Hotovosť tu s nami ešte zostane. Slováci si zamilovali alternatívne platby, táto novinka ti zmení život
- Slováci sú verní hotovosti aj platobným kartám. Svojich fanúšikov si stále nájde aj rokmi overená dobierka
- Slovensko nie je pozadu, moderné technológie v obľube. O 5 rokov však banky už pravdepodobne nenavštívime
- O to sa snaží aj firma zo Slovenska, ktorá má potenciál preraziť celosvetovo. TrustPay digitalizuje svet bankovníctva
- Slováci sú verní hotovosti aj platobným kartám. Svojich fanúšikov si stále nájde aj rokmi overená dobierka
- Slovensko nie je pozadu, moderné technológie v obľube. O 5 rokov však banky už pravdepodobne nenavštívime
- O to sa snaží aj firma zo Slovenska, ktorá má potenciál preraziť celosvetovo. TrustPay digitalizuje svet bankovníctva
Obľúbenosť bezkontaktných platieb medzi Slovákmi narastá. S fyzickými peniazmi sa však určite v najbližších rokoch nerozlúčime.
Nahradiť tradičnejšie, široko rozšírené spôsoby platby je veľmi náročné, veď aj dnes si nájde fanúšikov rokmi overená dobierka, predpokladá Karin Milková zo spoločnosti TrustPay, ktorá poskytuje bezpečné platobné riešenia pre online obchodníkov v rámci Európskeho hospodárskeho priestoru.
Napriek tomu nie je Slovensko s inováciami pozadu. Vo svete platobných metód máme k dispozícii bohatý výber online aj offline platieb.
Ideálnym príkladom je slovenská firma TrustPay, ktorá už dlhodobo poskytuje bezpečné platby elektronickým obchodom v celej Európe. Spoločnosť neustále napreduje, inovuje a snaží sa slovenský fintech segment posunúť na vyššiu úroveň.
- Bezpečné, pohodlné a šetria čas. Pre koho sú alternatívne spôsoby platby určené?
- Startupy, malé firmy aj bežní ľudia. Aké benefity tieto platby ľuďom prinášajú?
- Chytré hodinky, smartfón aj platobné karty. Kedy naposledy zaplatíme hotovosťou?
- Je Slovensko s inováciami pozadu alebo len “máme radi iné veci”?
- O päť rokov už do banky nevstúpime. Čo čaká svet bankovníctva?
Fintech segment posledné roky zažíva veľký nárast. Svoje na Slovensku urobil príchod instantných platieb. Čoraz populárnejšie začínajú byť aj alternatívne spôsoby platieb.
Slováci majú moderné technológie v obľube, a to umožňuje obchodníkom hovoriť moderným jazykom zákazníkov na dennej báze. TrustPay ako prvý naskočil na trend alternatívnych spôsobov platby, ktoré majú veľký potenciál na fintech scéne.
Ako tieto platobné metódy fungujú, čo prinášajú „bežným ľuďom“ a prečo by sme sa o nich mali zaujímať, nám prezradila Karin Milková.
Prečo by sa mali „bežní“ ľudia zaujímať o alternatívne online platobné metódy?
Myslím si, že každý si rád urobí život pohodlnejším pri zachovaní čo najvyššieho pocitu bezpečia – táto kombinácia je pri platení obzvlášť dôležitá.
Každý z nás chce mať pocit, že poskytovateľ služby sa o všetko postará rýchlo a čo najkomfortnejšie nás privedie k úspešnej objednávke.
Jednoduchý a užívateľsky atraktívny produkt by mal zaujať každého, kto chce mať pohodlný život.
Veď už len možnosť platiť chytrými hodinkami alebo inými modernými zariadeniami od základov zjednodušila našu každodennú rutinu. Kedy však budeme podľa vás poslednýkrát platiť hotovosťou?
S fyzickými peniazmi sa určite v najbližších rokoch nerozlúčime. Nepotrebujete žiadne náročné technické riešenia a zaplatíte u väčšiny obchodníkov.
No, aj keď je hotovosť „evergreenom“, vo svete bezhotovostných transakcii platí, že akákoľvek metóda prinesie používateľom viac pohodlia, rýchlejší proces a menej starostí, bude odsúdená na úspech.
Zistiť viac o alternatívnych spôsoboch platby →
A čo obľúbené platobné karty, zbavíme sa ich niekedy a prejdeme práve na alternatívne platby?
Vo svete samotných kartových transakcií evidujeme napríklad trend dopĺňania fyzických kariet virtuálnymi, ktoré sú poruke dokonca aj vtedy, keď je hmatateľná karta na ceste – túto službu už v TrustPay zákazníkom ponúkame, aby bol ich život ešte jednoduchší.
Celkovo však nahradiť tradičnejšie, široko rozšírené spôsoby platby je veľmi náročné – veď uznajte, aj dnes si nájde fanúšikov rokmi overená dobierka.
TrustPay, ako prvý predstavil novodobý trend vo forme alternatívnych spôsobov platby. Prečo sú pre Slovákov dôležité?
Ľudia sú neuveriteľne vynaliezaví, preto nie je prekvapením, že vidíme kontinuálnu snahu o ešte väčšie uľahčenie a zrýchlenie už aj tak moderných technológií.
Nebyť však príchodu moderných a rýchlych platobných metód, e-commerce ekosystém by dnes nebol príjemným miestom, kde všetko prebehne skôr, ako lusknete prstami.
Ako tieto novinky fungujú?
Napríklad SEPA instant prevody umožnia aj slovenským spotrebiteľom a spoločnostiam zažiť pocit komfortu, kedy medzibankový prevod prebehne v časovom rozmedzí niekoľkých sekúnd, nie hodín alebo dňa, ako sme na to boli doteraz zvyknutí.
Aj v TrustPay sme zapojení do každodenných pretekov o modernizáciu. Naším hlavným cieľom je priniesť obchodníkom, čo najpohodlnejšiu skúsenosť s platobnými službami. Práve preto jednou z mnohých najbližšie predstavovaných služieb bude aj SEPA okamžitý prevod.
Z alternatívnych online platobných metód má TrustPay dostupné obrovské množstvo. Pre koho sú určené?
Sú určené pre každého obchodníka, ktorý pôsobí v medzinárodných vodách, alebo to ešte len plánuje. Správny výber alternatívnych spôsobov platby dokazuje obchodníkovu znalosť lokálneho trhu a ambíciu vyhovieť zákazníkom v čo najväčšej možnej miere – to sa považuje za dobrý znak každého, či už začínajúceho alebo dlhšie fungujúceho biznisu.
PaysafeCard, GiroPay, PayPal – ktoré Slováci využívajú najčastejšie?
Spôsob online platby s výnimkou platieb kartou a eventuálne PayPalu má značne lokálne obmedzené pôsobisko, pre každého obchodníka môže byť najvyužívanejšou možnosťou niečo iné v závislosti od jeho trhového zamerania.
Napríklad, naši obchodníci pôsobiaci na holandskom trhu si nevedia vynachváliť iDeal, ktorým lokálne chce platiť až 60% spotrebiteľov a iným partnerom s nemeckým fokusom zase vyhovuje GiroPay, nakoľko oslovuje najviac zákazníkov.
V TrustPay sa orientujete predovšetkým na B2B. Aký benefit firmám prinesie, ak siahnu po platobnej bráne, ktorá ponúka také množstvo alternatívnych platobných metód?
Svojim užívateľom prináša nekonečné možnosti oslovenia zahraničných zákazníkov. Pre mnohé krajiny je v skutočnosti platba kartou minoritnou alternatívou v porovnaní s inými spôsobmi.
Napríklad, v Poľsku môžeme povedať o MasterCard a VISA ako o tých, čo sú v závese za najpopulárnejším BLIKom, takže otázkou sa stáva, čo je vlastne alternatívna metóda, na ktorú určite zákazníci nepomyslia ako na prvú.
Ak napríklad e-shop v rámci krajiny ponúka dva až tri najobľúbenejšie spôsoby platby, môže mu to raketovo zvýšiť konverzie.
V podstate obchodník, ktorý pozná preferencie svojich zákazníkov a vie pre nich vybrať to, čo majú najradšej v každom ohľade, je s nimi omnoho viac na rovnakej vlne ako ten, čo všade ponúka rovnaký spôsob platby.
Prvá platobná inštitúcia v regióne
TrustPay pôsobí vo fintech segmente už od roku 2009, kedy získala Payment Institution License. Slovenská firma poskytuje inovatívne služby pre online firmy s lokálnym aj celosvetovým dosahom.
K službám TrustPay patrí:
- online spracovanie platieb kartou na celom svete,
- alternatívne platobné metódy,
- moderné účty zamerané na spoločnosti s online biznismi,
- procesovanie kariet pre bankomaty.
Firmu vedie David Rintel a v roku 2020 zvýšila zisk o 21 % na 2,638 mil. € a tržby jej narástli o 34 % na 14,54 mil. €.
Ak sa však rozprávame o start-upoch, zväčša vyhráva jednoduchosť nasadenia platobnej brány v kombinácii s nákladmi na transakcie.
Posledné, na čo by chcel začínajúci biznis míňať prostriedky, je náročná technická integrácia a vysoké transakčné poplatky.
Preto sme sa v TrustPay rozhodli podporiť každé začínajúce podnikanie našou bránou zdarma a možnosťou zvládnuť všetko bez programátora. Chceme podnikateľom uľahčiť vstup do biznisu, aby mohli viac času venovať rozvoju.
Líšia sa benefity, ak ide o skúsených hráčov v tomto segmente?
Čo sa týka už zabehnutých skúsených hráčov, vždy je dôležité pochopiť individuálne potreby spoločnosti – faktory, ktoré sú dôležité pre jeden e-shop, môžu byť pri inom až niekoľkou priečkou v poradí.
Všeobecne sa však dá zhrnúť, že poskytovateľ platobnej brány by mal zabezpečiť čo najväčšiu prispôsobiteľnosť riešenia pre špecifické potreby obchodu. Napríklad, v TrustPay umožňujeme úplnú zladiteľnosť platobnej stránky s brandom.
To umožňuje ešte lepší zážitok zákazníka, keďže už nikdy viac nebude presmerovaný na stránku vyzerajúcu ako z 90. rokov.
Vo vašom portfóliu sa nachádza napríklad PaysafeCard, ktorý bol trendom ešte pred pár rokmi, a to napríklad na nákup hier. Dnes opäť získava na popularite. Je to však stále priorita len pri nákupe hier a virtuálnych produktov?
Áno, PaysafeCard, ale aj iné platobné riešenia zvyknú mať nielen svoje hlavné geografické pôsobisko, ale veľakrát aj väčšiu relevanciu pre ohraničené typy služieb/produktov.
Pri PaysafeCard špecificky môžeme hovoriť o jednoduchej uplatniteľnosti pre mladých „gamerov“, ktorí nevedia zaplatiť iným spôsobom a chceli by si do svojej hry kúpiť doplnky.
Skúste sa najbližšie spýtať teenagerov vo svojom okolí, čo by chceli dostať ako darček – Paysafe voucher bude jedným z favoritov.
Preto je pre obchodníka vždy dôležité porozumieť nielen tomu, ako chcú zákazníci platiť, ale aj tomu, aké majú najdostupnejšie možnosti.
Ak sa na to pozriete z pohľadu experta, v posledných rokoch vzniká obrovské množstvo rôznych spôsobov online platieb. Nie je pre úrady či finance crime fighterov náročnejšie bojovať proti praniu špinavých peňazí? Čo by mali takéto payment alternatívy robiť pre to, aby sa tak nedialo?
Ja osobne sa nepovažujem za experta v tejto špecifickej oblasti, preto diskusie tohto druhu vedieme s naším compliance oddelením, ktoré je vždy pripravené zasiahnuť pri akomkoľvek podozrení.
Naši experti dlhodobo volia skôr reaktívny prístup a pomocou moderných systémov vedia nasimulovať zločinecké uvažovanie.
Platby v TrustPay sú vždy v bezpečí aj preto, že náš tím vie vždy uvažovať kreatívne – v angličtine je na to pekný a priliehavý výraz „outside the box“.
Viacerí ľudia ani len netušia, že TrustPay je slovenská firma, z ktorej sa vám podarilo spraviť medzinárodnú. Ako v súčasnosti vnímate medzinárodný trh?
Rozhodne ako veľmi kompetitívne miesto, kde sa dá veľmi ľahko stratiť vo víre nových pravidiel, trendov a potenciálnych rizík.
Pokiaľ však ste skvelý tím ľudí, ktorý sa navzájom dopĺňa, no zároveň stále dokážete zachovať blízkosť v rámci každodennej komunikácie a nerastiete nevyhnutne do veľkosti korporátu, dá sa reagovať na zmeny až prekvapivo pružne.
Každodenná práca u nás jednoducho nie je pre ľudí, ktorí si želajú mať pokojný život. Ako sa však hovorí, kapitána, čo sa naučil plaviť na rozbúrených vodách, už vie máločo vyviesť z rovnováhy.
V čom je platobná brána TrustPay unikátna voči konkurencii? Keďže sa vám stále darí rozširovať portfólio klientov.
Naši partneri si veľmi pochvaľujú možnosť mať všetky služby pod jednou strechou – práve vďaka širokej ponuke akceptovania online platieb vieme pokryť potreby všetkých e-shopov nezávisle od ich veľkosti a zamerania.
Cestu k uzavretiu spolupráce sme tiež dôsledne zbavili všetkých prekážok – žiadne „papierovačky“, žiadne osobné cesty do pobočky, žiadne čakanie – náš budúci zákazník si jednoducho z pohodlia domova otvorí svoj účet doslova na pár klikov.
Do tretice by som spomenula vysokú mieru flexibility – náš tím každý deň komunikuje so zákazníkmi v reálnom čase, či už za pomoci moderného live chatu alebo telefonicky a nielen počuje, ale aj počúva podnety, ktoré následne rozpracuje naše dynamické oddelenie vývoja.
Ponúkame aj možnosť komunikovať s dedikovaným account manažérom, ktorý vždy spoľahlivo odporučí riešenia šité na mieru každého biznisu. Kto iný by s nami mal tvoriť ideálny produkt, ak nie práve naši verní zákazníci?
Na koľkých trhoch dnes firma pôsobí a koľko peňazí ročne pretečie cez vašu platobnú bránu?
Naše posledné rozsiahlejšie štatistiky by som zhrnula do obdivuhodných miliárd eur sprocesovaných na ročnej báze, pričom sme všetko zvládli vo viac ako 65 svetových menách a 42 krajinách. Aj také široké je pôsobisko našich partnerov – aj vďaka nim sme každým dňom medzinárodnejší.
TrustPay je jedna z najrýchlejšie rastúcich fintech firiem Európy. Ako by mal podľa vás kvalitný slovenský fintech startup vyzerať?
Rozhodne by mal združovať ľudí, ktorí sú inovatívni, flexibilní a zmena je ich druhé meno. Tiež by sa mal sústreďovať nielen na dianie „za humnami“, ale aj reflektovať medzinárodné prostredie a očakávať aj neočakávateľné. Viem, ťažký recept, no správny pomer ingrediencií môže byť pre každého iný.
V USA je známe Venmo. Ktoré ďalšie inovácie sú v zahraničí trendy, no na Slovensku ich nevidíme?
Držať krok s rýchlo sa rozvíjajúcim trhom býva komplexnou úlohou, inak to nie je ani vo svete online platieb. Populárnosť rôznych metód môže určovať nielen momentálna nálada spotrebiteľov, ale aj špecifiká obchodného modelu.
S ohľadom na druh tovaru alebo služieb, ktoré sú na e-shope ponúkané, sa hýbe aj dopyt po spôsoboch úhrady – napríklad v európskych podmienkach je momentálne veľmi trendy tzv. „BNPL“ (skrátené z „buy now, pay later“ – kúp teraz, zaplať neskôr) spôsob nakupovania, ktorý sa vzmáha už aj lokálne v podobe napr. služby Ahoj alebo Twisto.
Ide v podstate o odložené platenie, ktoré vie efektívnym spôsobom prilákať zákazníkov k tovarom s vyššou cenovkou – obchodník ponukou tejto platobnej metódy nepodstupuje žiadne riziko, pretože zaplatenie sumy má poskytovateľom služby garantované.
Keďže predpokladáme, že táto metóda si nájde aj na Slovensku postupne čoraz viac fanúšikov, už tento rok sa ju chystáme našim obchodníkom ponúknuť.
Je však Slovensko s inováciami pozadu alebo len „máme radi iné veci”?
Nemyslím si, že sme pozadu, ide skôr o tému veľkosti trhu – v porovnaní na počet obyvateľov máme k dispozícii bohatý výber online aj offline platieb.
Slováci majú moderné technológie v obľube – vidíme to v stále rozšírenejšej dôvere voči online platbe kartou, ale aj popularite pridružených metód ako je ApplePay a GooglePay – od ich spustenia sa potreba podpory tohto spôsobu platieb posunula na popredné miesto dopytu, na čo sme u nás veľmi promptne reagovali.
To obchodníkom umožnilo hovoriť moderným jazykom zákazníkov na dennej báze.
Ako sa bude podľa vás bankovníctvo vyvíjať najbližších 5 rokov?
Pevne verím, že smerom k prostrediu, kde bude svojej banke rozumieť úplne každý a bude sa cítiť komfortne pri každodenných povinnostiach spätých s financiami, resp. nebude na ne dokonca musieť myslieť.
Už dnes môžeme vidieť postupný odklon od tradičného monopolu komerčných bánk v prospech tzv. „neobanks“, čo sú fintechové inštitúcie, ktoré chcú svojim zákazníkom čo najviac zjednodušiť život modernými výdobytkami od mobilných aplikácii až po celkovú zosúladenosť s ostatnými „smart“ prístrojmi.
Hlavnou ideou je odstránenie nepríjemných povinností spätých s fyzickou prítomnosťou v pobočke banky a s tým spojené dlhé čakanie.
Celkovým pozitívnym trendom je oslobodiť zákazníka od komplexnej, často až úradníckej agendy spojenej s platením a správou peňazí ako takých.