H&M redefinuje pojem fast fashion, svoje kúsky vytvorilo z pomarančových šupiek aj biomasy
- Za pár dekád sa dopyt po oblečení zvýšil o 40 %
- Módny priemysel je zodpovedný za 2 - 10 % celkového znečistenia životného prostredia vrámci EÚ
- Iba 1 % textilných výrobkov sa zrecykluje
- Viac ako 43 % oblečenia je vyrábaných z bavlny, ktorá patrí medzi najproblematickejšie látky, pretože zaberá pôdu, potrebuje veľa vody aj pesticídov
- Za pár dekád sa dopyt po oblečení zvýšil o 40 %
- Módny priemysel je zodpovedný za 2 - 10 % celkového znečistenia životného prostredia vrámci EÚ
- Iba 1 % textilných výrobkov sa zrecykluje
- Viac ako 43 % oblečenia je vyrábaných z bavlny, ktorá patrí medzi najproblematickejšie látky, pretože zaberá pôdu, potrebuje veľa vody aj pesticídov
Mnoho ľudí sa dnes zaujíma o ekológiu a snaží sa chrániť prírodu. Redukujú svoju spotrebu plastov, recyklujú odpad, nakupujú ekologicky nezávadné potraviny či miesto áut využívajú bicykle a verejnú dopravu. Avšak veľa z nás si stále neuvedomuje, ako nebezpečná je fast fashion. Žijeme v dobe, kedy je bežné kupovať si na každú sezónu nové šaty a tie staré skrátka vyhodiť. Tým sa ale tvorí nielen nadmerný odpad, ale aj neprimeraný dopyt, ktorý stále narastá a núti firmy produkovať obrovské množstvo výrobkov.
Podobne ako iné priemyselné odvetvia, aj ten textilný má negatívny dopad na životné prostredie. Iba v Európskej únii ročne vyhodíme 5,8 miliónov ton oblečenia a z recyklovateľných materiálov sa vyrába len 1 % všetkých produktov fast fashion.
Opakom fast fashion je slow fashion, tá myslí na udržateľnosť a ekologickosť materiálov. Snaží sa vytvárať oblečenie tak, aby nezaťažovalo prírodu a hľadá alternatívy k materiálom ako bavlna či polyester, ktoré pre ňu predstavujú problém.
Väčšina slow fashion módnych značiek je však pre bežného spotrebiteľa nedostupných, pretože značky si za svoje výrobky pýtajú vysoké sumy peňazí. Zákazníci sa preto často obrátia skôr ku fast fashion značkám, aj keď predstavujú neekologické riešenie.
Ekológia v móde však automaticky nemusí znamenať vysoké ceny. Dokazuje to aj nová ekologická kolekcia spoločnosti H&M, ktorá sa zamerala na produkciu oblečenia z alternatívnych materiálov.
Vo svojej kolekcii CONSCIOUS EXCLUSIVE 2019 predstavuje revolučné výrobky, pri ktorých experimentovala s tým, čo všetko nám môže príroda poskytnúť. Piñatex® je naturálnou alternatívou kože, vyrobenou z celulózy, z vlákien ananásových listov.
BLOOMTM zase slúži ako výplň do sandál či topánok, získaná bola z biomasy nachádzajúcej sa vo vode, kde bolo zvýšené riziko výskytu rias. Každý jeden pár sandál z toho materiálu sa pričinil o prečistenie 112,5 litrov vody, ktorá sa vrátila do prostredia.
Orange Fiber® spoločnosť získala lisovaním šťavy z citrusov, aby získala celulózu podobnú hodvábu, na jej výrobu bolo použitých 4,6 kg pomarančov a z toho 2,3 kg pomarančovej šupky.
Pracovali aj s PET fľašami, ktoré spotrebovali na výrobu špeciálnych šiat. Na jedny využili až 70 PET fliaš a odľahčili tak našu planétu od plastového odpadu.
„Systém, akým je dnes nastavený módny priemysel, nie je udržateľný. Uvedomujú si to značky, vlády aj spotrebitelia. My ako spotrebitelia nemusíme čakať na to, kým príde štrukturálna zmena spoločnosti, môžeme nakupovať zodpovedne. Nie je ani tak dôležité kde nakupujeme, ale čo nakupujeme. Pred kúpou oblečenia by sme si vždy mali premyslieť, či nám to naozaj sedí, či sa nám kúsok páči a či si ho oblečieme viac ako 30-krát. Ak áno, môžeme si ho s pokojným svedomím kúpiť,“ radí spoluzakladateľka Inštitútu pre udržateľnú módu Zuzka Dutková.
Do roku 2030 plánuje H&M úplne nahradiť svoje výrobky iba recyklovateľnými verziami. Momentálne využíva na 95 % svojej produkcie šetrne vypestovanú bavlnu. V roku 2018 vyzbierala firma 200-tisíc ton textilného odpadu v obchodoch po celom svete, aby tak podporila myšlienku recyklácie oblečenia. Nová kolekcia je po celom svete vrátane Slovenska dostupná od 11. apríla.