Ako sme ťa predošle informovali, exsudca a prezidentský kandidát Štefan Harabin začal s financovaním svojej prezidentskej kampane už v júni 2023. Aktuálne disponuje sumou okolo 6 000 eur na svojom transparentnom účte, čo je v porovnaní s financiami Ivana Korčoka a Petra Pellegriniho podstatne menej.
Najväčšia čiastka, ktorú vynaložil, bola 4 200 eur na mediálnu reklamu. Nasledujú výdavky na tlačoviny, na ktoré použil 3 420 eur, a 1 500 eur investoval do dizajnu loga pre svoju kampaň.
Na transparentnom účte Harabina sa nachádzajú aj menšie sumy určené pre reklamu na Google, vrátane čiastok 350, 500 a až 2 000 eur. Zdá sa však, že v uplynulom období sa kandidát „buchol po vrecku“ a zaplatil si videoreklamu, ktorá momentálne koluje po sociálnych sieťach.
Tento muž…
Samotné video je pritom skutočne kuriózne. Divák v ňom sleduje Štefana Harabina, ako listuje v rodinnom fotoalbume, oblieka si sudcovský talár, prechádza sa po Bratislave a dokonca ako si pripravuje tradičný chleba s masťou.
„Tento muž, prezidentom,“ začína sa reklama, pričom túto frázu hlas v pozadí zopakuje počas celého videa niekoľkokrát. Kampaňový počin následne pokračuje slovami o tom, že Harabin vyrastal v pracovitej a starostlivej rodine, kde „sa deti učili povinnostiam“.
Video ďalej pokračuje scénou, v ktorej kandidát na prezidenta reže bochník chleba, pričom hlas v pozadí hovorí o tom, že rodina Harabinovcov sa „naučila vážiť si každý krajec chlebíka“. V ďalšej scéne už exsudca potiera krajec chleba masťou, zdobí ho cibuľou a nakoniec si z neho s chuťou odhryzne.
„Tento muž vie, čo je to postarať sa o rodinu. On vie, čo je to zodpovednosť za každého. Tento muž, prezidentom. Tento muž má pevný charakter. Pozná hodnotu pokoja a mieru,“ znie v pozadí počas toho, ako sa Harabin prechádza po hlavnom meste a zastavuje sa napríklad pri prezidentskom paláci či pri soche leva v blízkosti nového SND.
„Tento muž, prezidentom, to je istota prežitia i dôstojného žitia. Štefan Harabin. Prezident. Mier, dôstojné Slovensko, právo a spravodlivosť pre každého,“ znie vo videu ďalej, pričom tieto slová sprevádzajú zvuky fujár. Napokon divákovi hlas ešte povie, že Štefan Harabin je „naša rodina“.
Pripomína parodické video
Harabinov reklamný počin pre Startitup zhodnotil aj odborník na reklamu a producent Róbert Slovák. „Pripadá mi to, ako na pomedzí reálnej a parodickej kampane,“ myslí si Slovák.
Podľa slov odborníka je videu čo vytknúť. Upozornil napríklad na chyby vo vetných syntaxiach či v skloňovaní niektorých slov. „Príde mi to veľmi neprofesionálne. Ak by to robila nejaká parodická stránka, nevyzeralo by to inak,“ udrel Slovák. „Aj ten spôsob, akým napríklad krája chlieb, alebo si oblieka talár. Sú to nedokonalé zábery a vyzerá to skôr, ako keby si niekto z neho robí srandu,“ dodal.
Pri reklame je však dôležité aj to, na koho je mierená a pre aké publikum je stvorená. Dá sa predpokladať, že Harabinov spot má zaujať najmä jeho potenciálnu voličskú základňu, no podľa Slováka video zaostáva aj v tomto ohľade. „Viem si predstaviť, že aj časť jeho voličov a fanúšikov bude zaskočená tým, čo to vlastne je,“ vyjadril sa reklamný expert.
„Myslím si, že to trošku podcenil,“ dodal Slovák. Uviedol tiež, že video pôsobí veľmi amatérsky či dokonca „home-made“.