HR špecialistka pre Startitup: Prvý dojem dvakrát nespravíš. Triky, ako získať vysnívaný job (NAJČASTEJŠIE CHYBY)
- Prvý dojem dvakrát neurobíme
- Výnimkou nie je ani pracovný pohovor
- HR špecialistka ti prezradí, ako ho v danej situácii využiť čo najefektívnejšie
- Prvý dojem dvakrát neurobíme
- Výnimkou nie je ani pracovný pohovor
- HR špecialistka ti prezradí, ako ho v danej situácii využiť čo najefektívnejšie
Prvý dojem. Každý z nás sa snaží, aby bol čo najdokonalejší. Nie nadarmo sa mu totiž hovorí prvý, druhá šanca už nebude to pravé orechové. S prvým dojmom „bojujeme“ pri rôznych situáciách. Jednou z nich je aj pracovný pohovor.
Určite poznáš ten pocit. Chceš získať svoje vysnívané zamestnanie, po ktorom si už dlho túžil. O tom, ako čo najlepšie a najefektívnejšie využiješ svoj prvý dojem, sa dočítaš nižšie. V súvislosti s danou problematikou sme sa spojili s Petrou Bobekovou, skúsenou HR špecialistkou, ktorá ti poradí, ako zažiariť.
Poďme ale po poriadku. O prvom dojme pri pohovoroch si treba uvedomiť, že je PRVÝ. „Druhá šanca na prvý dojem nie je. Je to určite jeden z kľúčových aspektov, na ktoré by som sa sústredila pri príprave na pohovor/stretnutie s potenciálnym zamestnávateľom,“ radí na úvod Bobeková.
„Je to okamžitá a v podstate podvedomá reakcia na svoje okolie, prostredie, ľudí alebo skupinu ľudí. Stačí 3 až 7 sekúnd na to, aby sme spravili prvý dojem. Určite by som prvý dojem nepodceňovala, najmä pokiaľ nám ide o získanie pracovnej pozície, ktorá nás zaujala.“
Odborníčka taktiež upozorňuje na to, že prvé dojmy určujú, čo vynikne, nakoľko to zaujme opačnú stranu a ako sa pri tom cítime. „Preto má táto téma veľký význam napríklad aj v marketingu a dizajne.“
Keď chceš získať prácu, o ktorú sa uchádzaš, prirodzene spravíš všetko preto, aby si druhú stranu zaujal. Aspoň taký je predpoklad.
Prvý dojem už „neopravíš“
„V dnešnej digitálnej dobe spracovávame informácie na sociálnych sieťach, vieme si dohľadať potenciálnych kandidátov ešte skôr, ako s nimi zahájime kontakt. A tu by som na mieste kandidátov zbystrila, pretože profily na sociálnych sieťach nám odhalia príliš veľa.“
Áno, personalisti si preverujú aj účty na sociálnych sieťach a získavajú okamžitý prvý dojem už v digitálnom svete. „Stalo sa, že sme kandidáta nezavolali na pohovor, pretože na sociálnych sieťach sa vyjadroval nevhodným slovníkom, mali extrémistické správanie, vyzývavé fotografie a podobne.“
Ako upozorňuje Bobeková, na sociálnych sieťach prezentuješ seba. Zanechávaš o sebe stopu. „Je potrebné si uvedomiť, že kandidáti budú reprezentovať aj budúceho zamestnávateľa. Správanie by malo byť v súlade s hodnotami a normami spoločnosti, pre ktorú sa uchádzajú. Zdvorilé, slušné, pokojné vystupovanie je samozrejmosť.“
Pri prvom dojme istú úlohu zohráva aj náš vonkajší vzhľad. O tejto téme sa vedú rozsiahle diskusie aj štúdie. „Niektoré výskumy uvádzajú, že dobre vyzerajúcim jednotlivcom automaticky pripisujeme priaznivé črty ako talent, láskavosť, čestnosť a inteligencia. Navyše, tieto úsudky robíme bez vedomia, že fyzická príťažlivosť hrá v tomto procese rolu.“
„Keď stretneš človeka, a vlastne aj skôr (z telefonického/mailového kontaktu, sociálne siete), okamžite spracovávaš prvé informácie. Vnímaš tón hlasu, frekvenciu, výslovnosť. Zažili sme to všetci. Už počas telefonického rozhovoru ti je niekto sympatický alebo pôsobí neutrálne či menej sympaticky,“ upresňuje odborníčka.
„Ak stretneš človeka naživo, všímaš si vzhľad, oblečenie, vzpriamenosť, reč tela, tón hlasu. Je dôležité, aby v súvislosti s náborom postupovali personalisti profesionálne a vedeli si udržať nadhľad, neutralitu a vedeli sa odosobniť.“
Pri niektorých témach sú predsudky už zbúrané
Vezmime si napríklad tetovanie. V dnešnej dobe to už nie je taká téma ako v minulosti, keď sa uchádzači snažili maskovať či zakrývať tetovanie pri pohovore. „Pre mňa sú napríklad tetovania fascinujúce. Ja žiadne nemám, no veľmi ma zaujíma, aké symboly tetovanie prezentuje, čo kandidátov inšpirovalo k tetovaniu, aké je duchovné pozadie tetovania.“
„A potom je tu ešte make-up. Mnohým ženám dodáva viac sebadôvery. No je to každého osobné rozhodnutie a zváženie. Niekedy menej je viac, takže aj s make-upom opatrne.“ Sebavedomie spraví veľa a je dobré s ním vedieť narábať. Pripraviť sa na stretnutie nielen po obsahovej stránke, ale aj vizuálnej je správne. Je správne cítiť sa sama sebou, radí expertka.
Nezabúdaj ani na vhodný výber odevu. „Snažila by som sa zaujať skôr obsahom ako extravagantným kúskom. Rozumiem, že sa staneš zapamätateľným, ak si obliekaš napríklad oranžové ponožky, ale zbytočne odvádzaš pozornosť od výkonu.“
Za rušivé elementy môžeme považovať:
- neudržiavaný vzhľad,
- príliš výrazné parfumy,
- tesné oblečenie,
- hlboký výstrih,
- príliš veľké oblečenie,
- trčiacu košeľu odhaľujúcu viac, ako je vhodné.
„Potenie počas pohovoru môže byť tiež sprievodný jav. Odporúčam preto obliecť si priedušné materiály čiernej alebo bielej farby. Skús prísť na pohovor skôr, upokojiť sa a zmierniť stres dýchaním.“
Pri prvom dojme na pracovnom pohovore ti môže zahrať do karát aj neverbálna komunikácia. „Vieme sa rozprávať o tom, aký postoj zaujmeš, ako podávaš ruku, ako kráčaš, akú vzdialenosť (intímnu zónu) udržiavaš pri rozhovore. Udržuj očný kontakt, nepozeraj do zeme alebo do rohov miestnosti. Príležitostne sa jemne a prirodzene usmej.“
„Pri pohovore väčšinou sedíš, a ak si nervózny, opri sa o operadlo stoličky. Je to tvoj oporný bod. Človek, ktorý je zhrbený alebo až príliš uvoľnený, nepôsobí dobre, skôr ustráchane alebo príliš flegmaticky,“ vysvetľuje Bobeková.
Zrýchlený dych, začervenanie, guča v hrdle. Aj to sú občasné prejavy na stretnutiach. „Ak sa tak stane, netráp sa a pokojne priznaj, že si trošku nervózny, napi sa. Personalisti ti radi pomôžu, uvoľnia atmosféru menej formálnym štýlom, prevezmú na chvíľu slovo. Sú to prirodzené stavy.“
„Tón hlasu by nemal byť rušivý. Ak hovoríš príliš ticho, musia sa ťa opakovane pýtať otázku. Snaž sa tiež nehovoriť príliš rýchlo. Z hlasu vieme vyčítať aj náladu, vzrušenie, strach,“ dodáva.
Prvý dojem len jeden…
…a ak sa nepodarí, je ťažšie ho zmeniť. Pohovor však zvyčajne trvá 30 – 60 minút a personalisti aj manažéri vnímajú kandidáta ako celok. Preto je tú druhá šanca počas rozhovoru.
„Je to rozsiahla téma a dalo by sa napísať viac, avšak špecialisti a manažéri sa sústredia najmä osobnosť ako takú, na tvoje skúsenosti, na to, ako sa prezentuješ. To najpodstatnejšie je, samozrejme, čo dokážeš, aké sú tvoje ,top skills‘ a úspechy, na čo si hrdý. Pýtajú sa na predošlé skúsenosti, výsledky a tvoje reakcie, ako si v daných chvíľach (kritických) postupoval, aké stanovisko si zaujal. Skúmajú tvoje postoje a myslenie. Tvoj vzhľad dopĺňa tvoje vedomosti a skúsenosti.“
Bobeková vrelo odporúča sa na pracovnom pohovore pýtať, avšak tiež s mierou. „Ak budeš úspešný kandidát, prípadne sa posunieš do ďalšieho kola, bude priestor na doplňujúce otázky. Priprav si 3 či 4 otázky a ukáž, že si ceníš otvorenú komunikáciu. Pýtaj sa na vízie a dlhodobé ciele spoločnosti, pripravované projekty, na fungovanie a atmosféru v tíme, čo je pre manažéra naozaj to najkľúčovejšie na pozícii, prípadne na to, čo by si mohol spraviť viac pre získanie pozície (zadanie, prezentáciu…).“
HR špecialistky sme sa pýtali aj na to, či sa podľa nej dá „zlý“ prvý dojem napraviť. „Kahneman vo svojej knihe Myslenie rýchle a pomalé predstavuje 2 systémy, ktoré riadia naše myslenie. Prvý je rýchly, emocionálny a zohráva v ňom úlohu aj intuícia. Druhý, pomalší je viac logickejší, racionálnejší. Poukazuje na schopnosti, ale aj chyby a skreslenia rýchleho myslenia a opisuje všadeprítomný vplyv intuitívnych dojmov na naše myšlienky a rozhodnutia.“
„Personalisti, pokiaľ sú skúsení alebo riadne vyškolení, by mali vedieť uvažovať v súvislostiach. Mali by mať dobrú pozorovateľskú schopnosť a správne vyhodnocovať situácie a správanie. Niekedy pri kandidátoch prevládne nervozita a je potrebné spraviť všetko preto, aby sa uvoľnili a ukázali nám, čo v nich je v ich prirodzenom stave,“ vysvetľuje Bobeková.
Generácia Z na pracovisku
„Veľmi by som si priala, aby sa mladšie generácie zaujímali o budúcnosť už na školách. A aby aj na školách boli do budúcna programy pre vstup do kariérneho života absolventov. Na stretnutiach mi často chýba pripravenosť, snaha o profesionálne vystupovanie, schopnosť klásť otázky.“
Životopisy sú v niektorých prípadoch modernejšie, ale neprehľadné. Podľa špecialistky je náročné loviť v nich podstatné informácie.
LinkedIn sa postupne dostáva na povedomia aj mladších generácií. „Bola by som rada, ak by tento trend pokračoval a aby aj na školách učitelia či profesori inšpirovali mladých ľudí vypracovať si profil a čo možno najlepšie a prehľadne si ho vyplniť. Nebazírujem na životopise, pokiaľ mám po ruke dostatočný LinkedIn profil.“
Príchodom sociálnych sietí sme trochu stratili schopnosť rozprávať sa. „Neustále posielanie si správ a menej verbálnej komunikácie prináša neschopnosť prezentovať sa v realite. A cítiť to na mladej generácii. Už aj partnerov si hľadáme cez aplikácie a sociálne siete. Vymeníme si zopár slov, cez text si povieme o sebe všetko a zabudneme, že osobný kontakt a prejav a komunikácia sú vo vzťahoch to najdôležitejšie,“ dodáva Bobeková.
Spätná väzba nadovšetko
„Tiež by som si želala, aby mladým ľuďom už na školách vysvetlili, ako s ňou pracovať. Ako ju prijímať a ako ju dávať, pretože v budúcnosti a v pracovnom prostredí s ňou budú prichádzať do kontaktu.“
„Veľmi vidieť na absolventoch/študentoch, ktorí počas školy hľadali všetky možné formy, ako zbierať skúsenosti. Formou stáže či brigády. Ak stretnem absolventa alebo študenta, ktorý má už počas školy napríklad založenú živnosť a má svoje projekty, veľmi sa poteším. Viem, že má odvahu, že je dravý a že na sebe kontinuálne pracuje. Ak má aj zahraničnú skúsenosť, začnú vo mne búchať ohňostroje.“
Generácia Z sa počas pohovorov líši od svojich predchodcov:
- očakávaniami,
- rýchlym výberovým procesom,
- miestom vykonávania zamestnania (obľúbené sú startupy aj neziskový sektor),
- záujmom o poznanie kultúry v spoločnosti,
- levelom schopnosti klásť otázky,
- v odolnosti (mladšie generácie by mali viac pracovať na svojej odolnosti, prekonávať sa, naučiť sa pracovať s náročnejšími situáciami),
- záujmom o moderné technológie,
- záujmom o flexibilitu a flexibilný pracovný čas (rovnako aj gen X a Y),
- nárokmi na platové ohodnotenie rovnajúce sa skúsenému a overenému špecialistovi,
- nekompromisnou požiadavkou na rovnováhu medzi prácou a súkromným životom,
- otvorenejšou a priamočiarejšou komunikáciou,
- vyhýbajú sa väčšej zodpovednosti uvedomujúc si možnosť straty „work-life balance“,
- „big 3“ očakávania v rámci benefitov (zdravie a podpora zdravia, platené nadčasy, možnosť práce z domu).
Je podľa odborníčky potrebné v súvislosti s generáciou Z zaviesť aj nové formy pracovných pohovorov? „Nemyslím, že to súvisí s mladšou generáciou, ale že sa to deje plošne a automaticky. Online pohovory sú obľúbené medzi mladšími aj staršími ročníkmi. Oceňujú efektivitu. Samozrejme to platí pri úvodných kolách. Ja oceňujem, ak sú kandidáti ochotní spraviť si video-vizitku napríklad v pokročilých kolách výberového procesu. Začína to byť trendom aj u nás.“
Novinkou sú AI nástroje, ktoré analyzujú jazyk, tón hlasu a výraz tváre počas videa alebo online pohovoru. Je to ešte málo prebádaná oblasť a riešia sa etické hrozby a zneužitia. Vyhodnocujú sa lingvistické prvky a kritériá, ako je tón hlasu kandidáta, jeho použitie pasívnych alebo aktívnych slov, dĺžka viet a rýchlosť reči.
„Medzi tisícky analyzovaných tvárových prvkov patrí aj zvraštenie obočia, zdvihnutie obočia, rozsah rozšírenia alebo zatvorenia očí, stiahnutie pier, zdvihnutie brady a úsmev. Algoritmy sa však stále učia, sú nedokonalé, a preto je táto metóda nebezpečná a zatiaľ nepoznám spoločnosť, ktorá by ju využívala.“
Dodržuj tieto rady
Zapamätaj si, že prvý dojem pri pohovore nie je jednostranný. „Prvý dojem posudzujú aj kandidáti. Vyhodnocuj prostredie, ľudí, ktorých stretneš (napríklad na recepcii), spôsob komunikácie, spôsob organizácie stretnutí, pozoruj potenciálneho nadriadeného, tím, kolegov a ,vibe‘, ktorý cítiš po skončení stretnutia.“
„Tiež si pýtaj feedback od najbližších. Ako ťa vnímajú, aký dojem podľa nich robíš, ako pôsobíš, ako sa podľa nich vieš prezentovať, čo by ti podľa nich pomohlo získať prácu, o ktorú sa uchádzaš, čo je podľa nich tvoja najväčšia pridaná hodnota, v čom si podľa nich výnimočný.“
Bobeková tiež odporúča trénovať si rozhovor, a to pokojne aj pred zrkadlom. „Uvidíš, ako pôsobíš, akú reč tela vysielaš, aký je tvoj hlas a výraz. Premysli si taktiež, čo uverejňuješ na sociálnych sieťach. Zvažuj, čo a ako komentuješ. Prvý dojem sa tvorí aj počas telefonického rozhovoru. Snaž sa preto mať okolo seba pokojné prostredie, pokojný hlas, príjemné vystupovanie.“
Dbaj aj na dodržiavanie termínov podľa dohody. „Na stretnutia príď včas, pokojne s malým predstihom. Ak sa meškaniu nevyhneš, určite sa ozvi vopred. Priprav si súvislú prezentáciu tvojich profesijných skúseností z minulosti. Skús sa zamyslieť nad tým, čo je tvoja pridaná hodnota, v čom vynikáš, za čo ťa chvália. Prezraď o sebe možno niečo, čo v životopise neuvádzaš, nejakú zaujímavosť, špeciálne záľuby alebo aktivity, ktorým sa venuješ, aby si bol zapamätateľný.“
Menej je niekedy viac
Každý má svoj obľúbený štýl obliekania, no je potrebné zvážiť, do akej spoločnosti ideš na pohovor a tomu prispôsobiť aj zovňajšok. „Vo všeobecnosti by som volila športovú eleganciu, biznis štýl, jemnejší make-up a striedmejšie doplnky. Určite je rozdiel, ak sa uchádzaš o prácu v kreatívnej agentúre a napríklad v banke. Ak si nie si istý, ako sa obliecť na stretnutie ohľadom pracovnej pozície, spýtaj sa personalistu na ,dress code‘ ešte pred pohovorom.“
Hovorí sa, že šťastie praje pripraveným. Preto si pozri LinkedIn účty ľudí, s ktorými máš stretnutie. „Je dobré vidieť, ako vystupujú a prezentujú seba a spoločnosť na sociálnych sieťach. Možno zistíš, že máte niečo spoločné a vieš v rámci stretnutia príjemne odľahčiť rozhovor. A všimnú si, že si príprave venoval čas,“ dodáva Bobeková.
„Keď sa s niekým prvýkrát rozprávaš, nesnaž sa zo seba čo najrýchlejšie dostať všetky informácie. Hovor pomaly a zreteľne. Druhej strane poskytneš viac času na spracovanie toho, čo hovoríš. Hovoriť pomaly a rozvážne je tiež znakom sebadôvery, ktorá je nevyhnutná na vytvorenie dobrého prvého dojmu.“
HR špecialistka radí aj to, aby si nezabúdal ani na úsmev. Nič tým nepokazíš a keď sa na niekoho prirodzene usmeješ, prejavíš tým svoju dôveru a otvorenosť.
Posledným bodom na zozname je tvoja reputácia. „Meno máš len jedno. V dobe digitálnej je všetko zaznamenané. Ľudia si pamätajú, že si neprišiel na dohodnuté stretnutie, alebo si ho zrušil hodinu pred pohovorom. Nemeň príliš často rozhodnutia. Premysli si prijatie ponuky, aby si nemusel meniť svoje rozhodnutie po týždni,“ apeluje na záver Bobeková.
Čítajte viac z kategórie: Zaujímavosti
Zdroje: Instagram/talent.in_, YouTube/BRIGHT SIDE, American Psychological Association