranice.
Ye totiž na Twitteri napísal, že čoskoro vyhlási bojovú pohotovosť zameranú voči židom. Odkazoval pritom na termín, ktorý sa na označenie stupňa pohotovosti používa v americkej armáde. V tom istom tweete, ktorý neskôr Twitter odstránil, dodal: „Vy sa so mnou zahrávate a snažíte sa zablokovať každého, kto oponuje vašej agende.“
Hovorca spoločnosti Balenciaga otvorene vyhlásil, že značka už nemá žiadny vzťah, ani žiadne plány na budúce projekty súvisiace s týmto umelcom. O tomto vyjadrení sme ťa informovali v tomto článku.
Kanye dlhodobo priťahuje titulné strany novín nielen svojou hudbou, ale aj svojimi kontroverznými komentármi k rasovým či politickým otázkam, spormi s inými umelcami či medializovaným vzťahom a rozvodom s Kim Kardashian.
Značky netolerujú jeho vyhlásenia
Pre módny dom Balenciaga bola „poslednou kvapkou“ Westova prezentácia na módnej prehliadke v Paríži. Rapper mal na móle, spoločne s modelkami, oblečené kontroverzné tričko s nápisom „White Lives Matter“, čo pobúrilo verejnosť a reakcia na seba nenechala dlho čakať. Išlo o antireakciu na hnutie Black Lives Matter – politické a sociálne hnutie, ktoré protestuje proti policajnej brutalite voči černochom, rasovej nerovnosti a nespravodlivosti.
K prehliadke sa vyjadrila aj americká mimovládna organizácia Anti-Defamation League (Liga proti hanobeniu), ktorá bojuje proti antisemitizmu a jeho vyhrotených formách. Organizácia kategorizovala frázu za nenávistný výrok, uvádza Guardian. Portál zároveň uvádza, že nejde o jeho prvý rasistický výrok a už v minulosti ich mal viacero.
— Candace Owens (@RealCandaceO) October 3, 2022
Kanye Westa odpísal aj Adidas
S Westom postupne nechcú mať nič spoločné ani ďalšie globálne značky. Pre jeho antisemitské vyjadrenia s ním najnovšie ukončil spoluprácu nemecký výrobca športového oblečenia Adidas. Westové výroky označila firma za neprijateľné, nenávistné a nebezpečné, informuje TASR.
„Spoločnosť po dôkladnom vyhodnotení prijíma rozhodnutie okamžite ukončiť spoluprácu s Yem,“ uviedol Adidas vo vyhlásení. Zároveň zastavuje výrobu produktov značky Yeezy, na ktorých s Westom spolupracuje, a zastavuje aj platby pre tohto umelca a jeho spoločnosti.
Adidas začal spoluprácu s Westom prehodnocovať taktiež po tom, čo mal rapper na spomínanej módnej prehliadke oblečené.
Marketér: nejde o nič neštandardné
Startitup k tejto téme oslovil aj ostrieľaného marketéra Róberta Slováka. Zaujímalo nás, ako vníma postoje značiek, ktoré s raperom rušia spolupráce.
„Spolupráca s akoukoľvek známou osobnosťou so sebou nesie tento typ rizika. Pokiaľ osoba, ktorá reprezentuje značku, nemá rovnaké hodnoty ako firma, tak je bežné, že sa spolupráce prehodnocujú alebo rušia, prípadne sa dočasne pozastavujú. Nie je to nič neštandardné,“ približuje Róbert Slovák.
Strata statusu miliardára
Koniec spolupráce so značkou Adidas má zároveň aj dopad na Westov ekonomický status. Magazín Forbes totiž informoval o tom, že rapper už viac nie je miliardárom.
„Čo sa týka jeho podnikateľských aktivít, ide o obdivovaného tvorcu, ktorý vytvára diela, za ktoré sú ľudia ochotní platiť, a to je jeho zásadná časť jeho kariéry. To znamená, že partnerstvá so spomínanými značkami nie sú jeho jediným zdrojom príjmu. Nemyslím si, že by ho toto nejakým spôsobom priviedlo do chudoby.“
Odpísaný nebude
„Myslím si, že určite má aj pevnú ortodoxnú fanúšikovskú skupinu, ktorá mu odpustí čokoľvek. Možno časom dôjde aj z jeho strany k inému vnímaniu danej problematiky, resp. k potenciálnej náprave. Nemyslím si, že by bol teraz odpísaný navždy.“
Slovák podotkol, že niektoré jeho výroky, ktoré sú považované za kontroverzné a, samozrejme, v mnohých veciach nesprávne, môžu súvisieť aj s jeho bipolárnou poruchou, ktorá tomu celému pridáva ďalší rozmer a otvára nové otázky. „Do akej miery by sme ako spoločnosť mali mať pre toto porozumenie? A do akej miery by mali byť výsledky tejto choroby brané do úvahy pri narábaní s tým, čo vyhlasuje?“
Raper totižto už v minulosti o sebe povedal, že bol vybraný Bohom a je vraj „mesiáš“. Kandidovať na amerického prezidenta mu tiež poradil Boh, uviedol o sebe.
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
Zodpovednosť je nutná, podnikatelia si musia uvedomovať, s kým idú do spolupráce
Z pohľadu influencera je veľmi dôležité si uvedomiť svoju rolu vo verejnom priestore a niesť za to určitú zodpovednosť, tvrdí Róbert Slovák. „Akonáhle človek vystúpi zo svojho súkromného života do verejného priestoru, môže vplývať na verejnú mienku. V tomto prípade je nutné zohľadňovať svoje výroky a aktivity a niesť za to určitú mieru zodpovednosti.“
Influencer by nemal svojimi aktivitami strhávať mienku smerom, ktoré môžu nejakej skupine ľudí ubližovať.
„Z pohľadu podnikateľov alebo značiek, ktoré spolupracujú s influencermi, je dôležité pochopiť, že sú to živé bytosti. Preto je nevyhnutné si overovať, s kým pôjdu do spolupráce, aby v konečnom dôsledku nedošlo k poškodeniu mena,“ dodáva na záver.
Zdroje: The Guardian, Page six, TASR