Historická chvíľa: V Bratislave pristane lietajúce auto z dielne Štefana Kleina. Priletí z Nitry
- Slovensko sa pripravuje na prvý dlhší let lietajúceho auta medzi dvoma letiskami
- Naša krajina sa tak môže opäť dostať na mapu inovačného sveta
- Slovensko sa pripravuje na prvý dlhší let lietajúceho auta medzi dvoma letiskami
- Naša krajina sa tak môže opäť dostať na mapu inovačného sveta
Po dlhých rokoch vývoja slovnského lietajúceho auta je už na zajtra ohlásený historicky prvý let (medzi dvomi letiskami) AirCar z dielne Štefana Kleina. Ten sa ešte v roku 2017 odčlenil od pôvodného AeroMobilu, ktorý síce získal pod taktoukou Juraja Vaculíka svetový lesk, no malé reálne výsledky. Spory medzi AeroMobilom a Kleinovým AirCar boli zažehnané a preteky o prvé lietajúce auto začali.
Kým AeroMobil pod novým vedením Patricka Hessela zápasí s financovaním, AirCar ohlasuje prvý dlhší let. A to rovno z Nitry do Bratislavy. Slovensko je tak o ďalší krok bližšie k tomu, aby získalo prventsvo v uvedení na trh lietajúceho auta, ktoré bude plne transformovateľné z auta na lietadlo do pár minút.
Lietajúce auto z Nitry
Lietajúce auto AirCar absolvovalo ešte v októbri minulého roka prvé dva výškové lety, pri ktorých si jeho tvorcovia vyskúšali základné prvky pilotáže. Stroj splnil očakávania a nasledovalo ďalších 50 hodín testovacích letov. Firma KleinVision sídli v Nitre a pracuje v nej niekoľko desiatok inžinierov a technikov.
Hoci prvé videá lietajúceho auta vo výške niekoľkých metrov nad vzletovou dráhou mohli obdivovať už pred rokom návštevníci importnej výstavy China International Import Expo v Šanghaji, trvalo rok skúšok, kým bolo možné na letisku v Piešťanoch uskutočniť prvý sedemminútový let vo výške približne 300 metrov.
„Tam už je treba robiť celú plejádu štandardných leteckých manévrov, ktoré by malo lietadlo zvládnuť,“ priblížil v tom čase pre TASR Klein. Krátke, niekoľko stometrové vzlety na dráhe letiska, ktoré testu predchádzali, boli dôležité pre odskúšanie možností a nastavenie celého konceptu.
Testovacie lety mali podľa tvorcov AirCar potvrdiť, že lietajúce auto je plne funkčné. Jeho hmotnosť je do 300 kg a transformácia z auta na lietadlo trvá približne 2-3 minúty. Uvedenie akéhokoľvek stroja je podmienené úspešnou certifikáciou Európskou agentúrou pre bezpečnosť letectva. Celý proces trvá niekedy aj niekoľko rokov a medzinárodnú certifikáciu by mal AirCar získať koncom tohto roka.
Na toto lietajúce auto bude jeho majiteľ musieť vlastniť okrem vodičského aj pilotný preukaz. Samotné náklady na prevádzku by však podľa Kleina nemali byť extrémne. Pri spotrebe okolo 40 litrov benzínu na hodinu letu a cestovnej rýchlosti do 300 kilometrov za hodinu by nemala spotreba prekročiť 14 litrov na sto kilometrov. „Koľko pohonných hmôt si lietajúce auto vypýta na jazdu po ceste, zatiaľ nie je jasné,“ povedal Klein.
Čo sa stalo s pôvodným AeroMobilom?
Hoci pôvodný AeroMobil pred pár týždňami ukázal svoj let nad Trenčínom, divákom nebol predstavený transformačný proces a nepoznáme ďalšie výsledky či plány spoločnosti. Šéf firmy však tvrdí, že všetko ide podľa plánov a noví investori by mali čochvíľa prísť. Do dnešného dňa preinvestovali cez 25 miliónov eur, a podľa zistení TRENDu potrebujú ďalších 15. Do projektu investovalo niekoľko veľkých súkromných investorov či štát.
Podľa Patricka Hessela z AeroMobilu tento projekt potvrdzuje, že na Slovensku pracujú šikovní ľudia schopní vytvoriť prelomovú technológiu v novom odvetví. Verí, že táto pôvodne malá firma z malej krajiny má v sebe potenciál dosiahnuť komercializáciu lietajúcich áut po celom svete. Jeho cieľ je však z pôvodných 500 áut ročne skresaný na pár desiatok. Firma navyše doteraz zápasí s nevyplatením bývalých zamestnancov, ktorým dĺžia niekoľko tisíc eur.
AeroMobil spropagoval Slovensko vďaka svojmu prototypu lietajúceho auta na globálnej úrovni. V rámci výskumu a vývoja v oblasti lietajúceho vozidla si táto spoločnosť doteraz zaregistrovala viac ako 14 globálnych patentov a inovatívnych technológií, čo ju zaradilo medzi najaktívnejšie spoločnosti v oblasti inovácie osobných lietajúcich vozidiel vo svete.
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy
Zdroje: TREND, TASR, Startitup