Guvernér centrálnej banky drsne kritizuje Orbána: Maďarsko sa rúti do obrovskej krízy
- Maďarsko je podľa guvernéra Maďarskej centrálnej banky na pokraji kolapsu
- Je štvrtou najzraniteľnejšou krajinou na svete
- Maďarsko je podľa guvernéra Maďarskej centrálnej banky na pokraji kolapsu
- Je štvrtou najzraniteľnejšou krajinou na svete
Populizmus sa Viktorovi Orbánovi nevypláca. Keď v lete tohto roka zastropoval ceny pohonných hmôt, možno ani netušil, akú paseku tým spôsobí. Množstvo Maďarov aj Slovákov sa potešilo, lebo mohli tankovať lacnejšie, a tak opatrenie u zákazníkov zožalo chválu.
Už v lete však zastropovanie cien „zarezalo“ malých predajcov palív, ľudia na pumpách panikárili. Okrem toho si Maďarsko zavarilo u EÚ, ktorá označila toto opatrenie za diskriminačné. Jedným z výsledkov bolo aj to, že Maďari kvôli katastrofálnemu nedostatku paliva chodia tankovať na Slovensko.
Na pokraji kolapsu
Tým sa ale výpočet jóboviek nekončí. Šéf Maďarskej národnej banky György Matolcsy sa pustil do drsnej kritiky vlády. Na sociálnej sieti ho citoval politik Bence Tordai, upozornil na to maďarský denník Napunk.
„Maďarsko je v situácii, kedy je blízko kríze,“ povedal Matolcsy s tým, že krajina je „štvrtá – piata najzraniteľnejšia krajina na svete“ a „v produktivite v rámci EU štvrtá od konca“.
Bankár vidí príčinu práve v zastropovaní cien nielen pohonných hmôt. V budúcom roku očakáva infláciu v šialenej výške 15 až 18 percent kvôli „explózii cien“. Samotné zastropovanie cien podľa neho pridáva k už aj tak zlej inflácii tri až štyri percentuálne body.
Maďarsko má podľa guvernéra centrálnej banky druhý najvyšší deficit hneď po Rumunsku a je na „najlepšej“ ceste k tomu, aby získalo nelichotivé prvenstvo.
Za veľmi zlú označil aj poľnohospodársku produkciu, ktorá má byť druhá najhoršia po Bulharsku. „Sme v problémoch. Sme v nich kvôli našim vlastným rozhodnutiam vo voľbách,“ povedal Matolcsy, pričom narážal priamo na premiéra Viktora Orbána.
„Maďarsko je jediná krajina na svete, ktorá spotrebúva viac benzínu a nafty ako pred energetickou krízou,“ nešetril kritikou guvernér a obúval sa do Orbána.
„Po roku 2010 vláda neurobila dobré rozhodnutia. Ale po roku 2021 urobila vláda zlé rozhodnutia. Energetická bezpečnosť je v tejto chvíli najdôležitejšia vec a cesta von,“ povedal s tým, že vyriešenie tejto krízy má podľa výpočtov centrálnej banky stáť 20 000 miliárd forintov, čo je v prepočte necelých 49 miliárd eur.
Chaos na pumpách
Ako sme už spomínali, najnovším dôsledkom Orbánovej politiky, ktorý ľudia cítia, je nedostatok benzínu. Do nedele večera sa v Budapešti a na viacerých miestach Maďarska minuli pohonné látky, z prihraničných regiónov začali motoristi chodiť tankovať na Slovensko, kde za liter benzínu platili 1,7 eura. Konštatoval to v pondelok server telex.hu, informuje spravodajca TASR v Budapešti.
Pri čerpacích staniciach sa začali tvoriť rady čakajúcich už minulý piatok. Väčšina z nich chcela natankovať palivo za zastropované ceny, ktorého predávané množstvo začali v Maďarsku limitovať, avšak na viacerých čerpacích staniciach obmedzili množstvo pohonných látok aj v prípade benzínu a nafty s trhovou cenou, píše server napi.hu.
V piatok sa v Maďarsku začala šíriť SMS správa, podľa ktorej už v sobotu mal byť zrušený cenový strop na pohonné látky, čo mohlo spôsobiť paniku. Problémy s dodávkami pohonných hmôt sa však v skutočnosti začali už predtým, dodáva napi.hu.
Maďarská vláda s platnosťou od 15. novembra 2021 nariadila úradnú cenu základných druhov pohonných látok vo výške 480 forintov (1,17 eura) za liter. Od 30. júla regulované ceny môžu využívať iba súkromné vozidlá s maďarským evidenčným číslom, poľnohospodárske stroje a taxíky.
Zdroje: Napunk, TASR