Hádky v koalícii sa rozrastajú: SNS odmieta vládou schválený zákon. Danko sa pustil do Ráža

  • Vláda schválila novelu zákona o výbere mýta
  • SNS sa proti rozhodnutiu búri
Rozpory o mýte
TASR/Pavel Neubauer, STA
  • Vláda schválila novelu zákona o výbere mýta
  • SNS sa proti rozhodnutiu búri

Napriek schváleniu návrhu vládou počas jej stredajšieho zasadnutia Slovenská národná strana (SNS), člen vládnej koalície, vyjadrila nesúhlas s plánovaným zvýšením mýtnych poplatkov. SNS deklaruje, že tento zákon v parlamente nepodporí.

O postoji strany informovala TASR Zuzana Škopcová, riaditeľka kancelárie predsedu SNS. „Národniari považujú 40-percentné navýšenie poplatkov za neprijateľné, kým nebude dokončená výstavba cestnej infraštruktúry,“ uviedla.

SNS už o svojom stanovisku informovala predsedu vlády SR Roberta Fica (Smer-SD) a považuje ho za nemenné. Novela zákona o výbere mýta prináša povinnosť pre vodičov nákladných vozidiel platiť poplatky aj za emisie oxidu uhličitého (CO2).

Zmeny v mýtnom systéme

Minister dopravy Jozef Ráž (nominant Smeru-SD) si myslí, že zvýšením sadzieb mýta o 40 % sa Slovensko nestane tranzitnou krajinou. Zvýšenie cien mýta by Národnej diaľničnej spoločnosti mohlo podľa neho priniesť až 100 miliónov eur. Zníženie daní by podľa neho mohlo pre štátny rozpočet predstavovať stratu 32 miliónov eur.

Schválená novela zákona o výbere mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií sľubuje veľké zmeny. Do mýtnych sadzieb pre ťažké nákladné vozidlá budú zahrnuté poplatky za emisie oxidu uhličitého (CO2) a externé náklady spojené so znečistením ovzdušia premávkou. Týmto krokom sa zavádza európska smernica Eurovignette, ktorá modifikuje systém výberu mýta.

Návrh zahŕňa aj zníženie dane z motorových vozidiel pre ťažké nákladné vozidlá nad 12 ton, ako aj pre vozidlá nad 3,5 tony do 12 ton. Ministerstvo dopravy odôvodňuje tento krok snahou podporiť autodopravcov pri výmene tachografov.

Novela má tiež zjednotiť úpravy sadzby dane podľa veku vozidla rovnako pre všetky typy vozidiel. Účinnosť zákona sa plánuje od 1. januára 2025, pričom ustanovenia o zmene výberu mýta by mali vstúpiť do platnosti od 1. júla 2025.

Ráž s návrhom nesúhlasí

Zvýšením sadzieb mýta za užívanie diaľnic nákladnou dopravou o 40 % Slovensko dosiahne to, že sa nestane tranzitnou krajinou pre zvyšok Európskej únie (EÚ). Uviedol to v stredu po rokovaní vlády minister dopravy SR Jozef Ráž (nominant Smeru-SD) v súvislosti so schválením novely zákona o výbere mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií. Novelou sa zavádza európska smernica Eurovignette, ktorou sa mení systém výberu mýta.

„Zvýšenie o túto čiastku, 40 % toho mýta, má zmysel a má dôsledok, že Slovensko sa nestane takzvanou tranzitnou krajinou. Vybalansovali sme to, aby zvýšenie v zmysle povinnej transpozície európskej smernice nemalo dosah taký, aby sa cez Slovensko presmerovala doprava EÚ,“ vysvetlil Ráž. Doplnil, že opatrenie dopravcom kompenzovali znížením dane z motorových vozidiel na minimálnu hranicu, ktorú umožňuje európska smernica.

Podľa Ráža bude úľava na dani pre nákladné vozidlá predstavovať vplyv na štátny rozpočet vo výške približne 32 miliónov eur. Zvýšený výber mýta, ktorý sa týka všetkých dopravcov využívajúcich slovenskú diaľničnú sieť, by však malo priniesť takmer 100 miliónov eur navyše do rozpočtu Národnej diaľničnej spoločnosti, doplnil minister dopravy.

Dodal, že pri navýšení sadzieb mýta došlo k dohode so stavovskými organizáciami prepravcov. „V rámci medzirezortného pripomienkového konania a v rámci kreovania týchto hodnôt prebiehala so stavovskými organizáciami diskusia a dosiahli sme dohodu. Nepredpokladám, že by malo dôjsť k akýmkoľvek rozporom,“ doplnil Ráž.

Zdroj: TASR

Najnovšie videá

Trendové videá