Hádkam na susedských schôdzach odzvonilo. Slovenský startup modernizuje to, na čo sa roky kašľalo
- Vlastníci bytov sa s novou inováciou môžu dočkať jednoduchšieho života v panelákoch
- Inovácie do zastaralého systému v panelákoch sa rozhodli priniesť slovenskí startupisti
- Originálny projekt čaká riešenie viacerých problémov, Slováci s ním chcú ísť aj do zahraničia
- Vlastníci bytov sa s novou inováciou môžu dočkať jednoduchšieho života v panelákoch
- Inovácie do zastaralého systému v panelákoch sa rozhodli priniesť slovenskí startupisti
- Originálny projekt čaká riešenie viacerých problémov, Slováci s ním chcú ísť aj do zahraničia
Paneláky si žijú vlastným životom a ich obyvatelia z nich majú zážitky, ktoré si budú pamätať celý život. Spomenúť treba napríklad schôdze vlastníkov bytov – tie síce nie sú povinné, no kto chce byť v obraze a aktívny, musí na ne chodiť. Teda vyhradiť si niekoľko hodín svojho času a vydržať hádky susedov.
Ich jedinou alternatívou, ako sa dostať k informáciám, sú dnes nástenky vo vestibuloch, tie sú však často v dezolátnom stave – odkazy sú na seba nalepené a nečitateľne ukryté za špinavým sklom. Sú to technicky maličkosti, no ukazujú, že paneláky sú v súčasnosti jedným z posledných nedigitalizovaných aspektov života – a ich obyvatelia to vidia na dennej báze.
V panelákoch sa dlho nič nemení
Správa bytových domov je na Slovensku v súčasnosti ešte stále na úrovni spred niekoľkých desiatok rokov. To si dobre uvedomoval aj Tomáš Paciga so svojimi kolegami, ktorí sa rozhodli využiť svoje skúsenosti z oblasti digitalizácie a túto problematiku vyriešiť moderným spôsobom.
„Ako vlastníci bytov sme boli v istom čase zamestnaní aj v rôznych firmách, ktoré riešia digitalizáciu a videli sme, ako digitalizácia zefektívňuje procesy. Potom sme prišli do bytových domov a zistili sme, že vzhľadom na súčasný pokrok je to tam stále ako v jaskyni. Niekde bola len papierová nástenka a to bolo všetko,“ opisuje Paciga situáciu, ktorá mu nedávala spávať.
S priateľmi a kolegami zároveň začali vytvárať aplikáciu pod menom Resitech, ktorá v základe umožňuje prehľadné zdieľanie dôležitých oznamov medzi vlastníkmi bytov a správcom. Ich cieľom je zaistiť transparentnejšiu správu domu, rýchlejší chod informácií, šetriť čas, náklady a celkovo zaistiť produktívnu obojstrannú komunikáciu v oblasti správy bytových domov.
„Náš projekt zaujal investorov a zabezpečil nám výhru na Investor Challenge Forbes 30 pod 30. Naše riešenie sme mali možnosť ukázať svetu ako súčasť slovenskej delegácie na Expo 2020 v Dubaji,“ približuje Paciga prvé reakcie, ktoré sprevádzali uvedenie Resitechu na svetlo sveta.
Ako funguje panelák?
Kto vlastní byt, sa oň stará. Starať sa ale treba aj o panelák samotný (napríklad stúpačky, odpadové hospodárstvo) a veľa vecí sa týka spoločných priestorov (tzv. nebytové priestory), ako je napríklad schodisko či výťahy, priľahlý pozemok a parkovisko – preto vytvárajú majitelia bytov jednej bytovky tzv. spoločenstvo vlastníkov bytov (SVB) a nebytových priestorov, alebo si zvolia svojho zástupcu.
Zvyčajne spoločenstvo vytvára napríklad spoločný fond opráv, kam každý vopred dohodnutou sumou prispieva. Fond spravuje zazmluvnený správca zo správcovskej spoločnosti, ktorý rieši aj zákonné záležitosti bytovky, spoluprácu s mestom a ďalšiu administratívu. Prípadne si dom spravuje samotné SVB.
Dôležité otázky – napríklad či sa budú renovovať balkóny, meniť potrubia či zatepľovať dom, čím by sa mohlo ušetriť na kúrení a akú firmu na to vybrať – vlastníci domu riešia rozpravou a hlasovaním na spoločných stretnutiach, nazývaných tiež domové schôdze vlastníkov bytov a nebytových priestorov.
Povinnosti chodiť na domové schôdze odzvonilo
Vývoj projektu pred prvým spustením trval 2 roky. Pri ňom vývojári komunikovali priamo so správcami – riešenie v rámci Resitechu teda nepochádza z kancelárie, ale priamo z praxe.
Aj vďaka tomu Paciga s kolegami presnejšie pochopili, čo si zlepšenie systému správy bytových domov naozaj vyžaduje. Ako úplne prvá spoločnosť na Slovensku tak priniesli do panelákov elektronické hlasovanie. To podľa Pacigu nebola žiadna ľahká úloha: „Najprv sme museli spĺňať prísne bezpečnostné kritéria, ale ako prví na Slovensku sme získali od bankovej asociácie potvrdenie o tom, že naše riešenie spĺňa všetky náležitosti pre uznanie online hlasovania bankovým sektorom.“
Čo s obyvateľmi, ktorí nie sú online
Slováci z Resitechu majú pripravené riešenie aj pre ľudí, ktorí nemajú online prístup. Jedným z riešení je digitálny panel, ktorý nahradí klasické papierové nástenky, ktoré má každý panelák. Tie chce Resitech umiestňovať ku vchodu panelákov a budú slúžiť ako informačná tabuľa či priestor na hlasovanie.
Ako spomína aj Paciga, v žiadnom z domov, ktoré už teraz využívajú Resitech, nemajú ľudí online na 100 %. No systém funguje dobre, čo potvrdzujú aj doterajšie dáta: „Máme pozitívne ohlasy. Ľudia to používajú a netreba sa obávať ani „komplikácií“ často spomínaných starších obyvateľov – veľa ľudí nad 60 už dávno používa smartfóny. A kto nie, prípadne nepoužíva ani digitálny panel, s tým sa dá vždy komunikovať bežnou „papierovou“ formou,“ uvádza Paciga.
Firma tiež vyriešila aj častý problém obyvateľov s týmto nápadom – vandalmi. Ku každému panelu totiž zabezpečuje aj jeho poistenie voči poškodeniu: „Digitálne panely sú poistené v jedinej slovenskej neživotnej poisťovni Premium, ktorá nám ich poistila na mieru – ak teda niektorý z nich bude zničený, bytový dom dostane k dispozícií náhradný panel bez potreby vynaloženia ďalších finančných prostriedkov,“ opisuje Paciga riešenie.
Našli kľúč k lepším vzťahom
Dva svety – vlastníci a správcovia – by podľa Pacigu v ideálnom prípade mali byť v symbióze, čo sa v praxi na Slovensku skoro vôbec nedeje: „Ľudia sa sťažujú, že správca pre nich nerobí nič, a opačne – správca má hlavu v smútku, lebo je preťažený prácou. Za 2 roky vývoja aplikácie sme zistili, že problémom je absencia obojsmernej konštruktívnej komunikácie,“ vysvetľuje Paciga.
Z analýz, ktoré si mladí Slováci spravili počas vývoja projektu, totiž vyplynulo, že správcovia si svoju prácu robia v prevažnej väčšine dobre, ale vlastníci to vzhľadom na ťažkopádnosť komunikačných kanálov nevidia. Každý správca musí komunikovať s obrovským počtom ľudí a bez adekvátneho technologického riešenia je potom výsledná komunikácia slabá, nevýrazná.
Práve Paciga s kolegami chcú ponúknuť kvalitné medziriešenie: „My odporučíme správcom, čo majú cez nás robiť, aby to vlastník videl, vlastník je potom spokojný a ústretovejší ďalšej komunikácii, čím celý ekosystém začne fungovať oveľa lepšie,“ vysvetľuje Paciga.
Staré technologické riešenia už nestačia
Resitech nie je úplne prvým priekopníkom digitalizácie v oblasti správy bytových domov, na trhu existujú aj iné riešenia, a to už vyše 20 rokov. Ide však skôr o nástroje pre správcov, ktoré im napríklad pomáhajú s vyúčtovaním nájomníkov.
Niektoré zo starších existujúcich programov na trhu sa podľa Pacigu budovali dlhý čas – základy majú v začiatkoch boomu internetu na Slovensku: „Niektoré jednoducho prešli z MS DOS na Windows a sú postavené na iných technológiách, ktoré neumožňujú tak pružne reagovať na zmeny zákonov a potreby užívateľov.“
Kým pri starších riešeniach sú potrebné zložitejšie zaškoľovania a pri každej zmene aj obsiahle preškoľovania, pri Resitechu sa jeho tvorcovia spoliehajú na intuitívnosť užívateľského rozhrania.
Táto jednoduchosť podľa Pacigu prinesie výhody aj samotným správcom: „Správca cez Resitech nemá prácu naviac, len efektívnejšie rieši svoje povinnosti a procesy. S elektronickým hlasovaním v rámci platformy dosahujeme viac ako 90 % úspešnosť hlasovania.“
Inovatívni Slováci modernizujú správu bytových domov
Aj slovenské bytovky sa dočkajú modernizácie v oblasti svojej správy. Tím šikovných Slovákov chce priniesť inovatívne online riešenie s intuitívnym ovládaním, ktoré by malo zabezpečiť konštruktívnu obojstrannú komunikáciu medzi správcom a vlastníkmi bytov. Zároveň ním chcú pri spravovaní bytoviek šetriť čas a financie.
Medzi hlavné výhody ich riešenia má patriť:
- vlastníci si nájdu všetky dôležité informácie na jednom mieste a v prehľadnej forme
- elektronické hlasovanie
- správcom sa zjednoduší práca
- nízka cena za služby
- možnosť upraviť si funkcionalitu podľa svojich parametrov
- zaškolenie do systému zdarma
- jednoduché ovládanie
Zatiaľ to vyzerá na sľubnú budúcnosť
Veľké ambície Resitechu stať sa štandardom bytových domov nekončia na Slovensku. Ak sa firme bude aj naďalej dobre dariť na domácej pôde, plánuje expandovať do zahraničia.
Škálovateľnosť systému je dobrá, aj keď Paciga upozorňuje, že v každom štáte je trochu iný správcovský prístup, určovaný hlavne tamojšou legislatívou. Služba však zatiaľ funguje v mnohých bytovkách dobre, spätná väzba od obyvateľov aj správcov je pozitívna a slovenský projekt pomaly žne úspech aj v zahraničí.
Na Expe v Dubaji, kam boli vývojári pozvaní, zaujali laickú aj odbornú verejnosť. Do budúcna sa im tak rozhodne otvára reálny priestor na zaujímavé spolupráce a expanziu. Chcem zapojiť môj panelák →
Zdroj: Ministerstvo vnútra